Rosett

Trådstartare
Jag blir tokig, har bara ett par gamla kängor och ett par Tretorn gummistövlar, båda får jag ont i fötterna av trots stötdämpande innersula.

Har beställt flera gånger från footway men ingen modell passar. Damstorlekar är oftast men inte alltid för smala. Herrstorlekar brukar vara lagom i bredd oftast men inte alltid.
De flesta sportskor har en sula som är högre bak och tunn framtill = smärta.

Det jag behöver är:
Tjock, extra dämpad sula. Viktigt.
Ingen eller mycket liten höjdskillnad mellan framfot och häl. Viktigt.
Bred läst
Bred tåbox
Stabil men inte stel sko

Nån som har nån idé om en modell som kan passa?
Kängorna jag har nu är från Merrell och de var superbra när de var nya. Har provat några sportskor av det märket men de var dåligt dämpade och hade för stor höjdskillnad fram-bak.

Köpa skor är det värsta jag vet, orkar inte gå runt i affärer och leta eftersom jag blir okoncentrerad och trött plus får mer ont i ryggen/huvudet, så om nån här har något bra tips blir jag glad. Det är ju lättare om man vet någon modell.
 
Tänkte precis på Merrell när jag började läsa ditt inlägg. Jag tycker att de flesta skor är för dåligt dämpade och för smala, Merrell fungerar utmärkt till mina fötter för det mesta. Kanske du bara provat fel varianter av deras skor? De som varit bäst för mig har hetat Merrell Moab... någonting.
 
Jag blir tokig, har bara ett par gamla kängor och ett par Tretorn gummistövlar, båda får jag ont i fötterna av trots stötdämpande innersula.

Har beställt flera gånger från footway men ingen modell passar. Damstorlekar är oftast men inte alltid för smala. Herrstorlekar brukar vara lagom i bredd oftast men inte alltid.
De flesta sportskor har en sula som är högre bak och tunn framtill = smärta.

Det jag behöver är:
Tjock, extra dämpad sula. Viktigt.
Ingen eller mycket liten höjdskillnad mellan framfot och häl. Viktigt.
Bred läst
Bred tåbox
Stabil men inte stel sko

Nån som har nån idé om en modell som kan passa?
Kängorna jag har nu är från Merrell och de var superbra när de var nya. Har provat några sportskor av det märket men de var dåligt dämpade och hade för stor höjdskillnad fram-bak.

Köpa skor är det värsta jag vet, orkar inte gå runt i affärer och leta eftersom jag blir okoncentrerad och trött plus får mer ont i ryggen/huvudet, så om nån här har något bra tips blir jag glad. Det är ju lättare om man vet någon modell.

Jag röstar på att gå till Löplabbet och prova ut skor. Det är inte bara för löpning, utan det är ju viktigt att ha bra skor även i vardagen om man går mycket.
 
Jag blir tokig, har bara ett par gamla kängor och ett par Tretorn gummistövlar, båda får jag ont i fötterna av trots stötdämpande innersula.

Har beställt flera gånger från footway men ingen modell passar. Damstorlekar är oftast men inte alltid för smala. Herrstorlekar brukar vara lagom i bredd oftast men inte alltid.
De flesta sportskor har en sula som är högre bak och tunn framtill = smärta.

Det jag behöver är:
Tjock, extra dämpad sula. Viktigt.
Ingen eller mycket liten höjdskillnad mellan framfot och häl. Viktigt.
Bred läst
Bred tåbox
Stabil men inte stel sko

Nån som har nån idé om en modell som kan passa?
Kängorna jag har nu är från Merrell och de var superbra när de var nya. Har provat några sportskor av det märket men de var dåligt dämpade och hade för stor höjdskillnad fram-bak.

Köpa skor är det värsta jag vet, orkar inte gå runt i affärer och leta eftersom jag blir okoncentrerad och trött plus får mer ont i ryggen/huvudet, så om nån här har något bra tips blir jag glad. Det är ju lättare om man vet någon modell.

Säger också Merrell men titta gärna på Salomon för kängor, jag älskar mina Salomon som jag har som sommarkängor.

Som halvsnygga vardagsskor säger jag Merrell Jungle Moc, jag lever i mina året runt förutom när det är kallare än typ -10 eller väldigt blött :love:

Edit: Seriöst, jag verkligen ÄSKAR mina Mocs... jag har fem par :o
 
Jag skulle också säga Altra uppfyller kraven, en platt sko, bred tåbox och bra dämpning.

Jag älskar både mina par ifrån Hooka, Clifton och Bondi. Båda har bred tåbox (wide), men Clifton känns bredare. Bondi har bättre dämpning vid promenader. Däremot känns de inte speciellt platta. Jag känner att man får skjuts i varje steg av ”rullet”.
 
Jag köpte ett par sneakers från Gant, jätteskönt och passar mina breda fötter perfekt. Bra sula, inte alls lika platta som mina vans.

Om det nu är sneakers du är ute efter.
 
Tänkte precis på Merrell när jag började läsa ditt inlägg. Jag tycker att de flesta skor är för dåligt dämpade och för smala, Merrell fungerar utmärkt till mina fötter för det mesta. Kanske du bara provat fel varianter av deras skor? De som varit bäst för mig har hetat Merrell Moab... någonting.
Merrell Moab nånting har jag provat, de hade för tunn framsula. Beställde dem och två till Merrell senast men ingen av dem funkade. Fick ont bara av att stå upp i dem.
 
Ariat har räddat mina fötter. Har både stallkängor och vardagsskor från dem. Underbara, stabila med rätt bredd och uppbygd hålfot. Helt suveräna har de varit! Sneekers har jag inte testat än. De köpte jag från icebug. Supersköna, men kanske lite tunna för dig?
 
Jag blir tokig, har bara ett par gamla kängor och ett par Tretorn gummistövlar, båda får jag ont i fötterna av trots stötdämpande innersula.

Har beställt flera gånger från footway men ingen modell passar. Damstorlekar är oftast men inte alltid för smala. Herrstorlekar brukar vara lagom i bredd oftast men inte alltid.
De flesta sportskor har en sula som är högre bak och tunn framtill = smärta.

Det jag behöver är:
Tjock, extra dämpad sula. Viktigt.
Ingen eller mycket liten höjdskillnad mellan framfot och häl. Viktigt.
Bred läst
Bred tåbox
Stabil men inte stel sko

Nån som har nån idé om en modell som kan passa?
Kängorna jag har nu är från Merrell och de var superbra när de var nya. Har provat några sportskor av det märket men de var dåligt dämpade och hade för stor höjdskillnad fram-bak.

Köpa skor är det värsta jag vet, orkar inte gå runt i affärer och leta eftersom jag blir okoncentrerad och trött plus får mer ont i ryggen/huvudet, så om nån här har något bra tips blir jag glad. Det är ju lättare om man vet någon modell.
https://knulp.se/

Låter som väldigt genomtänkta skor. Här är en återförsäljare som har skomärken som anstränger sig för breda läster, stabilitet och sådant. (inte provat dem själv men brukar köpa sandaler där som är fantastiska) (Duckfeet tex ska ha breda läster speciellt fram för tja ankfötter tror jag, från Danmark. Det är deras sandaler som är helt episka.)

Och om man vill ta det ett steg längre https://gaochlopkliniken.se/

Här köper jag ofta jumpaskor eller joggingskor (vanliga iofs, men de har mängder av special också). (Det är hit doktorn skickar en om man har ont i knäna typ. För inlägg och annat, men de har som sagt skor som om de vore en vanlig sportbutik också.)

Och löplabbet, men det är nog mer för löpning deras gångskor var inte lika snygga
https://www.loplabbet.se/dam/loparskor/promenad

(Har tyvärr inga förslag på modell, Merrell är snarare lite för korta och breda för mig (även om jag har ett par små tunna sådana) så jag tror vi har olika fötter.)
 
Senast ändrad:
Jag har levt ett helt liv med problemfötter - korta, höga breda, kombinerat med värk de senaste 15+ åren. För mig är det en omöjlighet att köpa skor på distans, jag måste prova eftersom även olika modeller av samma märke varierar i passform.
Mitt första undantag var att jag köpte ett par Merrell på sportsshoes.com i vintras och det visade sig att de var stora i storleken (badar i mina 39or). Mina första Merrell-kängor var snarare små i storleken... (var tvungen att köpa stl 40 för första gången i livet)
Men, som sagt, mitt bästa råd är att köpa skor i fysiska skobutiker när man har problem med fötterna, just för att få skor som passar optimalt.
 
Jag blir tokig, har bara ett par gamla kängor och ett par Tretorn gummistövlar, båda får jag ont i fötterna av trots stötdämpande innersula.

Har beställt flera gånger från footway men ingen modell passar. Damstorlekar är oftast men inte alltid för smala. Herrstorlekar brukar vara lagom i bredd oftast men inte alltid.
De flesta sportskor har en sula som är högre bak och tunn framtill = smärta.

Det jag behöver är:
Tjock, extra dämpad sula. Viktigt.
Ingen eller mycket liten höjdskillnad mellan framfot och häl. Viktigt.
Bred läst
Bred tåbox
Stabil men inte stel sko

Nån som har nån idé om en modell som kan passa?
Kängorna jag har nu är från Merrell och de var superbra när de var nya. Har provat några sportskor av det märket men de var dåligt dämpade och hade för stor höjdskillnad fram-bak.

Köpa skor är det värsta jag vet, orkar inte gå runt i affärer och leta eftersom jag blir okoncentrerad och trött plus får mer ont i ryggen/huvudet, så om nån här har något bra tips blir jag glad. Det är ju lättare om man vet någon modell.

Som ”vanliga” skor använder jag Hooka clifton Typ till stan eller om andra paret skor är blöta.
Jag gillar verkligen bäst deras terräng sko Spead goat Den går jag med överallt. Underbart grepp i sulan.
De har lågt dropp men går fint att lägga i en gelkudde för hälen. Finns olika varianter. Använder oftast en genomskinlig häl inlägg i gel som ligger still bra i skon. Kan vara från footlab?

Kängor har jag inte funnit några ännu.
 
(Duckfeet tex ska ha breda läster speciellt fram för tja ankfötter tror jag, från Danmark. Det är deras sandaler som är helt episka.)
Jag köpte Duckfeets ökenkängor och gillade dem så jag beställde sen även ett par sandaler men de var inte alls sköna, för smal läst och för mjuka så de skickade jag faktiskt tillbaka.

Allmänt tycker jag det är svårt att hitta bra skor och kängor, de enda nytillverkade med vettiga läster är de man beställer från England och då är prislappen fyratusen och uppåt för rimlig kvalitet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det först jag tänker (utöver att jag har ett par merell jag också som jag älskar! Merell Moab 2 GTX, heter modellen) är att du kanske skulle ta hjälp med att prov ut iläggssulor att ha i skorna? Just eftersom tjock extradämpad verkar vara ett så stort krav och det sedan gör att du kan välja lite friare bland skor som känns bra.
 
Merrell Moab nånting har jag provat, de hade för tunn framsula. Beställde dem och två till Merrell senast men ingen av dem funkade. Fick ont bara av att stå upp i dem.
Kunde få ont i fötterna, ont på insidan vristen och vaden, få stickande smärta i foten, så jag inte kunde trampa ned, osv.
Min spontana tanke är att du behöver inlägg. Om du inte redan testat det.
Min naprapat nämnde att han trodde jag skulle bli hjälpt av det, hade hemska problem innan.
Nu kör jag med gjutna inlägg, har både normal tjocklek för kängor och tunnare för jobbskor.
Kan gå, stå och promenera hela dagar, på alla underlag, utan att fötterna kraschar.

Samt blir inte så begränsad vid skoval. Har med mig sulorna när jag provar nya skomärken och går bara upp en storlek. Passar det med sulorna, passar det mina fötter.
Därefter kan jag handla märket på nätet om jag vill (avskyr att åka och handla).

I och med det, har sulorna sparat ihop sig ganska fort. Kan ju t.o.m. köpa skor på REA och inte enbart speciellt dyra skor, som passade perfekt, men som ändå gav sig efter ett tag.
En tanke bara!

Edit. Dina symptom stämmer exakt överens med mina tidigare. Nervstickningar som gjorde att jag inte kunde stå på foten, eller fick gå "på utsidan foten" för att ta mig hem. Värkande vrister och vader, speciellt på insidan, spända muskler där med. Svullna ben och superspänd under hålfötterna, osv.
Nu går jag lätt en mil om dagen. Med glada fötter. :)
 
Jag blir tokig, har bara ett par gamla kängor och ett par Tretorn gummistövlar, båda får jag ont i fötterna av trots stötdämpande innersula.

Har beställt flera gånger från footway men ingen modell passar. Damstorlekar är oftast men inte alltid för smala. Herrstorlekar brukar vara lagom i bredd oftast men inte alltid.
De flesta sportskor har en sula som är högre bak och tunn framtill = smärta.

Det jag behöver är:
Tjock, extra dämpad sula. Viktigt.
Ingen eller mycket liten höjdskillnad mellan framfot och häl. Viktigt.
Bred läst
Bred tåbox
Stabil men inte stel sko

Nån som har nån idé om en modell som kan passa?
Kängorna jag har nu är från Merrell och de var superbra när de var nya. Har provat några sportskor av det märket men de var dåligt dämpade och hade för stor höjdskillnad fram-bak.

Köpa skor är det värsta jag vet, orkar inte gå runt i affärer och leta eftersom jag blir okoncentrerad och trött plus får mer ont i ryggen/huvudet, så om nån här har något bra tips blir jag glad. Det är ju lättare om man vet någon modell.
Du behöver inte gå runt och leta i affären utan du går till en välsorterad affär, typ sportbutik, haffar personal på skoavdelningen, berättar vad du är ute efter, vilken budget du har och de kommer att hjälpa dig hitta en sko som passar. Sulor är också bra att prova ut, stor skillnad för mina barn när de började med sulor.
 
Jag köpte Duckfeets ökenkängor och gillade dem så jag beställde sen även ett par sandaler men de var inte alls sköna, för smal läst och för mjuka så de skickade jag faktiskt tillbaka.

Allmänt tycker jag det är svårt att hitta bra skor och kängor, de enda nytillverkade med vettiga läster är de man beställer från England och då är prislappen fyratusen och uppåt för rimlig kvalitet.
Mm kan förklara varför jag gillar deras sandaler, eftersom jag har smala fötter (tror jag, har i alla fall aldrig problem med bredden på skor, bara höjden och längden (haha men strikt mätt med sticka i skoaffär har jag 37,5 i skostorlek, men vissa skor (typ joggingskor, aldrig typ högklackat) är så korta att de behövs i storlek 39 ändå :D, begriper det inte men.)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Gick för första gången på länge en rejäl promenad i mina gummistövlar och fick då nästan en blåsa under framfoten. Mina innersulor är...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: MissFideli
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 593
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp