Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

Jag blev nyfiken och tittade i församlingens kalender och visst används kyrkorna även där för konserter som ex.v. Musik i Sommarkväll och Orgelmusik. Det stärker min tro att det är något annat som ligger bakom.

Jag ser flera positiva saker med att använda kyrkorna vid skolavslutningar, inte minst för att det ökar förståelsen för vårt kulturarv där kyrkorna har en särställning. Inte många andra byggnader kan skryta med en historia som i vissa fall går hela tusen år tillbaka.

Är du lika pigg på att använda moskéer? Synagogor?

Jag tycker man kan nyttja gympasalar, skolgården osv.
Vi var i kyrkan när jag gick i lågstadiet, sen på skolgården. På skolgården fick betydligt fler plats.
 
Kyrkor av det klassiska snittet brukar ha en fantastisk akustik, därför har det blivit populärt att hålla konserter där. Mina föräldrar var på jazzkonsert i stadens kyrka på 70-talet, då fick man inte applådera.... Prästen sa ifrån före konserten började att det var strängt förbjudet!
 
Jag är uppväxt med skolavslutningar i klassrum, gympasalar, skolgårdar och någon enstaka aula. Den första skola jag gick på som hade avslutning i kyrka var på gymnasiet.
Har aldrig riktigt sett varför man skulle ha avslutning i kyrkan, nog bör alla skolor ha en tillräckligt stor gräsplätt eller parkering för att få till avslutning ute?
Om man nu inte har tillräckligt stor gympasal eller liknande. Annars går det ju att ha varje klass för sig i sitt klassrum?

Det blir ju konstigt att vara i kyrkan med präst närvarande och samtidigt undvika alla religiösa inslag. Tycker att man ska ha respekt för kyrkans uppdrag så det känns bara klokt att sära på skola och kyrka.
 
Jag är glad att de flesta av mina skolavslutningar har varit utanför kyrkan. Det har varit jättebra avslutningar och jag minns dem med glädje. Från den egenkomponerade låten musikläraren alltid sjöng om skolpolisen och hur bra jobb de gör, till en lärare som närapå svimmade av scenskräck. En riktig highlight var när rektorn ett år bestämde sig för att rappa. Sååå pinsamt :D

Jag har kanske haft 3 skolavslutningar i kyrkan varav två av dem var julavslutningar. De var inte kul, jag kände mig tvingad och obekväm. Jag ville inte be, och jag läste psalmerna och kände mest att va? det här säger ju emot sig själv? Kände mig fel, hade tråkigt och satt och liksom väntade på att plågan skulle ta slut så jag kunde få gå.

Det var helt enkelt inte samma uppsluppna, lättsamma, pirriga, glada stämning i kyrkan. Där man skulle sjunga om hur bra gud är och be och ha sig. Jag har aldrig förstått varför man "måste" vara i kyrkan, och varför det ibland ses som det självklart bästa alternativet.
 
Jag är 70-talist och alla mina skolavslutningar (i Sverige) var på skolgården eller (senare) i aulan. Men vi hade en stor sådan som rymde alla utan problem. Jag kan absolut förstå varför kyrkan används som lokal; den är vacker, har bra akustik och rymmer många, dessutom med sittplats för de flesta.

Mina barn gick de första sex åren i en kristen skola trots att både jag och maken är och alltid varit icketroende. Det var religiösa inslag dagligen, men det enda som verkligen störde mig var att de inte informerade om andra religioner förutom den kristna, så vi pratade om det hemma för att komplettera. Inget av mina barn är troende trots denna skolgången.
Detta läsåret har de gått i en ”neutral” skola och i höst ska de gå i en katolsk skola. Helt enkelt för att dessa skolor är mkt bra och passar oss på många olika sätt, och vi inte är rädda för religion som sådan.
Tilläggas bör att vi bor i England och det är inte lika ateistiskt här som det verkar vara i Sverige. Kyrkan håller t.ex. barngrupper osv och det är inget konstigt alls, alla är välkomna och man blir inte påprackad religiösa idéer. Om man är med i en kör händer det ofta att man uppträder i kyrkor, osv.

Tillägg för ngt jag läste tidigare: vi har tre terminer i det engelska skolsystemet men har fortfarande alla lov (höstlov, jullov, sportlov, påsklov, vårlov och sommarlov) :)
 
Jag är 70-talist och alla mina skolavslutningar (i Sverige) var på skolgården eller (senare) i aulan. Men vi hade en stor sådan som rymde alla utan problem. Jag kan absolut förstå varför kyrkan används som lokal; den är vacker, har bra akustik och rymmer många, dessutom med sittplats för de flesta.

Mina barn gick de första sex åren i en kristen skola trots att både jag och maken är och alltid varit icketroende. Det var religiösa inslag dagligen, men det enda som verkligen störde mig var att de inte informerade om andra religioner förutom den kristna, så vi pratade om det hemma för att komplettera. Inget av mina barn är troende trots denna skolgången.
Detta läsåret har de gått i en ”neutral” skola och i höst ska de gå i en katolsk skola. Helt enkelt för att dessa skolor är mkt bra och passar oss på många olika sätt, och vi inte är rädda för religion som sådan.
Tilläggas bör att vi bor i England och det är inte lika ateistiskt här som det verkar vara i Sverige. Kyrkan håller t.ex. barngrupper osv och det är inget konstigt alls, alla är välkomna och man blir inte påprackad religiösa idéer. Om man är med i en kör händer det ofta att man uppträder i kyrkor, osv.

Tillägg för ngt jag läste tidigare: vi har tre terminer i det engelska skolsystemet men har fortfarande alla lov (höstlov, jullov, sportlov, påsklov, vårlov och sommarlov) :)
Vilken intressant input! Ni valde då den skolan därför att undervisning mm var bra/bättre än övriga skolor. Jag har väldigt svårt att se att någon i Sverige skulle resonerat så som ni gör.
Här är det annars vanligt att kyrkan håller barn- och olika typer av ungdomsgrupper om man måste inte vara medlem i kyrkan heller
 
Vilken intressant input! Ni valde då den skolan därför att undervisning mm var bra/bättre än övriga skolor. Jag har väldigt svårt att se att någon i Sverige skulle resonerat så som ni gör.
Här är det annars vanligt att kyrkan håller barn- och olika typer av ungdomsgrupper om man måste inte vara medlem i kyrkan heller
Fast jag tror att det görs även här i Sverige även om det inte pratas så högt om det, det finns strax över 70 religiösa friskolor i Sverige och majoriteten av dem är kristna, en är judisk och 11 är muslimska. Det missar man ofta i debatten om religiösa friskolor. https://skolvarlden.se/artiklar/lista-sveriges-religiosa-friskolor här finns alla de religiösa friskolorna listade. Så jag tror att man även här väljer skolor som man tror är bäst för barnen även om de skulle vara religiösa.
 
Av sentimentala skäl tycker jag det är tråkigt
Jag älskade verkligen skolavslutningarna i kyrkan, orgelmusiken osv.
Men samtidigt kan jag förstå beslutet också.
Jag hatade dem. Det var jättejobbigt att sitta i bänken och låtsas vara religiös och få skäll om man inte läste med i Fader vår för att då kunde man den inte. Jag kunde den utantill men kände mig som en hycklare om jag läste med - och fick som sagt skäll om jag inte läste med. Svinjobbigt faktiskt.
 
Jag hatade dem. Det var jättejobbigt att sitta i bänken och låtsas vara religiös och få skäll om man inte läste med i Fader vår för att då kunde man den inte. Jag kunde den utantill men kände mig som en hycklare om jag läste med - och fick som sagt skäll om jag inte läste med. Svinjobbigt faktiskt.

Oj! Vi läste inga böner 😅
Rektorn höll ett tal, kören sjöng och sen sjöng vi gemensamt.
Tyckte mest om avslutningarna till sommaren när alla var så fint klädda med blommor i håret osv.
Vi åkte traktorvagn till kyrkan från skolan, det var festligt 😁
 
Jag hatade dem. Det var jättejobbigt att sitta i bänken och låtsas vara religiös och få skäll om man inte läste med i Fader vår för att då kunde man den inte. Jag kunde den utantill men kände mig som en hycklare om jag läste med - och fick som sagt skäll om jag inte läste med. Svinjobbigt faktiskt.

Men det låter ju jättehemskt och konstigt att få skäll för att man inte kan eller vill läsa Fader Vår?! Då är det ju något fundamentalt fel i systemet, om de som lär ut inte kan acceptera olikheter så är det ju solklart att det i sin tur skapar individer som inte heller kan det.

I mina barns kristna skola läste de Fader Vår varje morgon. Barnen lärde sig ju såklart utantill med tiden men det var aldrig något tvång. På fredagar var det öppen morgonsamling så föräldrar kunde vara med om de ville, även då lästes Fader vår, en del föräldrar läste med och andra inte. Men de som inte gjorde det (jag t.ex.) satt tyst och stilla och lyssnade utan att göra grimaser eller fippla med telefonen osv. Respektfullt, helt enkelt.
Ibland kom den lokala prästen in och pratade, visserligen refererade han till Gud ibland men det han sa - dvs det faktiska meddelandet - var alltid mkt vettigt och tänkvärt. Han var dessutom rätt ung, och lättsam/rolig så var poppis med barnen.
 
Jag är (och har alltid varit) ateist och tycker all form av religion är totalt hittepå men har ändå alltid gillat att ha avslutningar eller högtidsfiranden i kyrkor. Det är ofta vackra byggnader med luft och bra akustik, där det är naturligt att tända mycket ljus och det ofta går att få en trevlig miljö. Visserligen så kan det till viss del bero på att jag gillar traditioner som fenomen och tycker det är ett bra sätt att komma i rätt sinnesstämning. Det är dessutom någonting betryggande i att hela samhällen har någonting gemensamt.
Jag har inga problem att sjunga sånger som i grunden är religiösa. Ser det mest som att de precis som många andra sångtexter är rätt långt ifrån saker jag står för eller skulle få för mig att göra utan snarare en form av historieberättande.
 
Jag är (och har alltid varit) ateist och tycker all form av religion är totalt hittepå men har ändå alltid gillat att ha avslutningar eller högtidsfiranden i kyrkor. Det är ofta vackra byggnader med luft och bra akustik, där det är naturligt att tända mycket ljus och det ofta går att få en trevlig miljö. Visserligen så kan det till viss del bero på att jag gillar traditioner som fenomen och tycker det är ett bra sätt att komma i rätt sinnesstämning. Det är dessutom någonting betryggande i att hela samhällen har någonting gemensamt.
Jag har inga problem att sjunga sånger som i grunden är religiösa. Ser det mest som att de precis som många andra sångtexter är rätt långt ifrån saker jag står för eller skulle få för mig att göra utan snarare en form av historieberättande.
Precis så ser jag också på det.
 
Jag tycker det är överdrivet pga om man så att säga låter prästen vara präst i kyrkan och både be en bön och önska Guds välsignelse så påverkar det inte barnen nämnvärt. De som inte redan tror lär sig inte be på det sättet. Möjligen skulle skolan kunna få låna kyrkan utan att någon präst är med på avslutningen.
 
Jag tycker det är överdrivet pga om man så att säga låter prästen vara präst i kyrkan och både be en bön och önska Guds välsignelse så påverkar det inte barnen nämnvärt. De som inte redan tror lär sig inte be på det sättet. Möjligen skulle skolan kunna få låna kyrkan utan att någon präst är med på avslutningen.
Prästen hör ihop med kyrkan och att bara låna ut kyrkan tycker jag allmänt är fel. Men det behöver ju inte vara trosbekännelser, bön eller traditionell psalmsång på skolavslutningen även om den hålles i en kyrka, det finns så mycket annat fint att sjunga och bra att tala om.
 
Mitt starkaste minne från skolavslutning i kyrkan var när prästen visade en karta över Afrika och pratade om svältande barn.
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Vi hade nians skolavslutning i en närliggande kyrka, vet inte riktigt varför, då skolans aula rymde rätt mycket folk. Närliggande idrottshall likaså. Åren innan var avslutningen i klassrummet, med spex och annat roligt.

Som då katolik (numera ateist) tyckte jag att det var JÄTTEMÄRKLIGT. I det väldigt katolska landet jag var uppväxt i, hade man knappast skolavslutningar i KYRKAN liksom. Kändes både nedsättande mot kyrkorummet att ha en massa ystra, tämligen högljudda och rastlösa tonåringar där som helst ville därifrån, samt väldigt, väldigt tråkigt som skolavslutning.

Ska det vara så himla tvunget att föräldrarna är med på skolavslutningen? Varför liksom?
Låt alla slippa, ingen behöver känna sig ledsen att just deras förälder inte kunde komma, eller behöver skämmas över sin pinsamma farsa.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 028
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp