Skolavslutning

sjoberga

Trådstartare
Idag var det dags för skolavslutning, dottern slutade grundskolan.
Och stolt far fick (ganska oväntat) se dottern ta emot pris för bästa studieresultat (dvs högst betyg) på skolan.

Helt enkelt en väldigt trevlig dag idag, där det slit dottern lagt ned på skolan uppmärksammades.
 
Jag gissar att du förstod att det här skulle komma men: får man alltså numera pris för goda betyg? Det var lite chockartat.
När jag slutade så fick två elever pris för bäst come back. Alltså dem som på kortast tid fått upp betygen från skitkasst till riktigt bra, och detta kan jag tycka är en bra grej. Men pris för bäst av alla känns väl sådär.
 
När jag slutade så fick två elever pris för bäst come back. Alltså dem som på kortast tid fått upp betygen från skitkasst till riktigt bra, och detta kan jag tycka är en bra grej. Men pris för bäst av alla känns väl sådär.
För mig låter det knepigt att urskilja elever sådär. Har man bra resultat och bra betyg så vet man ju det. Precis som de med sämre betyg vet om det, och vet att de aldrig kommer att få något pris.

Men jag växte upp i sossesverige, det kanske är därför jag reagerar negativt på det där.
 
Jag minns inte högstadiet, men på studentavslutningen för gymnasiet delades det ut stipendium. Det var stipendium med olika motiveringar, där "goda studieresultat" antingen gavs till personer som kämpat hårt med höga eller mindre höga resultat.

Jag fick en tusenlapp "för gott kamratskap". Det fann jag mer förvånande, med tanke på att jag var ganska privat av mig i gymnasiet.
 
Jag gissar att du förstod att det här skulle komma men: får man alltså numera pris för goda betyg? Det var lite chockartat.

Jag tycker att goda prestationer ska uppmuntras, precis som att det var andra som fick uppskattning för sitt engagemang i elevråd och annat.

Att uppmärksammas för att man satsat på det som skolan går ut på, tycker jag är bra.

Sedan har inte alla samma förutsättningar så att ha ytterligare pris för bästa comeback låter bra.

Men, problematiken kommer om det delas ut väldigt många pris - för då blir det tydligt vilka som inte fick något alls. En balansgång.

Och ja, @mandalaki, jag anade att den kommentaren skulle komma. Och alldeles oavsett uppmärksamhet och pris så är jag en mycket stolt fader över prestationen.
 
Jag gissar att du förstod att det här skulle komma men: får man alltså numera pris för goda betyg? Det var lite chockartat.
Det fick man redan på stenåldern på min tid, både grundskola och gymnasium (fast det kallades typ stipendium). På så sätt kunde jag både åka på hoppläger (efter nian) och spendera tre alkoholstinna veckors ledighet med mina vänner (efter studenten)... :o Perfekt tillskott till sommarkassan för en tonåring alltså. :D Delades ut "stipendier" (fanns ju liksom inget syfte med dem mer än som belöning, inte som att de skulle nyttjas till sommarkurser eller så precis) till en hel hög människor, både inom idrott, estetisk verksamhet och studieprestationer fördelat på olika program. Jag har svårt att se att det är värre än att ge "årets komet" eller "årets spelare i hockeylaget" faktiskt, men så är jag ju lite partisk också och levde gott på mina "stipendiepengar"... :angel:
 
Men jag växte upp i sossesverige, det kanske är därför jag reagerar negativt på det där.

Jag med. Men det är en del av sossesverige som jag aldrig förstått eller uppskattat. Att goda prestationer inte ska uppmärksammas - istället tycker jag det är enormt viktigt att visa vad som är viktigt och vad man tycker är bra förebilder. Särskilt i skolan och när det gäller kunskap.
 
Vår skola, en friskola, gav ut awards for en himla massa grejer i slutet av varje år inom varje ämne. Det var baserat på hur duktig man var, vilka resultat, ens attityd, hur hårt man jobbat, hur man gått från 0-100 osv. Lite allt möjligt. Jag tyckte det var roligt och en bra grej för att uppmuntra.

I gymnasiet ges stipendium ut.
 
@sjoberga Ja, att du är glad för att din dotter gjort bra ifrån sig i skolan förstår jag verkligen. (Jag känner att jag föredrar "glad" framför "stolt"). Men för min del räcker det nog att jag får höga betyg, det behöver inte uppmärksammas i allas åsyn.

Men som sagt, jag är ett skolbarn av sossesverige.

@SaraMara Min stenålder är LÅNGT före din stenålder :cool:
 
Senast ändrad:
När jag gick ut grundskolan (2010) delades det ut stipendier för högsta betyg (tjej respektive kille), bästa insats/betyg i moderna språk, idrott, svenska osv. Även ett special"pris" för bästa come back.
 
Det är väl på tiden att duktiga och smarta elever äntligen uppmärksammas. I idrott har det ju gått utmärkt att ge priser och uppmärksamhet till duktiga elever varför skulle man då inte kunna uppmärksamma flit och intelligens också?

@sjoberga hade det varit någon av mina barn hade jag också varit enormt stolt.
 
Det är väl på tiden att duktiga och smarta elever äntligen uppmärksammas. I idrott har det ju gått utmärkt att ge priser och uppmärksamhet till duktiga elever varför skulle man då inte kunna uppmärksamma flit och intelligens också?

@sjoberga hade det varit någon av mina barn hade jag också varit enormt stolt.
Det är väl ändå inte så att ungarna får pris för intelligens?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 214
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 220
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 770
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 822
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp