Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

1-jpg.jpg
 
Sen tror jag att när man pratar om klimatet och "om det går att rädda" beror på vad man menar. Jag tror inte på en "domedag" och att jorden exploderar en dag.
Men jag tror att det kommer bli svårare och svårare. Jag tror att en hel del områden kommer man inte längre kunna bo på. Pga värme, eller pga höjning av vattennivån.
Jag tror att i tex Sverige kommer vi få problem med mkt bränder pga skog. Sen tror jag det kommer bli sämre kvalitet på vatten / mat pga förorenad mark/vatten med sämre livskvalitet som följd samt svårare att få fram mat pga torka.
Jag tror också det kommer bli större flyktingströmmar från områden man inte kan leva på. Och jag tror det kommer att bli stora konflikter och krig om de naturresurser som finns.
 
Senast ändrad:
Översvämningar, värmeböljor, slutsålt på fläktar, skogsbränder, brandmän från halva Europa, vattenbrist, panikbrunnsborrning, slut på bete, hamling av träd, höbrist, import av hö, ransonering av lucernpellets, halmbrist, kö till slakterierna, dyrare spån, dyrare spannmål, dyrare bröd, dyrare kött... and it goes on.

Låt mig citera Greta Thunberg:

"We are at a time in history where everyone with any insight of the climate crisis that threatens our civilisation – and the entire biosphere – must speak out in clear language, no matter how uncomfortable and unprofitable that may be.
We must change almost everything in our current societies. The bigger your carbon footprint, the bigger your moral duty. The bigger your platform, the bigger your responsibility.
Adults keep saying: “We owe it to the young people to give them hope.” But I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act.
I want you to act as you would in a crisis. I want you to act as if our house is on fire. Because it is.
"
 
Översvämningar, värmeböljor, slutsålt på fläktar, skogsbränder, brandmän från halva Europa, vattenbrist, panikbrunnsborrning, slut på bete, hamling av träd, höbrist, import av hö, ransonering av lucernpellets, halmbrist, kö till slakterierna, dyrare spån, dyrare spannmål, dyrare bröd, dyrare kött... and it goes on.

Låt mig citera Greta Thunberg:

"We are at a time in history where everyone with any insight of the climate crisis that threatens our civilisation – and the entire biosphere – must speak out in clear language, no matter how uncomfortable and unprofitable that may be.
We must change almost everything in our current societies. The bigger your carbon footprint, the bigger your moral duty. The bigger your platform, the bigger your responsibility.
Adults keep saying: “We owe it to the young people to give them hope.” But I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act.
I want you to act as you would in a crisis. I want you to act as if our house is on fire. Because it is.
"

Den texten jag tänkte klippa in här idag ju! Hur man kan koka ner Thunberg till att handla om uppmuntran till skolk är för mig ofattbart.
 
Det är synd. Jag tror att det kommer krävas att det blir enklare att åka tåg utomlands. Jag vill inte chansa med tågbyten osv. Jag vill ha en klar resa från start till mål. Lite likt charter. Vill slippa tänka och planera det själv. Vill inte behöva boka flera olika tågresor separat för att ta mig till mitt resmål. Tycker att det skulle kännas otryggt och det är inte min grej alls!
Jo jag har också svårt för den grejen att lägga alla tågbyten själv utan att ha en chans att få tillbaka biljettpengar om bytena inte klaffar. Speciellt som det är så osäkert att de håller tabellen genom Sverige.
 
Det funkar ju absolut. Senast med freoner och vårt ozonhål som håller på att krympa.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ozonlagret-ar-hotat-pa-nytt-okning-av-freoner-oroar-forskare

Som dock tydligen iofs börjat tillverkas igen så det håller inte så länge.

Utan panik hade det ju inte hänt ett jota. (Det här kräver ju lite mer panik då men.)

Någonstans läste jag att USA lyckades lägga om hela ekonomin till total krigsindustri under 2: världskriget på ett år. (som demokrati..). Dvs typ få det att ploppa ut stridsvagnar ur bilfabrikerna istället för personbilar. Demokratier har handlingskraft under press och en handlingskraft som verkar ha bättre riktig effekt än femårsplaner och nedsmultna grytor.
 
Senast ändrad:
Tycker det är lite synd att inte en massa elever följer Gretas exempel och sitter utanför något politikerhus 1 gång i veckan.
Som sagt, det kanske folk gör utanför ditt kommunhus. Om det är samma som mitt så sitter tydligen folk där varje fredag, utan att det rapporteras i lokalpressen.
 
Vilka ansvarslösa föräldrar! Att tillåta skolk!

Är engelskaundervisningen nu lika undermålig som den var på min tid så får hon nog ändå ut mer av att hoppa lektionerna och istället självlära genom sin aktivism. :cool:
Att använda ett språk i praktiken är ju ett fantastiskt sätt att öva upp sin färdighet. Eller är jag en hemsk skolkuppviglare om jag säger så?? :sneaky:
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 868
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
15 939
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 876
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp