Skollunchen vi minns

Linn-Nora

TrÄdstartare
PĂ„ gott och ont 😉

Blev vÀldigt sugen pÄ currysÄs idag, som den vi fick i skolan. SÄ det blev det och ris och grönsaker idag.
DÄ började jag tÀnka pÄ annan mat frÄn skolan nÀr jag vÀxte upp och blev lite nostalgisk.
Jag gick pÄ en skola med vÀldigt vÀllagad mat under lÄg och mellanstadiet. Och det mesta gillade jag. Tror till och med jag gillat det om jag fick prova idag.

SĂ„, har ni nĂ„gra rĂ€tter frĂ„n skoltiden ni minns med glĂ€dje? Eller kanske nĂ„n annan kĂ€nsla? 😉

Kokt höns med ris och currysÄs gillade jag!
En annan favorit var fiskpudding med skirat smör! Ska definitivt testa att laga en dag 😊
 
PÄ den tiden jag gick i skolan var maten inte speciellt vÀllagad.Och ofta vÀldigt mÀrklig. Som ugnspannkaka med en bit torr skalad morot till. :yuck:

DÀremot har jag som politiker Àtit skollunch pÄ senare tid. Det har alltid varit vÀldigt gott. Flera rÀtter och en stor variation pÄ salladsbordet.

Jag tror det beror mycket pÄ hur kostcheferna Àr. Vilka krav man stÀller pÄ mÄltidspersonalen. VÄrkommun fick ett lyft nÀr nya kostchefen vidareutbildade alla till kockar.:)
 
Den vegetariska skollunchen har vÀl aldrig varit nÄgot att hurra över tyvÀrr. Men har minnen av goda rödbetsbiffar som vi fick, lite vÀl ofta dock..
 
Har bÄde goda och dÄliga minnen av skollunchen. Potatismoset Àr nÄgot jag fortfarande minns med fasa. Det var pulvermos som smakade salt och konstgjort. Kan fortfarande idag inte tÀnka mig att Àta lapskojs pga detta. Alla sÀger att det Àr gott men jag minns bara det dÀr vidriga moset med salt kött i.
Å andra sidan Ă€ter jag idag ett par ggr per Ă„r stekt falukorv och det kommer frĂ„n skolan dĂ„ vi Ă„t den dĂ€r med kokt potatis och vitabönor i tomatsĂ„s. Supergott tycker jag Ă€n idag.
Fanns Àven andra saker som var goda och mycket som var ok... ja sÄ lÀnge det inte var mos till det dÄ :yuck:
 
AlltsÄ..
Lilians rosa fiskgratĂ€ng 🙈 .
Egentligen var det bara fisk (med rĂ€tt mycket ben i) i nĂ„gon skum rosa sĂ„s. Sedan pulvermos pĂ„ sidan till 😅.
Och dÄ gillar jag ÀndÄ fisk, och Ät det mycket hemma.

Försöker minnas nÄgot som var bra...
De hade god remouladsĂ„s. Jag vet doxk inte om jag hade kallat den remouladsĂ„s idag, för det första var den vit 😇. Men god.
Fiskpanetterna man fick till var helt ok, hade nog varit riktigt goda direkt frÄn en stekpanna.

Återkommer om jag kommer ihĂ„g nĂ„n mer skolrĂ€tt.
 
Jag minns skolmaten med fasa. Som en STOR tallrik havregrynsgrot med en STOR skopa sirap. Min mamma skrev en lapp att inte ha pa sirap pa min grot ... bara ge mig groten som den var. Da fick jag istallet flera STORA skedar socker pa groten:arghh: sa fick jag sitta dar hela lunchrasten igen innan jag fick lamna den superackliga maten. :yuck:
 
Det enda som egentligen var gott var soppa mexicana. Resten var antagligen acceptabelt men inte nÄn höjdare eller nÀstintill oÀtligt. Det vÀrsta var nÀr jag började gymnasiet i grannkommunen. Maten gick inte att Àta över huvudtaget. Torr och brÀnd eller knappt tillagad. Blev mÄnga mackor i cafeterian dom Ären.
 
För mig var det ett plus om maten var Àtbar i grundskolan. Potatisen kunde man fÄ mardrömmar om - osaltad (maskinen tÄlde inte salt och sen kan man inte beskylla den för att vara nykokt direkt. Jag har svÄrt att komma ihÄg nÄgot som var direkt gott. Nyponsoppa vi fick att dricka ibland var god, köttbullarna, pyttipanna och Àrtsoppa var helt okej och sÀkert en del till.

Maten pÄ gymnasiet var ett lyft dÀr var det mesta Àtbart och en del riktigt gott. Alla grytor typ kalops var goda sen var skinksallad med ris och en underbar sÄs typ rhode-island en riktig hit.
 
Ă…Ă„Ă„h :love: Jag haft turen att alltid fĂ„ vĂ€ldigt bra skolmat, bĂ„de under lĂ„g-, mellan-, högstadiet och gymnasiet :). (Sen visst alla rĂ€tter gillade jag vĂ€l inte, men vem gillar precis allt).

Jag försökte för bara ett litet tag sen Äterskapa kebabgrytan vi fick pÄ högstadiet (fast i vegotappning), men...nej tyvÀrr det gick inte sÄ bra... :cautious:. Den minns jag vÀldigt vÀl och sen gillade ju alla förstÄs nÀr det var köttfÀrssÄs och spagetti nam nam.

Sen blev jag först vegetarian och sedan vegan och fortsatte fÄ vÀldigt bra mat, minns sÀrskilt pannkakorna pÄ havremjölk, de var goda :). Annars minns jag inga sÀrskilda rÀtter, bara att det var bra. :)
 
Minestronesoppa, och de hembakade frallorna till! SĂ„ goda frallor!

Annars gick vÀl det mesta att Àta utom Àrtsoppa och stuvade makaroner, sÄ Àckligt!
 
KrĂ€ftströmming đŸ€ą
Skolmaten gjorde mig till en livslÄng fiskhatare, fisk kan jag bara inte fÄ ner. GÄng efter gÄng försökte personalen tvinga i mig fisk.

Mest Àlskade jag potatisbullar och det gör jag fortfarande.
Åh ja! Potatisbullar Ă€r stapelvara hĂ€r hemma!
Doften av det och stekt blodpudding ger mig trygghetskĂ€nslor 😊
 

Liknande trÄdar

  • Artikel
Dagbok PÄ nÄgot sÀtt kÀnns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gÄtt igenom en portal. Det kÀnns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Jag har varit medlem hĂ€r för mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt vĂ€rk och 50% sjukersĂ€ttning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 490
  • LĂ„st
  • Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·
Äldre Trots att sĂ„ mĂ„nga Ă€r vegetarianer idag sĂ„ Ă€r kock ofta skrĂ€mmande dĂ„liga pĂ„ att komma pĂ„ vettiga vegetariska menyer. Jag fick...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
17 583
Senast: nexxa
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp