Bukefalos 28 år!

Skola rektor *arg* som f*n

Status
Stängd för vidare inlägg.

cetzyboy

Trådstartare
Min son har problem med koncentrationen och råkar lätt i bråk. Dett ahar resulterat i att vi har tät kontakt med skolan för att få rätsida med problemet.
Vi har bett att skolpsykologen skall prata med honom men min son vill inte och tvinga går inte säger skolan.
Vi har varit på elevsamtal med rektor o kopani vilket gav resultat han har varit lugnare sen det samtalet tills igår.

Då rök han ihop med en klasskompis och slogs. Dock inga fysiska skador, men rektorn hävdar att den andra pojken blev rädd och att detta hänt förrut vilket inte kommit till vår vetskap trots täta kontakter.
Nu har rektorn polisanmält min son 10 år . Min son som älskat skolan vill inte gå dit och är jätterädd nu.
Jag blev rosenrasande och har idag pratat med rektorn som gång på gång upprepade att ingen skall känna sig rädd i skolan så därför polisanmälde jag.

Till vilken nytta ???
VI vill ha psykologhjälp och utredning vi misstänker någon form tex ADHD. Är det då rätt sätt att gå till väga.
Nu har jag ett knäckt barn som är livrädd för följderna han förstår ju inte vad som händer men vet att polisen tar hand om kriminella.
Jag är vansinnig och vi kommer nog byta skola till en däör man kan få hjälp.

Hemma är han lugnet själv och hjälper sina syskon och är en toppen bror. Han hjälper sin plastkusin med läxorna i matte (hon går i 9:an)
Jag förstår att det är svårt att förstå situationen genom att läsa inlägget men hur reagerar ni ??
/Cetzy
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Ingen skall vara rädd för att gå till skolan - inte heller din son !

Jag tycker det är vansinnigt att polisanmäla en 10-åring, och jag att detta med att man inte får slåss har gått till överdrift faktiskt. Självklart skall man klart markera, men man får inte skapa ännu mer ångest och elände i den som slåss. Och i alla tider har smågrabbar/tjejer gjort så....

Den som slåss måste få redskap att hantera sin ilska. Min son har också tillhört den kategorin som sopar till andra barn, nu håller han på att lära sig vad han kan göra isället när det "svartnar" för ögonen.

Att pojken inte ville gå till psykologen är säkrt för att han precis som alla andra är livrädd för att klassas som nånting annorlunda, men å andra sidan har han ju avsagt sig den hjälpen också...

Vilken hjälp förväntar ni er av skolan ? FÖrutom psykolog eftersom han inte vill gå till den.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Som du själv säger, byta skola vore det nog läge för! Dessutom se till att få en utredning, oavsett vad som är felet som behöver han hjälp att lära sig hur man beteer sig och hur man klarar sig ur bråk osv. Det finns ju så extremt många diagnoser så det är ju nästan omöjligt att lista ut vad han kan tänkas ha.
Om ni inte får hjäp genom skolan att få en utredning så kan ni prova med VC och se vart ni kan vända er.

Det är inte särskilt bra med två rädda killar, men jag kan förstå rektorn som polisanmälde för att han vill nog ha lite goodwill om det skulle visa sig att han har gjort fel i ett senare läge...
Men han borde har tagit kontakt med er innan det gick så långt att den andra killen var rädd...
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag kan faktiskt INTE förstå att man polisanmäler en tioåring. Bara för att den andra killen är rädd. Sånt går faktiskt att lösa på annat vis. Vad hade de tänkt att polisanmälan skulle få för konsekvenser ?

Min son har också gjort andra barn rädda till och från med sitt temperament och genom att vara en slagskämpe, men vi har jobbat stenhårt på det skolan, familjen och även andra föräldrar och barn. Alla har haft någon form av förståelse och INGEN har ropat på polis.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag förstår ert dilemma, men kan samtidigt inte riktigt relatera till att ni låter sonen avgöra huruvida han ska prata med skolpsykologen eller ej. Kanske kan ni inleda ett samarabet med skolpsykologen och inblandad personal (som är kring pojken på dagarna) utan att pojken är med till att börja med. Tillsammans kan ni kanske ge skolpsykologen en bild av problemet och sedan får ni försöka gå vidare därifrån.

Ni bör nog också prata med pojken och be honom prata med skolpsyk, men för hans skull kanske man kan ordna ett möte efter skoltid, kanske hemma hos er, så att han slipper frågor från kamraterna. Han måste få vara delaktig och därmed också erbjudas en möjlighet att ta sitt ansvar för sig själv och sina handlingar. Han är ju medveten om att det finns ett problem, inte sant?

Jag vet inte hur ni har löst det, men jag tror att det är viktigt att ni inte låter honom "slippa undan" med sitt agernade bara för att skolan inte vill hjälpa eller för att ni misstänker ADHD. Han måste förstå sina handlingar och även om det är svårt att hindra en smäll när raseriet brinner till så måste han få vara delaktig i de konsekvenser som sedan följer - med stöd från er, och skola, naturligtvis. Låt honom förstå att ni inte accepterar beteendet, men att ni finns där för honom och att ni tillsammans ska hjälpas åt att komma till rätta med problemet.

Tja, jag vet inte... Ni kan ju alltid ta kontakt med BUP, men låter ni honom bestämma om han inte vill träffa dem heller så kvarstår ju problemet...

//C
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Du svarade fel person - men jag fattar att det var inte riktat till mig.

Jag håller med dig lite - å ena sidan vill Cetsy ha hjälp å andra sidan pojken vill inte gå till skolpsyk. SÅ vad kan då skolan göra ?

Personligen tycker jag att om man som förälder anser att barnet behöver utredan så skulle jag göra det ändå oavsett vad barnet tyckte, däremot skulle jag försöka förklara VARFÖR man gör denna utreding.

För en tioåring så är vissa typer av konsekvenser i regel rätt onödigt eftersom de redan är fulla av ångest eftersom de VET att de gjort fel. När det gällde vårt barn - En sak däremot som vi var stehårda med var att han var tvungen att be om ursökt till den han gjort illa och ringa eller gå HEM till dem - inte bara ta det i skolan lite hipp som happ. Det gav också oss en möjlighet att förklara för de andra föräldrarna vad som hänt och varför.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Det var skolan som sa att vi inte kunde tvinga honom till det.
Vi ville från början, jag har försökt flera år men fick till svar Psykologen har sett honom och anser inte att det är någon fara !
Igår slog mitt ex näven i bordet och sa att vi som föräldrar måste få bestämma det, så nu äntligen får vi tid!
Jag har gjort precis som dig Xeline han får konsekvenser på det han gör MEN polisen, han är helt knäckt nu!
Fast vi försöker förklara vad det innebär.
/Cetzy
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Xeline - du har helt rätt. Att be om ursäkt är ett bra sätt att låta honom ta sitt ansvar.

cetzyboy - Att polisanmäla låter närmast löjligt, vad tänkte rektorn att DET skulle göra för nytta??? Bra att ni ska få en tid hos psyk. Jag hoppas att ni kan få hjälp där. :)

Jag kan absolut relatera till era problem då jag har en 7-årig son som lider av PTSS. Han reagera ibland med kraftigt våld och ohämmad aggressivitet. Vi har jättestöd från skolan och han har utretts av skolpsyk. Nu ligger hans ärende hos BUP, som vill påbörja behandling snarast, men myndighetsbyråkratin står delvis i vägen... :(

//C
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Finns det inga fysiska skador finns det heller ingen anledning till polisanmalan. :mad: Polisanmal rektorn for maktmissbruk vetja! :idea: :devil: Nej, allvarligt talat forstar jag att du ar arg, det blev jag ocksa nar jag laste. Har de ingen som helst traning i konfliktlosning? Har de ingen som heslt forstaelse for vilka psykiska men de kan forosaka hos en 10-aring genom att polisanmala honom?? Kontakta lararforbundet eller vilken myndighet det nu ar som ansvarar for skolpersonal, sahar far det inte ga till.
Och ge sonen en STOR kram fran mig!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Tack Det skall jag göra !!
Jag skall kontakta BUP snarast .
Rektorn ringde dessutom mig idag och han gick verkligen inte att prata med alls.
Han hade gjort rätt och därmed basta, att jag försökte förklara hur sonen mår gick inte in han rabblade samma mening hela tiden, jag har gjort anmälan enligt arbetsmiljöplanen.......bla bla bla !
/Cetzy
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Jag förstår heller inte poängen med att polisanmäla din pojke. Du kan ju fråga rektorn varför det går bra att polisanmäla men inte att tvinga din pojke att gå till skolpsykologen. Det förstnämna tycker jag faktiskt låter värre än det senare.

Stå på er!
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Ja ! Eller hur !!!

Hur får rektorn ihopa det ? Det går inte att ta barnet till skolpsyk mot sin vilja, men det går att polisanmäla - det låter ju inte klokt alls !

Cetzy, fråga varför arbetsmiljöplanen inte gäller din pojke - nu är han livrädd för att gå till skolan !
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Det skall jag göra jag har noga tänkt ut vad jag skall säga på nästa möte och då framför allt ta upp det.
För vad blev resultatet ?

Ett barn har problem i skolan och ger sig på XX som blir rädd. Löser polisanmälan problemet . Svar : NEJ

Faktum är att det har förvärrat saken. Barnet mår sämre och är nu rädd att gå till skolan. XX är fortfarande rädd (tror jag då jag inte pratat med honom) Inget av barnen fick hjälp av detta i slutändan det hela blev bara förvärrat.

Jag tycker bägge skulle fått chans att prata med psykologen direkt och lösa detta där det är trots han som har utbildning för detta.
Mitt barn skulle fått kontinuerlig tid där och båda barnen hade blivit hjälpta!
/Cetzy
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Man kan ju verkligen fråga sig hur det andra barnet känner sig !? Även om h*n är rädd för din grabb så är det antaligen ÄNNU värre att känna sig skyldig till att rektorn polisanmält honom.

Fy vad svårt detta är. Och vad jag tycker att rektorn har agerat illa.

vad säger det andra barnets föräldrar ? Har din son fått be det barnet om ursäkt ? Har de öht diskuterat med varandra varför de började slåss ? Kan din pojke förstå att han gjort fel och vad man kan gjort istället ?
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Ang polisanmälan så är rektorer i dag i princip skyldig att polisanmäla alla övergrepp och bråk, för att inte riskera problem med det barn som har blivit utsatt, tänk om ni stod i det andra barnets situation, han har hamnat i slagsmål och är nu rädd för att gå till skolan pga ett annat barn, föräldrar vill att något ska hända, de vill ju inte heller se sitt barn rädd...
Att sen rektorn i det här fallet inte skött det hela så bra känns ganska typiskt rektorer som i dag allt för ofta har kommit in andra vägar i jobbet än de pedagogiska och har ingen som helst utbildning på hur barn fungerar.
Det är inte bra att cetyzyboys son är rädd och orolig för den sakens skull, men det är ett allt vanligare redskap i dagens skola.
Om ni nu vill få erat barn till psykolog och utredning så är det inte så svårt, nu hade ni visst fått en tid och det var ju bra.
Se till att skriva ner allt som har rört pojken och eran familj för att lättare komma ihåg, skriv ner alla frågor och funderingar, när man väl sitter där är det lätt hänt att det blir helt blankt i hjärnan.
Förklara för sonen vad en psykolog gör, att h*n vill hjälpa till och se till att problemen löses, ang skoltid så får inte läraren tala om var eran son är till de andra barnen, han kan ju helt enkelt vara sjuk en dag till att börja med och ingen behöver ställa några frågor.

Sen om ni ändå tänker stanna kvar i samma skola så kan det vara värt att ta upp era problem på ett föräldramöte, vet öv föräldrar lite mer faktar så är det lättare för dem att bemöta sina barn hemma och ge en vettig förklaring till varför saker och ting är som det är.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Ja om man varit det andra barnets förälder inte fan hade jag velat polisanmäla en 10åring- Jag hade tagit det rakt med föräldrarna och de lärare som är inblandade. Hade jag då märkt att föräldrarna var totalt oförstående hade man kanske dragit vidare på något annat sätt.

Min son som också har satt skräck i sina kompisar - till och från - och inte konstant har ju behövt hjälp att bete sig på ett bättre sätt, jag tror INTE att en polisanmälan hade varit det minsta konstruktivt. Det måste ju alla fatta att man måste hjälpa den som har PROBLEMET annars kommer man ju inte vidare.

Men oavsett hur vidrig han har varit (nåja såååå hemsk har han inte varit) så har INGEN förälder varit på tvären mot honom eller mot oss utan tvärt om - de har varit bra och försökt att hjälpa oss komma tillrätta med problemen. Inte ens de föräldrar vars barn grabben har sopat till har hyst agg mot oss eller honom.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Vi vet ju inte vilken information de andra föräldarna har fått, och vi vet inte vad den grabben har råkat ut för förut, det här kanske var droppen som fick bägaren att rinna över för dem trots att det egentligen bara var en "skitsak"...
Sen är inte alla föräldrar vettiga, eller rektorer, min svägerska har stångat sig blodig med deras skola, en assistent har sina barn på skolan och de är totalt skövilda och har hotat andra barn med kniv under raster, rektorn har inte velat ta tag i problemet för att det var obekvämt, mamman anser att hennes barn inte har gjort något fel och att det är de andra barnen som ljuger... Tillslut var det en kille som hade blivit jagade av hennes pojkar under en lång tid som slog tillbaka i självförsvar, varpå han blev polisanmäld... Men våra poliser är riktigt vettiga och samlade ihop dels klassen för att prata och dels de som hade bråkat och numera är ärendet nedlagt och återtagit, rektorn fick sig en rejäl skopa skäll och fick lov att ta tag i problemen.

Som jag skrev i slutet så tror jag mycket på att vara öppen mot andra föräldrar och prata om problemen och då kan man lättare komma till rätta med dem, men att bara skrika att polisanmälan är tjänstefel hjälper inte någon...
Något måste göras och nu har det tydligen börjat hända saker, det är synd att det ska behöva gå så långt innan någon sätter ner foten, antigen föräldrar eller skola.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Men oavsett hur vidrig han har varit (nåja såååå hemsk har han inte varit) så har INGEN förälder varit på tvären mot honom eller mot oss utan tvärt om - de har varit bra och försökt att hjälpa oss komma tillrätta med problemen. Inte ens de föräldrar vars barn grabben har sopat till har hyst agg mot oss eller honom.

Antagligen för att Ni som föräldrar visar för dom andra föräldrarna att Ni inte godkänner Er sons uppförande, när Ni låter honom be om ursäkt.
Att få be om ursäkt och förlåtelse är ett utomordentligt "straff". Att föräldrarna är med och ser till att det sker på ett bra sätt och inte att det blir som du säger, lite hipp som happ.
Polisanmäla skolbarn............gör man så i Sverige nu för tiden?
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Polisanmälning av en 10 åring leder har jag för mig till att socialmyndigheten kopplas in då 10 åringar inte är straffmyndiga.
Här kopplas socialmyndigheten när det är problem i skolan som ordinarie personal inte klarar av att lösa. Skolpsykolog kopplas in samt utredning görs för att ordinarie personal skall kunna agera korrekt mot barnet i fråga för att alla skall må så bra som möjligt även det "drabbade" barnet.
När det gäller utredning av ADHD osv så är neuropsykolog det bästa enligt vår skolpsykolog och jag är manad att hålla med honom.
Har din son gjort WISC test?
Detta kan ge lite ledtrådar hur barnet tänker och uppfattar saker och ting och om det avviker kraftigt från "normalbarnet".
Hur ser skolans åtgärder ut förutom anmälning för att se till att det löper smidigare mellan din son och andra barn?
Det finns bra dokument på nätet att hämta hem från barnpsykiatriska här om vägledning hur man bemöter aggressiva barn:
http://www.uas.se/templates/page____6213.aspx
Läs dom gärna själv och printa ut och ge till skolan också.

Se till att "sparka" på skolpsykologen så en remiss till neuropsykolog för utredning om där finns ett neuropsykologisk funktionshinder.
Prioritet är att utreda för att se vad det brister så personalen i skolan vet hur dom skall bemöta din son på bästa sätt. Det har inte skolpersonalen och inte heller skolpsykologen tillräcklig med kompetens för.
 
Sv: Skola rektor *arg* som f*n

Xeline skrev:
Ja om man varit det andra barnets förälder inte fan hade jag velat polisanmäla en 10åring- Jag hade tagit det rakt med föräldrarna och de lärare som är inblandade. Hade jag då märkt att föräldrarna var totalt oförstående hade man kanske dragit vidare på något annat sätt.

Den här rektorn kanske inte tycker att h*n får den respos somh*n önskar från föräldrarna.

Jag har också en son som under vissa tider satte skräck i hela skolan.
Bl.a. så bet han en av lärarna och slängde ibland möbler omkring sig.
Och under samtal med lärare och rektor så berättade de att om inte vi föräldrar hade varit så villiga att hjälpa till, så hade de varit tvugna att vidta åtgärder för att skydda skolan.

Och ärligt talat så hade jag inte blivit förvånad om det blivit Polisanmälan för Allmänfarlig Ödeläggelse.
Samma pojke har idag, när han fått ordning på sitt humör, fått flytta upp en klass (från 3an till 4an) för att han ligger så mycket före i skolarbetet.

Så jag undrar om inte den där våldsamma ilskan och en hög intellektuell kapacitet kommer tillsammans?
Det är som att det kokar över i dessa högpresterande hjärnor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp