Bukefalos 28 år!

turbofling

Trådstartare
Jag är lite nyfiken pa hur det är i skolan i Sverige. Vi bor i Österrike och "alla" säger att skolan är sa tuff här men än sa länge har jag inte märkt det, men det kommer kanske. Min dotter är 6 ar och började första klass för 3 veckor sedan.

Hur ser en skoldag ut för era barn i framförallt förskoleklass/första klass?

Emilias dag börjar alltid kl 8, hon gar ibland själv och ibland med mig och sina syskon (som ska till förskolan).
Varje lektion är 50 min men dom växlar mellan ämnen under en lektion sa det inte blir samma sak sa länge. Efter tva lektioner har dom en halvtimmes rast, oftast ute och da äter dom även mellanmal som dom har med sig själva.

Skoldagen är slut 11.45 alla dagar utan tisdag da dom slutar 12.40. Lunch finns inte i skolan utan är bara för de som gar pa fritids.

Hon har läxor varje dag med inga stora läxor, Emilia är färdig pa 10 min. Läraren sa att läxorna är framförallt till för att repetera det dom gjort under dagen. Är ett barn för trött pa eftermiddagen eller inte vill sa är läxan inget maste. Har barnet inte hunnit med allt under skoldagen sa far den med hem för att göra klart men inte heller det är ngt maste.

Dom lär sig skriva skrivstil direkt, men läser vanliga tryckbokstäver.
 
Idrott har dom tre ganger i veckan och religon tva ganger (religionen är är helt frivillig och olika för olika religioner).

Om jag förstog rätt sa är malet den här terminen att barnen ska kunna räkna inom talrum 30 (säger man sa pa svenska?, de ska kunna räkna tal där slutsumman blir max 30, plus, minus och multiplicera tror jag), kunna skriva alla bokstäver och enklare ord (i gammeldags skrivstil da).
 
Jag är lite nyfiken pa hur det är i skolan i Sverige. Vi bor i Österrike och "alla" säger att skolan är sa tuff här men än sa länge har jag inte märkt det, men det kommer kanske. Min dotter är 6 ar och började första klass för 3 veckor sedan.

Hur ser en skoldag ut för era barn i framförallt förskoleklass/första klass?

Emilias dag börjar alltid kl 8, hon gar ibland själv och ibland med mig och sina syskon (som ska till förskolan).
Varje lektion är 50 min men dom växlar mellan ämnen under en lektion sa det inte blir samma sak sa länge. Efter tva lektioner har dom en halvtimmes rast, oftast ute och da äter dom även mellanmal som dom har med sig själva.

Skoldagen är slut 11.45 alla dagar utan tisdag da dom slutar 12.40. Lunch finns inte i skolan utan är bara för de som gar pa fritids.

Hon har läxor varje dag med inga stora läxor, Emilia är färdig pa 10 min. Läraren sa att läxorna är framförallt till för att repetera det dom gjort under dagen. Är ett barn för trött pa eftermiddagen eller inte vill sa är läxan inget maste. Har barnet inte hunnit med allt under skoldagen sa far den med hem för att göra klart men inte heller det är ngt maste.

Dom lär sig skriva skrivstil direkt, men läser vanliga tryckbokstäver.
Har oxå en sexåring!
Börjar åtta och slutar ett efter skol lunchen. De har utedag 1 gång i veckan och gympa en gång, mycket lek och projekt.
Inga läxor.
Ingen skrivstil- men lite mer träning på bokstäver än på dagis. Lite matte har jag uppfattat oxå. Men mest leker de och tränar på räcka upp handen och vänta på sin tur;)

Så det är nog skillnad låter der som
 
Låter som ganska stor skillnad mot svensk förskoleklass, som ju är det sexåringar här går i. @Ray s beskrivning låter väldigt lik det vår kille gick i förra året. En bor mellan förskola o skola helt enkelt. Väldigt både roligt och utvecklande :).

Ettan verkar oxå jättebra tycker jag. Lite mer indelat i ämnen och ingen fri lek förutom på raster o fritids förstås. Däremot väldigt mycket av lekfullt lärande.
En läxa per vecka- läsläxa- som ska läsas 4 ggr (3 sidor) tillsammans m förälder. Ges tisdag o ska åter måndag.
 
Här är det lite annorlunda med när dom börjar skolan. Iar började barn födda 1 september-08 till 31 auugusti -09 första klass skolan. Man börjar alltsa skolan hösten när man fyllt 6 ar. Min andra dotter som är född i oktober kommer alltsa börja när hon är nästan 7 ar.

I maj varje ar görs ett "skolmognadstest" och de barn som da inte är rikigt redo att börja skolan räknas da som förskolebarn, de gar i en vanlig första klass med har en resursperson och mindre krav pa sig, dom kan närsomhelst säga att dom vill ta en paus. Efter första terminen görs sen en utvärdering, har barnet kunnat följa undervisningen som övriga klassen far den fortsätta annars ga om ettan.

Läsläxa har dom inte fatt men läraren uppmande till att läsa mkt med sina barn. Det gör vi redan nu, sen barnen tyckte det var intressant läser vi varje kväll. Varannan dag tyska, varanann dag svenska.

Tillägg: I mitt barns klass är dom 15 elever pa en lärare och en resurs som är 10 h/v i klassen (men mest för förskolebarnen). Tror 22 är max elevantal i en första klass.

Betyg ges fran första klass, men i varan skola far dom skriftliga omdömen efter första terminen, första betygen kommer i sommnar.
 
Här är det lite annorlunda med när dom börjar skolan. Iar började barn födda 1 september-08 till 31 auugusti -09 första klass skolan. Man börjar alltsa skolan hösten när man fyllt 6 ar. Min andra dotter som är född i oktober kommer alltsa börja när hon är nästan 7 ar.

I maj varje ar görs ett "skolmognadstest" och de barn som da inte är rikigt redo att börja skolan räknas da som förskolebarn, de gar i en vanlig första klass med har en resursperson och mindre krav pa sig, dom kan närsomhelst säga att dom vill ta en paus. Efter första terminen görs sen en utvärdering, har barnet kunnat följa undervisningen som övriga klassen far den fortsätta annars ga om ettan.

Läsläxa har dom inte fatt men läraren uppmande till att läsa mkt med sina barn. Det gör vi redan nu, sen barnen tyckte det var intressant läser vi varje kväll. Varannan dag tyska, varanann dag svenska.

Tillägg: I mitt barns klass är dom 15 elever pa en lärare och en resurs som är 10 h/v i klassen (men mest för förskolebarnen). Tror 22 är max elevantal i en första klass.

Betyg ges fran första klass, men i varan skola far dom skriftliga omdömen efter första terminen, första betygen kommer i sommnar.
Det är helt klart stor skillnad! Vad som är "bäst" är svårt att säga. Finns säkert för- o nackdelar med båda, men man får ju köpa läget där man bor :).
 
Later inte sarskillt jobbigt om jag jamfor med min dotters forsta ar i skolan nar nere i Australien. Hon borjade i februari i sk foundation year, hon var da 5.5 ar. Hon gar 5 dagar i veckan mellen 9 till 15:30. Forst terminen borjade de med wordfriends som blev fler och fler, sen kom las laxor varje kvall. Hon kan aven skriva enklare meningar nu med bade stora och sma bokstaver.

Tycker sjalv att det blir valdigt mycket for henne da hon bade lar sig lasa pa svenska och engelska. Men det ar ju bara att gilla laget tyvarr... Som tur ar gillar hon skolan och sina kamrater.
//Krusan
 
Min tös började första klass nu för några veckor sen (fyller snart 7 år) och hennes skoldagar ser väl ut så här.

Måndagar och onsdagar 08.00-13.30.
Tisdag, torsdag och fredagar 08.00-12.30.

Dom är uppdelade i två grupper då klassen är så stor (32 barn) så hälften går en timma längre på tisdagar och torsdagar istället och min flickas grupp går då längre på måndagar och onsdagar.

Gymnastik har dom en gång i veckan, på rasterna är dom alltid ute, lunch äter hon där varje dag och vi skickar med en frukt varje dag som dom äter på förmiddagen.

Hon har läsläxa från måndag till måndag. Ett nytt kapitel varje vecka men dom är inte så långa, och dom har redan gått igenom det i skolan en gång på måndagen innan läxan kommer hem.
Dom har även matteuppdrag som är från torsdag till torsdag och nu fick hon hem någon so-läxa i måndags som ska vara inne senast 2 oktober. Så dom har väl rätt lång tid på sig att fixa läxan.

Vi var på utvecklingssamtal bara för någon vecka sen och fick då se vilka böcker dom arbetar i och det var en del matte, lära sig skriva bokstäver och skilja stora från små.
Någon skrivstil har dom inte börjat med men jag minns själv från när jag var liten att vi hade det i ettan efter vi gått ett tag i skolan, så det kommer säkert snart när dom lärt sig alla bokstäver och kan skilja stora och små åt och lärt sig skriva dom.
 
Dottern går i förskoleklass och går mellan kl 8-12, sedan är det fritids så länge man behöver (de går kvar i samma klass, är ute eller i klassrummet. Senare på em sätts alla förskoleklassare som är kvar på fritids ihop). Får ha med egen frukt till första rasten, annars är det lunch 10:30 och sedan mellis 13:30 för de som är på fritids.

Det känns som att det mest är en övning inför "riktiga" skolan nästa höst. De övar på regler på skolan, hur man gör i matsalen, hur man gör på gympan... De har en veckans bokstav, då är det mkt pyssel och lekar med den bokstaven. De har även en arbetsbok de jobbar i regelbundet, mkt enkla övningar. Men väldigt mkt lek, lärande genom lek! Inga läxor.

Vi bor på ca 3 min promenadväg från skolan men ngn av oss lämnar och hämtar alltid, dels för att hon själv vill det (allt är ju så nytt! Gått från förskola på tot 24 barn till en förskoleklass med 29 barn i.. och 700 på hela skolan!). Så så länge hon vill bli lämnad och hämtad vid dörren så gör vi det. Känns inte helt bra att låta henne gå själv ändå när hon bara är 6. Nästa år i ettan kan hon säkert börja prova!
 
Dottern går i förskoleklass och går mellan kl 8-12, sedan är det fritids så länge man behöver (de går kvar i samma klass, är ute eller i klassrummet. Senare på em sätts alla förskoleklassare som är kvar på fritids ihop). Får ha med egen frukt till första rasten, annars är det lunch 10:30 och sedan mellis 13:30 för de som är på fritids.

Det känns som att det mest är en övning inför "riktiga" skolan nästa höst. De övar på regler på skolan, hur man gör i matsalen, hur man gör på gympan... De har en veckans bokstav, då är det mkt pyssel och lekar med den bokstaven. De har även en arbetsbok de jobbar i regelbundet, mkt enkla övningar. Men väldigt mkt lek, lärande genom lek! Inga läxor.

Vi bor på ca 3 min promenadväg från skolan men ngn av oss lämnar och hämtar alltid, dels för att hon själv vill det (allt är ju så nytt! Gått från förskola på tot 24 barn till en förskoleklass med 29 barn i.. och 700 på hela skolan!). Så så länge hon vill bli lämnad och hämtad vid dörren så gör vi det. Känns inte helt bra att låta henne gå själv ändå när hon bara är 6. Nästa år i ettan kan hon säkert börja prova!

Så kände vi också med tösen, gällande lämning och hämtning på skolan.
Hon har rätt till skolbuss då hon har en trafikerad väg till skolan men på morgonen har hon ändå en liten bit att gå till bussen, och sen stannar bussen närmare hemma när hon slutar.

Så när hon gick i nollan som det heter här så körde jag henne alltid på morgonen och sen fick hon ta bussen hem.
Ibland följde vi med henne till bussen, om vi båda föräldrar var hemma. Sonen åker till skolan precis samtidigt så det krockar lite på morgonen för oss.

Men nu i ettan så gjorde vi så att pappa gick med dom dagar han kunde första tre veckorna, dom andra dagarna körde jag och sen hjälpte farmor till några dagar i sträck så det skulle bli en vana, och sen fick hon testa själv och det går superbra! :)

Så nu tar hon bussen både dit och hem och hon tycker det är helt okej. Innan var hon lite osäker på om hon vågade men självförtroendet kom som ett brev på posten första gången hon fixade det själv.
 
Nu går sonen i trean, men i ettan gick de 8.15-13.15 tre dagar och 9.15-13.15 två dagar. En läxa varje vecka, vilket var att läsa ett kapitel i läseboken. Skrivstil lärs inte ut alls så vitt jag vet, varken i ettan eller längre fram. Jag tycker generellt att ettan var ganska "slapp", framför allt för barn som liksom sonen redan kunde läsa och skriva bra innan den började.
Nu i trean har de skoldagar mellan 8.15-14.15 tre dagar och 8.15-13:30 två dagar.

Viktor fick gå hem själv redan i förskoleklass, men vi följde honom till skolan tills han började tvåan (vi har gångväg hela vägen till skolan, en knapp kilometer).
 
Vi har ungefär 700 m till skolan, det gar att ga hela vägen genom bostadsomraden. Bilarna kör inte sa fort men mkt skymda utfarter.
 
Ah, här är det renodlad gångväg, inte ett enda övergångsställe eller utfart, vilket är väldigt skönt! Han hade således kunna gå själv också till skolan redan från start, men eftersom det ibland tog 40 minuter och ibland 10 minuter att gå så var det trixigt att veta när det var dags att skicka iväg honom hemifrån ;).
 
Ah, här är det renodlad gångväg, inte ett enda övergångsställe eller utfart, vilket är väldigt skönt! Han hade således kunna gå själv också till skolan redan från start, men eftersom det ibland tog 40 minuter och ibland 10 minuter att gå så var det trixigt att veta när det var dags att skicka iväg honom hemifrån ;).
Vi hade också lite problem med att det tog lite tid ibland att ta sig till skolan. En grävmaskin som gräver kan vara väääääldigt intressant :D

Men vi löste det så att han fick ta sin kickbike till och från skolan. Efter det så går det fort både dit och hem :)
 
Jag är lite nyfiken pa hur det är i skolan i Sverige. Vi bor i Österrike och "alla" säger att skolan är sa tuff här men än sa länge har jag inte märkt det, men det kommer kanske. Min dotter är 6 ar och började första klass för 3 veckor sedan.

Hur ser en skoldag ut för era barn i framförallt förskoleklass/första klass?

Emilias dag börjar alltid kl 8, hon gar ibland själv och ibland med mig och sina syskon (som ska till förskolan).
Varje lektion är 50 min men dom växlar mellan ämnen under en lektion sa det inte blir samma sak sa länge. Efter tva lektioner har dom en halvtimmes rast, oftast ute och da äter dom även mellanmal som dom har med sig själva.

Skoldagen är slut 11.45 alla dagar utan tisdag da dom slutar 12.40. Lunch finns inte i skolan utan är bara för de som gar pa fritids.

Hon har läxor varje dag med inga stora läxor, Emilia är färdig pa 10 min. Läraren sa att läxorna är framförallt till för att repetera det dom gjort under dagen. Är ett barn för trött pa eftermiddagen eller inte vill sa är läxan inget maste. Har barnet inte hunnit med allt under skoldagen sa far den med hem för att göra klart men inte heller det är ngt maste.

Dom lär sig skriva skrivstil direkt, men läser vanliga tryckbokstäver.

Jag tycker det låter rätt lugnt jämfört med skolan mina barn går i (privat, England).

De började reception (jämförbart med sexårs tror jag) när de var 4.5 år. 12 elever i klassen (Max är 22) på en lärare och två lärarassistenter.
Skoldagen var då 9-15, med två korta raster och en lunchrast. De får lagad lunch i skolan och så skickar man med en frukt varje dag. Läsläxa varje dag plus stavning varje vecka. Skrivstil från början. Flera språk från början (spanska, franska, kinesiska). Idrott varje dag, simning en gång i veckan (skolans regi). Men det var mycket lek, och barnen kunde t.ex. Sova efter lunch om de behövde det.

Sedan har läxor och krav trappats upp successivt. Numera är de 7.5 år och går 9-15.30 med samma antal raster som förut, idrott och simning. Fortfarande läsläxa varje dag, plus antingen matte eller engelskaläxa, vilket tar ca 30 minuter/dag. De kan stanna kvar i skolan på eftermiddagen och göra detta tillsammans med en lärare, s.k. Prep, eller så kan man göra det hemma. De förväntas kunna hela multiplikationstabellen, kunna läsa och skriva helt obehindrat, spela minst ett instrument och vara aktiv i minst en sport utanför skolan. Det känns ju som rätt höga krav...tycker jag...men faktum är att inget av barnen i klassen verkar ha några problem att hänga med. Nu är det här lite extra tufft för det är en privatskola, jag vet att statliga skolan är lite "slappare" i jämförelse.
 
Vår äldsta går i 2:an (fyller 8 i höst).
Sen 1:an går han fyra dagar 8.30 - 14.20 och en dag (fredagar) 8.30-12.40

Han har två läxor i veckan; en matteläxa och en svenskaläxa (läsa i bok och svara på frågor i skrivhäfte).

I förskoleklass gick de ca 3,5 timmar och då var det ju förberedande; att lära sig sitta still, räcka upp handen, kunna svara på frågor, lära sig veckodagarna, sjunga alfabetssånger och känna igen enklare ord.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 068
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 203
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Min äldsta dotter började skolan förra veckan och igar var hon första dagen pa fritids efter skolan. Hon var nöjd och allt verkade bra...
Svar
15
· Visningar
1 409
Senast: Badger
·
Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp