Bukefalos 28 år!

Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
I går kom min dotter hem och talade om att några tjejer hade dragit igång några "poppis-listor" där alla skulle skriva en kille och en tjej i klassen.

Tycker ni att det är okej? Jag vet att det fanns redan på min tid, men jag tycker nog att man ska försöka stävja sådant i skolan. Har jag fel?
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Usch, sånt oskyldigt kan få så många att må dåligt. De som aldrih hamnar på poppis listan. Lite psykisk mobbing på låg nivå :mad:
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

break_a_leg skrev:
I går kom min dotter hem och talade om att några tjejer hade dragit igång några "poppis-listor" där alla skulle skriva en kille och en tjej i klassen.

Tycker ni att det är okej? Jag vet att det fanns redan på min tid, men jag tycker nog att man ska försöka stävja sådant i skolan. Har jag fel?

Det var det jävligaste jag hört! usch va hemskt, jag vet att jag aldrig skulle ha hamnat på en sån lista! FY! :mad:
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Så jag är inget j*vlig morsa om jag mailar läraren och ber att skolan kollar lite på det?
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

break_a_leg skrev:
Så jag är inget j*vlig morsa om jag mailar läraren och ber att skolan kollar lite på det?

Det är absolut deras ansvar att ta upp problemet gemensamt i klasserna och få barnen att förstå hur sårande det är för de mindre populära (de flesta) barnen!
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Usch !

Jag tycker absolut att du kan ta upp det med skolan. Ingen mår bra av listor.

(Se bara hur folk känner sig här på forumet efter en poppis-tråd - alla som nämns mår prima, medan de som aldrig nämns antaligen känner sig pyttesmå och då handlar det ändå om vuxna)
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Du ska absolut ta upp detta med läraren!
Det är hemskt för de barnen som inte är "populära".
Jag tror inte att det går att hindra såna här listor helt då småflickor alltid håller på med diverse listor oxå hemma men i skolan tycker jag att det ska vara ångestfritt...
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Nu har jag mailat till läraren. Ville inte ta upp det i skolan i dag då alla barnen står och lyssnar.
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Håller med.. det är för jÄÄv*igt... Sätt stopp fär det ju
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

break_a_leg skrev:
Nu har jag mailat till läraren. Ville inte ta upp det i skolan i dag då alla barnen står och lyssnar.

Mycket bra! Det ska bli spännande att höra vad hon/han säger!
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Nu har jag fått svar (läraren är jättebra, så jag anklagar inte henne för något). Dom skulle "forska" lite i saken, men tydligen så har det tidigare även funnits "hata-listor" på skolan :eek: :devil:

Ibland är det faktiskt synd om personalen i skolan som faktiskt har en värdegrund att arbeta efter, men så kommer barnen med en helt förvrängd människoattityd hemifrån. Det blir ofta konflikter då...
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Forska LITE? Dom ska informera varenda j-a förälder på skolan om vad som försigår så att det kan tas upp både i skolan och hemmen så att ungarna LÄGGER AV!
Hata lista? Det är ju itne klokt! Man kan ju bara gissa hur det skulle kännas att finnas med på den!

Fy f-n vad arg jag blir! Sketungar! :mad: Har dom inte fått nån som helst omtanke med sej hemifrån?
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Dessa hata-listor hade jag inte hört ett ljud om, men då börjar man ju undra!

Jag tror faktiskt att jag ska lämna frågan vidare till skolrådet och så kan de personerna få ventilera frågan där.
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

INTE okej.
När jag gick i lågstadiet, för herregud redan 6 år sen, var det också såna listor. Det var alltid samma kille och samma tjej i toppen. SKitkul för oss andra...
Var nog ganska många som blev ledsna då.
Sen var det snyggast, tuffast, smartast, finast namn o.s.v. på mellanstadiet. Tror det var fulast också.
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

break_a_leg skrev:
Dessa hata-listor hade jag inte hört ett ljud om, men då börjar man ju undra!

Jag tror faktiskt att jag ska lämna frågan vidare till skolrådet och så kan de personerna få ventilera frågan där.

Absolut - bra! Det räcker med att något barn redan är lite osäkert eller känner sej utanför för att det ska vara "droppen". Även små barn begår självmord!
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Liknande listor har nog alltid funnits i princip..
Därmed inte sagt att det är rätt! Bra att du som förälder tar tag i saken ser till att något blir gjort!
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

På "min tid" i skolan, gjorde man "kärleks-/snyggast-listor", så alla i klassen gjorde en lista med de fem snyggast killarna/tjejerna i klassen...
Säg att vi var ca 10 tjejer och 10 killar i klassen...de var ju nästan alltid samma fem som fanns på en lista, och så en grupp som Aldrig fanns med.... fy vad hemskt!
Jag vet att jag gjorde en lista i smyg, som jag inte visade upp för någon. Det kändes inget roligt att visa upp en sådan lista, när man inte fanns med på ngn av killarnas..


Bra break_a_leg, att du tog upp saken med skolan. Det är absolut värt att rotalite i det, och kanske ta upp det med klassen... hoppas bara läraren gör ngt åt det, och inte bara "forskar lite" och lägger ner det sen! Go for it! :banana:
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

Bra att du tar upp det med läraren. Jag tycker inte att detta är en liten sak eftersom det kan skapa stora problem för de barn som redan innan känner sig utanför.

Hoppas att läraren tar tag i detta.
 
Sv: Skolbarn på "lågstadiet" - poularitetslistor...

pigleton skrev:
Bra att du tar upp det med läraren. Jag tycker inte att detta är en liten sak eftersom det kan skapa stora problem för de barn som redan innan känner sig utanför.

Hoppas att läraren tar tag i detta.

Om hon inte gör det , så kanske vi kan få mailadressen av break_a_leg, så att vi kan mailbomba tanten? :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 654
Senast: Araminta
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 414
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp