Ja, all omskolning är förvirrande i början för både dig och hästen, men med tålamod och tydliga hjälper går det för det mesta bra. Min pålle var dressyr och hopphäst till 1996 då han skolades om till western. Då var han 16 år gammal, nu är han 22 och vi funkar bra ihop, även om det blir lite "drestern" ibland.

Pearl trivs väldigt bra som westernhäst och är betydligt lugnare nu, som hopp och dressyrhäst var det pessoabett som gällde och han var ändå rätt så ofta hopplöst het, hård i munnen och bångstyrig. Nu är han mycket mjukare, bättre musklad, positiv till att jobba och betydligt mer lyhörd. Visst tar han fortfarande chansen och drar iväg ibland, han är trots allt fortfarande samma gamla hetdurk under ytan, men för det mesta lyssnar han ändå bra. Jag ångrar inte en sekund att vi gick över från engelsk ridning till western! Jo, jag kan sakna hoppningen ibland,men det beror inte på att jag inte kan för stilens skull, utan snarare för att jag är rädd om Pearls gamla ben.Men jag ska börja hoppa låga studsserier då och då som gymnastikövning.
MvH TIGERHEART