Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

Här i sthlm har vi krav på att man släpper sin dialekt. De får ju anpassa sig så vi förstår dem.
Well, Jag är inflyttad stockholmare och möter många som är det. Aldrig stött på det problemet. Nu pratar jag inte så brett själv men vissa andra gör ju. Sen är det klart att man kanske inte behöver slänga sig med jättelokala ord såsom rullebör och vad det nu finns för några som kan bli knepiga att förstå. Jag tror dock att det du beskriver är något som är väldigt olika beroende på vem man möter och att merparten av stockholmarna faktiskt är anpassningsbara vad gäller såna saker.
 
Well, Jag är inflyttad stockholmare och möter många som är det. Aldrig stött på det problemet. Nu pratar jag inte så brett själv men vissa andra gör ju. Sen är det klart att man kanske inte behöver slänga sig med jättelokala ord såsom rullebör och vad det nu finns för några som kan bli knepiga att förstå. Jag tror dock att det du beskriver är något som är väldigt olika beroende på vem man möter och att merparten av stockholmarna faktiskt är anpassningsbara vad gäller såna saker.

Jag tror inte @Pontevecchio var allvarlig i sitt inlägg utan bara spann vidare på det där med hockeylagen.
 
Jag älskade skolavslutningarna i kyrkan. Så vackert och stämningsfullt. Och många får plats.

Jag har svårt att se problemet att vistas i en lokal bara för man tillhör en annan religion.
 
Jag älskade skolavslutningarna i kyrkan. Så vackert och stämningsfullt. Och många får plats.

Jag har svårt att se problemet att vistas i en lokal bara för man tillhör en annan religion.

Nu var inte just det frågan. Utan om att skolor inte ska ha aktiviteter med konfessionella inslag och kyrkans ställningstagande om att inte låna ut kyrkan med det villkoret uppfyllt. Jag tycker kyrkan rimligen har all rätt i världen att inte släppa in aktörer som kräver frånvaro av konfessionella inslag.

Jag ser ingen anledning att använda kyrkor, moskeer, synagogor till skolavslutningar.

Det finns också de som hävdar att de inte ser problemet men samtidigt inte skulle vilja eller känner sig lika bekväm med att det sker i den lokala mosken. Då kanske man ska tänka minst ett varv till.

I mitt område har det varit trångt, präster och fantastiskt trångsynta avslutningar brytande mot skollagen och som hindrat vissa elever att delta på samma villkor. Ett rent helvete mitt i kyrkan, helt i onödan.
 
Jag har svårt att se problemet att vistas i en lokal bara för man tillhör en annan religion.

Som @sjoberga säger: det handlade om att kyrkoherden inte ville låta skolan lägga sig i vad som sägs i det heliga rummet, dvs kyrkan, eftersom hon anser att i den ska evangelium spridas. Medan skolan alltså inte ska ha religiösa inslag och i det här fallet ska det ha lett till att skolan till och med ville förhandsläsa prästens manus. En solklar krock, med andra ord.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 073
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp