Sköljmedel

Jordgubblime

Trådstartare
Jag måste bara fråga, finns det någon här som använder sköljmedel? Varför i så fall?

Tänkte på det i affären härom dagen när det nästan fanns mer sköljmedel än tvättmedel på hyllorna. Jag kan knappast gå förbi hyllan på grund av de starka dofterna där. Så jag är uppriktigt nyfiken på om någon använder dessa!

För mig är det verkligen en såndär totalt onödig produkt som säljs på oss med kraftig marknadsföring, jag kan inte se någon fördel med den. Dock många nackdelar, första träff från Google: https://www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-ska-du-inte-anvanda-skoljmedel/

Om inte annat kanske någon anvånder sköljmedel på ren rutin och får sig en tankeställare 😊
 
Jag använder enorma mängder på vintern men håller mig till parfymfria eller svagt parfymerande. Jag har långt hår och har syntetgolv och en hel del plastassker jag behöver kunna ta i på jobbet och det är extremt otrevligt att bli elchockad något hundratal gånger per arbetspass annars.
 
Jag använder, av samma anledning som @Angel sköljmedel på vintern. Vi snackar inte oj jag fick en stöt två tre gånger idag, utan småstötar så fort man tar i något och rejäla stötar så det känns i huvudet kanske 10 gånger om dagen annars. Med sköljmedel är det snarare 2-3 småstötar per dag och det kan jag leva med.

Sedan använder jag sköljmedel på mina sängkläder varannan gång av den enkla anledningen att jag tycker det luktar gott/är mysigt. Känner jag mig riktigt nere någon dag kan rena lakan som luktar gott och är mjuka vara det som räddar dagen. :love:
 
Jag är super elektrisk med sköljmedel, tar dock sådana som doftar mindre/inte alls.
Höll på å ta livet av mig flera ggr på gamla jobbet när jag skulle öppna arkivskåpet.
Min dator ger mig stötar ibland med.
 
Jag använder enorma mängder på vintern men håller mig till parfymfria eller svagt parfymerande. Jag har långt hår och har syntetgolv och en hel del plastassker jag behöver kunna ta i på jobbet och det är extremt otrevligt att bli elchockad något hundratal gånger per arbetspass annars.
Men det gäller ju bara kläder i syntetmaterial. De i naturmaterial behöver man inte använda sköljmedel till av den anledningen. :)
 
Jag använder det också, av samma anledning som alla andra. En gång gav jag en av mina hästar en sådan stöt att hon kastade sig baklänges och hade av kättingarna som hon var uppbunden med.

Använder Skona som är milt parfymerad, är parfymöverkänslig.
 
Men det gäller ju bara kläder i syntetmaterial. De i naturmaterial behöver man inte använda sköljmedel till av den anledningen. :)
Jag har tyvärr inte så mycket val till vad jag har för kläder på jobbet så naturmaterial är oftast inte ett alternativ.

Har jätteproblem även med bilklädseln som är i någon sorts hemsk plysch. Har hänt mer än en gång att någon stackare på en parkering trott att jag börjat skrika könsord efter dom när jag fått en jättestöt när jag stängt bildörren.:o
 
Om man nu skulle vilja göra sitt eget sköljmedel: C4BB9B24-8C08-40C4-BA74-5F5CE96B89E0.png
Måste det vara just lavendel eller funkar det med andra dofter också? Jag som älskar när Schersminbusken blommar undrar ju om Jasmin doftar lika gott och i såna fall funkar att ha ist?
Har för mig att @athena_arabians har lite koll på såna oljor?
 
Om man nu skulle vilja göra sitt eget sköljmedel: Visa bifogad fil 21943
Måste det vara just lavendel eller funkar det med andra dofter också? Jag som älskar när Schersminbusken blommar undrar ju om Jasmin doftar lika gott och i såna fall funkar att ha ist?
Har för mig att @athena_arabians har lite koll på såna oljor?
Du kan göra olja med nästan vilken växt som helst, så borde gå att testa om inte annat 👍🏻
 
Så elektricitet verkar vara största anledningen alltså 🤔
Varför inte prova med ättika? Eller tipset med receptet här ovan? Jag tänker bara att sköljmedlet för med sig så många andra effekter på bla miljön som i alla fall jag inte är beredd att stå för.
Eller den gamla klassikern med en påse lavendel i linneskåpet om en vill ha lukten?
 
Jag har bytt till ättika för några år sen, har ingen som helst skillnad på statisk elektricitet. Fungerar helt enkelt bra! Jag har lite eterisk olja i form av citron (jag tror 8 droppar per ättikaflaska. (1/3 ättika, resten vatten)
 
Så elektricitet verkar vara största anledningen alltså 🤔
Varför inte prova med ättika? Eller tipset med receptet här ovan? Jag tänker bara att sköljmedlet för med sig så många andra effekter på bla miljön som i alla fall jag inte är beredd att stå för.
Eller den gamla klassikern med en påse lavendel i linneskåpet om en vill ha lukten?
Fungerar inte alls för mig tyvärr. Beror nog väldigt mycket på vad för vatten man har hur stor nytta ättika kan göra. Har man mycket kalk i vattnet kan det säkert vara minskt lika bra som sköljmedel. Kemiskt ser jag dock inte riktigt heller hur så låg koncentration skulle göra någonting mot statiskt elektricitet.
 
Om man nu skulle vilja göra sitt eget sköljmedel: Visa bifogad fil 21943
Måste det vara just lavendel eller funkar det med andra dofter också? Jag som älskar när Schersminbusken blommar undrar ju om Jasmin doftar lika gott och i såna fall funkar att ha ist?
Har för mig att @athena_arabians har lite koll på såna oljor?

Nej, du kan använda vilken eterisk olja du vill. Men jag rekommenderar lavendel eller någon av de hudvänligare oljorna (jasmin finns inte som eterisk olja utan bara som absolute och det går bra men är apdyrt). Andra oljor som funkar om man inte har allergier är apelsin, rosmarin och enbär tex. Givetvis också ros men då hoppar vi upp ett steg till i pris...

Det här är alltså inte "oljiga" oljor även om de är fettlösliga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp