Ja, all omskolning är förvirrande i början för både dig och hästen, men med tålamod och tydliga hjälper går det för det mesta bra. Min pålle var dressyr och hopphäst till 1996 då han skolades om till western. Då var han 16 år gammal, nu är han 22 och vi funkar bra ihop, även om det blir lite "drestern" ibland. :D Pearl trivs väldigt bra som westernhäst och är betydligt lugnare nu, som hopp och dressyrhäst var det pessoabett som gällde och han var ändå rätt så ofta hopplöst het, hård i munnen och bångstyrig. Nu är han mycket mjukare, bättre musklad, positiv till att jobba och betydligt mer lyhörd. Visst tar han fortfarande chansen och drar iväg ibland, han är trots allt fortfarande samma gamla hetdurk under ytan, men för det mesta lyssnar han ändå bra. Jag ångrar inte en sekund att vi gick över från engelsk ridning till western! Jo, jag kan sakna hoppningen ibland,men det beror inte på att jag inte kan för stilens skull, utan snarare för att jag är rädd om Pearls gamla ben.Men jag ska börja hoppa låga studsserier då och då som gymnastikövning.

MvH TIGERHEART
 
Jag personligen förstår inte frågan. För mig är all grundridning lika och det är bara övningarna i de olika disciplinerna som skiljer.

Jag tävlar dressyr lätt klass och samtidigt har jag startat två D-tävlingar i western med mycket gott resultat. Men åas så har min häst alltid blivit riden mjukt och med tålamod - inga skarpa bett inget dunkande med skänklarna. Till saken hör att jag alltid har tränat min häst enligt NH-filosofin och då skiljer det ingenting mellan dressyr och western när det gäller ridningen - övningarna däremot är mycket olika.

Så min häst är inte mer förvirrad än han blir av att jag skiftar mellan öppna och sluta...

Gå gärna in på min hemsida: http://hulkki.z.se/spirre
 
Jag personligen förstår inte frågan. För mig är all grundridning lika och det är bara övningarna i de olika disciplinerna som skiljer.

Jag tävlar dressyr lätt klass och samtidigt har jag startat två D-tävlingar i western med mycket gott resultat. Men åas så har min häst alltid blivit riden mjukt och med tålamod - inga skarpa bett inget dunkande med skänklarna. Till saken hör att jag alltid har tränat min häst enligt NH-filosofin och då skiljer det ingenting mellan dressyr och western när det gäller ridningen - övningarna däremot är mycket olika.

Så min häst är inte mer förvirrad än han blir av att jag skiftar mellan öppna och sluta...

Gå gärna in på min hemsida: http://hulkki.z.se/spirre
 
Jag skulle inte kalla det för förvirrande utan att det blir en inlärningsprocess. Om du vill lära din häst en ny sak i dressyr så kan den ju oxå bli lite "förvirrad"..

Om du ridit dressyr så kanske hästen är van att få mer hjälp att samla/bära sig. I western vill du ha hästen mer i grundform, och för att lära hästen att gå så och bära sig själv tar tid. Tänk på att du inte bara kan börja rida på långa tyglar o tro att häten fixar resten själv, visst den kanske svänger o stoppar men du vill ju inte ha en häst som går på bogarna. Lär hästen att bära sig själv, men låt det ta tid!
 
Hej!

Jag, precis som Camilla H, tränar och tävlar både western och dressyr på samma häst och jag anser precis som Sandra att all grundläggande korrekt skolning av hästen sker på ett sätt, oavsett vilken diciplin du ägnar dig åt. All ridning handlar om kontroll. Dressyren med dess gymnastiska och samlande rörelser (t.ex. skolor) är dessutom ett jättebra komplement till westernträningen tycker jag. Att jobba ihop hästen på rätt sätt och få den att bära sig själv är jätteviktigt vilken "gren" du än rider. Luras inte att tro att lång tygel = bra westernridning. Tyvärr finns denna trend, man ser t.o.m. domare som dömer ned ekipage som är på god väg att med metodiskt arbete komma till den punkt då de länga tygeln och kanske börja rida på en hand med hästen fortfarade i en korrekt form och arbetar med ryggen och sätter under sig bakdelen, samtidigt som de ger ekipage som rider på lösa tyglar, som helt har släppt kontrollen över sin häst som gräver ned sig och går på bogarna. Inte konstigt att många westernhästar går sönder i frambenen. Nu vill jag tillägga att även många dressyrhästar tyvärr gör så på grund av felaktig ridning. Lycka till med din häst och fortsätt gärna med det som är BRA inom dressyren för det är bra för din häst!!

Mayara
 
ok tack för svaren! :-) Jo håller med om det med domarna.
Dressyren är ju till för hästen inte tvärtom. :)
 
Det borde väl ej vara ngt större skillnad.
Den form som western rids i, det är ju liknande den form man rider våra unghästar i inom dressyren.
(ngt lång och lägre)
 
Det ska inte vara några som helst problem åt det hållet eftersom hjälperna i Western är enlare och mer logiska än i den engelska dressyren.

Däremot kan jag tänka mig att det vore värre att gå med en ren westernskolad häst och börja med engelsk dressyr. Den skulle förmodligen bli alldeles knollrig....

Det skiljer MYCKET mellan den traditionella dressyren som vanligtvis lärs ut på våra ridskolor och western.
Däremot skiljer det inte så mycket mellan klassisk ridning/barock och western det är ganska likartat i grunden.

Kokopelli Mana westernryttare med ridskolevana i botten.
 
Min häst var 19 när han skolades om till Western men tävlas fortfarande i dressyr, hoppning och western. Har en medryttare som tränar dressyr och jag rider western. Han är 24 nu och vi var ju med på QH-SM och tävlade öppna klasser i år. Jag tror bara det är bra med en mångsidig träning och Zorro blir lätt uttråkad om vi gör samma sak.
 
Kul att läsa om er. Rider min häst både western och dressyr. Har varit lite orolig att det blir för mycket för honom ibland men han verkar inte bry sig speciellt mycket. Kan "skifta" under samma ridpass och han ställer om sig utan att blinka. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridtravaren Stolt Odin hade startat i flera travlopp innan han kom till Alfrida och Hanna Gustafsson. För tre år sedan reds hästen in...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lek fram din hästs styrka med den här markarbetsövningen på serpentinbågar. C-tränaren och ridläraren Emma Byströms matnyttiga övning...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 086
Senast: skogaliten
·
  • Artikel
Hästnyheter Fokusera mer på kreativitet och utveckling istället för att enbart titta på besparingar och avveckling, tycker Micce Rylander, som gör...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp