skolor stärkande övningar för onda bakknän?

prinsus_

Trådstartare
Har upptäckt att min kallblodstravare har förslitningsskador i bak-knäna. Hon har haft en rörelsestörning i bakkärran sen jag köpte henne för att ha som ridhäst som 4 åring och jag trodde att det var för att hon hade så mycket travträning och bara behövde ridas till men först nu har jag förstått att hon får ont i bakknäna och därmed har svårt på volt och i travarbetet, stackarn :eek:

AR är ju bra sjukgymnastik och men man pratar väl mest om att bygga upp ryggmuskulaturen? Tror ni att öppna och sluta är bra eller dåliga övningar för att stärka bakknäna? Ska jag kanske bara ut och skritta i terrängen? Stretcha eller inte?
 
Sv: skolor stärkande övningar för onda bakknän?

Måste först veta den exakta diagnosen, är det just "Förslitnings-skador" ? Är hästen kollad och diagnosticerad av vet?

Jag har också en kbl travare med onda knän men på honom är det tvinnade muskelfibrer i ligamenten. (Diagnos fastställd av vet)

Han är inte halt men har ett mkt fult rörelsemönster, han har inte ont men man drar sig för att belasta då det ibland ser förjävligt ut fortfarande, men det går på rätt håll.

Jag tömkör och låter han skritta upp till 2 timmar varannan dag, detta har gjort underverk, ryggmusklerna har vi inte börjat med än, vi måste först skapa en balans nertill/baktill.
 
Sv: skolor stärkande övningar för onda bakknän?

CarolaLind skrev:
Jag har också en kbl travare med onda knän men på honom är det tvinnade muskelfibrer i ligamenten. (Diagnos fastställd av vet)

Hej vännen!
Jag blir så nyfiken när jag hör dig säga denna diagnos. Har aldrig hört den förr. Hur kom man fram till den och hur tror man att det har uppstått? Jag tycker det låter så konstigt med tvinnade muskelfibrer i ligamenten eftersom de vanligtvis består mest av kollagena trådar. Menar man verkligen ligamenten eller menar man musklernas senfästen/ursprung?
Vad gör du för att behandla? Jag kan tänka mig att strykningar i fiberriktningen och tvärfriktioner på djupet (så djupt hästen tillåter) måste vara bra...?

Tips till trådskaparen är att ge sig ut mycket i naturen (gärna vid hand) och låta hästen lyfta på fötterna. Även gå över bommar på raka (och böjda) spår är bra. Att göra skolor kräver en hel del grundstyrka som oftast inte finns på konvalescenter. Vänta med skolorna tills du byggt upp den. En förutsättning är förstås att hästen är kollad av vet.

Mvh/Marie
 
Sv: skolor stärkande övningar för onda bakknän?

Jag har också en kbl travare med onda knän men på honom är det tvinnade muskelfibrer i ligamenten. (Diagnos fastställd av vet)



hur går det ihop :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: skolor stärkande övningar för onda bakknän?

Ska höra med vet. igen om diagnosen igen! har också funderat länge och väl vad han egentligen menade, men han bor inte i sverige, träffar honom om en månad, tyckte själv att det lät konstigt men jag är ju långt ifrån allvetande så. Han uttryckte sig så i alla fall, jag kanske har missuppfattat det.


Jag ska mkt riktigt massera i olika riktningar samt backa , gå fram, backa gå fram, lyfta osv. i olka intervaller.

Övningarna hjälper och hästen mår bättre, i går gick han i passage av sig själv och piafferade så det stod härliga till, inte anspänt utan bara för att han har så mkt glädje och energi i kroppen som äääntligen kan få komma ut...och det gör de ju inte om de har ont... :p Han är underbar att jobba med, säger till direkt när han är trött. då stannar han och tittar på mig, jag släpper ner linorna, sen fortsätter vi när han hämtat andan.

MIN plan är att få honom lång och låg, hans plan är inte helt förenlig med min när solen skiner... :D
 
Sv: skolor stärkande övningar för onda bakknän?

Jag skulle tro att det blivit ett litet missförstånd, det handlar nog inte om muskelfibrer i ett ligament eftersom det inte finns några sådana där.

Att fibrerna inte läker ihop i sin längsriktning vid en ligamentskada, och ger tvinnat intryck vid tex ultraljudsundersökning är inte helt ovanligt. Det kanske är nå´t sådant det handlar om?

Till trådskaparen: Precis som fler frågat i tråden kan man inte säga något om vilken träning som är bra utan att veta lite mer om problemet. Hur har du upptäckt att det handlar om förslitningsskador? Är knäna undersökta av vet? Finns röntgenfynd?

Det går inte att säga vilken typ av träning som är bäst innan man vet om det ska handla om att skona kroniskt slitna leder, eller bygga upp muskler runt instabila leder, eller annat. Det finns knäproblem av många olika slag.
 
Sv: skolor stärkande övningar för onda bakknän?

Ah, tack! jag väntade på att du skulle komma in och kolla, ja visst kan det vara något sådant, då han har en ligamentskada så är ju det inte omöjligt.

men hjälper då (Alltså egentligen) min massage? är det lönt? eller är det den andra träningen som gjort honom så mkt bättre?

*funderar*

(Det där med språk är inte alltid så lätt :crazy: ) som jag sa tyckte jag också att det lät underligt...men jag är ju som vanligt snurrig i planeten så jag fäste väl inte för stor uppmärksamhet vid det... :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolor stärkande övningar för onda bakknän?

Skadar gör massagen i alla fall inte, jag antar att detta handlar om en gammal ligamentskada som förmodligen behandlades med för mycket stillastående under konvalescensen.

Bygga styrka är viktigt och bra, kan du få honom att belasta rätt så blir det sannolikt bättre och bättre ju starkare han blir.

Jag tror i det här stadiet - om det är en gammal ligamentskada - att han snarare blivit så mycket bättre pga ökad styrka.

Men, att bana väg för att fibrerna i ligamentet i framtiden ska vara så belastningståliga som möjligt och ha rätt riktning är inte fel.

Det uppnår du genom lagom rörelse - mycket skritt - och varför inte massage? Finns inga bevis för att massagen skulle hjälpa, men skadar gör det inte!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp