skoluppgift

elisssssse

Trådstartare
hej! jag har en skoluppgift där man ska skriva om ett föremål och dens historia. jag vill gärna ha lite tips på hästsaker attskriva om. jag har redan skrivit om sadeln
 
Bettets historia då kanske? För flera tusen år sedan när hästar först började tämjas var det inte mer än ett par benbitar som skänklar och ett snöre i munnen på hästen. Det ansågs väl vara det viktigaste redskapet för att ha kontroll på hästen. Man åt hästkött och man färdades på häst. Under krigstider kunde betten se väldigt makabra ut. Det kommer jag ihåg att jag sett på hästmuseum. Idag har hästar en annan plats i våra liv och betten har utvecklats därefter.
 
Mätstickan!

Hur man mäter en hästs mankhöjd är verkligen ingen lätt historia.

Varför det var/är viktigt att mätandet blir korrekt finns säkert en spännande historia ikring.
 
Stigbygeln finns också bra källor om, om du inte täckte in det när du skrev om sadeln. Annars finns det absolut bra källor om utvecklingen av hästskor, finns bland annat romerska exemplar bevarade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Kropp & Själ Hej alla! Sitter med en skoluppgift om diabetes och att mäta sitt blodsocker. Jag får inget riktigt grepp om hur detta fungerar, hur...
2
Svar
27
· Visningar
1 014
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 083
Senast: Halcyon
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 122
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp