Bukefalos 28 år!

skolplikt - hur långt kan man dra det?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag läste på annan plats på nätet om en förälder som blev hotad om anmälan när h*n höll sitt ena barn hemma barn hemma från skolan en dag extra för att inte smitta resten av klassen, när ett syskon var sjukt i magsjuka.

Är skolplikten verkligen så hård, eller var det en överdrift?

Jag hade båda våra tjejer hemma igår, efter att hela familjen utom äldsta dottern varit magsjuka i helgen, just för undvika att smitta resten av klassen och skolan. Jag sjukanmälde via mejl (vilket vi gärna får göra) till lärarna och båda två tyckte att det var bra att jag höll dem hemma.

Reflexioner?
Vad är rätt och vad är fel?
Skickar ni friska syskon till skolan om någon är magsjuk hemma?
Förkylning känns inte lika illa, men magsjuka tycker jag är något man bör undvika att sprida om man har möjlighet.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Just vid magsjuka så ser jag det nästan som en plikt att hålla syskonet hemma. Minns så väl senast på dagis när det var magsjuketider och ett syskon fick gå till dagis medans det andra var hemma och spydde.

2 dagar tog det sedan var 3/4 av alla barnen på hela dagiset magsjuka med påföljande syskon och föräldrar som insjuknade de med.

Så vid förkylningar så tycker jag nog att syskonet kan gå som vanligt. Men inte vid magsjuka.

Är någon i vår familj magsjuk så åker inte resten av familjen hem till bekanta heller. Jag skulle inte vilja smitta mina vänner i onödan.
Just magsjuka är ett otyg.

//Waern
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Just vid magsjuka brukar man ju som du säger rekommendera att vara extra försiktig för att inte smitta. Det där låter väldigt konstigt tycker jag.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Men VEM hotar med anmälan i ett sånt fall ?

I vilket fall tycker jag som du att familjer med magsjuka gör helt rätt i att hålla alla hemma så att klasskamrater etc slipper exponeras för smitta
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Men VEM hotar med anmälan i ett sånt fall ?
det var tydligen läraren som hade hotat med anmälan, för att barnet hölls hemma "utan anledning", om jag fattade saken rätt.... :eek:
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Det är en stor överdrift och nej, skolplikten är inte så hård. Klart en anmälan till soc kan ju alltid göras men inget som förändrar något egentligen.
Jag har uppfattat det som att det viktiga är att du ser till att ditt barn skall ha möjlighet att följa skolgången så hon har möjlighet att klara målen. Du får helt enkelt fråga läraren hur dottern ligger till på det planet för ligger hon så illa till att någon dags frånvaro raserar möjligheterna så behöver det ju sättas in en plan redan nu.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

:D hehe. i mitt fall är det absolut inga problem för dottern att nå målen, det har hon redan gjort i några av ämnena... (kan någon dra i nödbromsen??? :eek: )

Detta handlade egentligen inte så mycket om oss själva, utan mer att jag är nyfiken på hur hård skolplikten egentligen är och hur andra gör med sina barn när de är sjuka.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Man önskar ju att fler hade det förståndet, då skulle dessa epidemier gå över fortare, skolplikten är hård men inte så hård. Dock kommer det bli svårare att ta ledigt framöver.. max 2 dar per läsår eller nåt sånt. Jag tycker dock ff att barnets prestationer ska avgöra, ett barn som är borta mycket och inte hänger med kanske inte ska få ledigt alltid.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Ligger det mer bakom än vad som sägs till dig? Det kan ju vara ett barn som har oerhört hög frånvaro av diverse anledningar där man ombett föräldern att till största möjliga mån ta barnet till skolan, dvs frånvaron är så hög att den påverkar kunskapsinhämtningen negativt.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Ligger det mer bakom än vad som sägs till dig? Det kan ju vara ett barn som har oerhört hög frånvaro av diverse anledningar där man ombett föräldern att till största möjliga mån ta barnet till skolan, dvs frånvaron är så hög att den påverkar kunskapsinhämtningen negativt.


Tror samma som du.

Det finns inga skäl för en lärare att ägna sin tid och energi till att anmäla vid ett tillfälle som detta om det inte finns andra, bakomvarande anledningar.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Tror samma som du.

Det finns inga skäl för en lärare att ägna sin tid och energi till att anmäla vid ett tillfälle som detta om det inte finns andra, bakomvarande anledningar.

ja, jag vet ett barn som var sjukskrivet 4 månader om året (i efterhand av föräldern för att inte bidraget skulle dras in). Det förekommer tyvärr att föräldrar sanktionerar sådant, hur otroligt man än kan tycka att det är!
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

det var tydligen läraren som hade hotat med anmälan, för att barnet hölls hemma "utan anledning", om jag fattade saken rätt.... :eek:

Vi har ju ingen säker källa o bakgrundsinfo kring det hela. Det kanske rör sig om en förälder som av någon anledning håller barnet hemma titt som tätt. Jag är lärare (numer ridlärare, men har jobbat som lärare i flera år) och jag har aldrig någonsin hört om någon som ens har funderat på att bråka om i fall någon elev är borta en dag extra p g a sjukdom. Jga tror och hoppas det ligger annat bakom agerandet.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Ligger det mer bakom än vad som sägs till dig? Det kan ju vara ett barn som har oerhört hög frånvaro av diverse anledningar där man ombett föräldern att till största möjliga mån ta barnet till skolan, dvs frånvaron är så hög att den påverkar kunskapsinhämtningen negativt.
Man får ju hoppas att det ligger mer bakom än att barnet är hemma en extra dag vid sjukdom i familjen. Jag har ingen aning om bakgrunden utan det var bara så att kommentaren fick mig att fundera på hur hård skolplikten är.
Men de flesta verkar vara eniga med mig om detta med att undvika smittspridning vid "jobbigare" sjukdomar.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Är det någon som har koll på hur mycket frånvaro berörda barn haft innan? Känns som en lärare som har tröttnat på extrem frånvaro och reagerat på just den här grejen. Ni vet, droppen som fick bägaren att rinna över...
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

jag har frågat människan som skrev detta, men det är ju "bekants arbetskamrat" som råkade ut för det och den som skrev visste inte mer än så.
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Lite OT men en arbetskamrat till mig vars son går i parallellklass till min ena son berättade i torsdags att i den klassen går en flicka som får en guldstjärna av fröken varje gång hon klarar av att komma i tid till skolan.

Föräldrarna kämpar som djur men flickan är omöjlig, allt tar tid och hon "ska bara" likt alfons åberg.

Nu glömde jag fråga hur hon fungerar under skoltid.

Här kan man annars fundera om skolpliksfrågan hade kunnat komma på tal om inte föräldrarna vore så engagerade som de nu är.


Gira
 
Sv: skolplikt - hur långt kan man dra det?

Oj... på "vår" skola får lärarna kämpa för att se till att föräldrarna håller barnen hemma mer än under just den tiden som barnen kräks aktivt...
Ungarna skickas till skolan mer eller mindra hur sjuka de än är...tragiskt!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 337
Senast: mars
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 312
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 225
Senast: Sar
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 876
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp