skolutbildning inom häst

Sv: skolutbildning inom häst

Här krävs att man är sjuksköterska med vidareutbildning = fyra års högskoleutbildning, med andra ord.

Inte för att det ändrar på att man kan inte jobba som just ambulansSSK om man sitter i rullstol, förståss...
 
Sv: skolutbildning inom häst

Precis. Måste bara inflika att man kan jobba på ambulans även som motsvarande uska här (3 års utbildning med bl.a. fystest). Så min kommentar ovan var egentligen helt onödig. Kunde bara inte hålla mig:D

Fast pointen förstod du ju ändå.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Det handlar inte om att jag är lite för lat att åka till skolan. Problemet är detta:



Detta är inget som jag plötsligt kommit på under sista tiden. Det är ett resultat från att stalldagarna har blivit regelbunda, en hel dag en gång i veckan. Tidigare har vi haft en halv dag i veckan, vilket har funkat bättre, speciellt om den har legat på förmiddagen.

Under hösten och vintern är jag extra känslig för precis allt, stressar lätt upp mig, får ångest och magsår på det. Magsår > vila > missar skolarbete > magsår, det blir en ond cirkel. Att på det behöva vistas på en plats där jag inte trivs och får ännu mer ångest på gör det inte bättre så bara en liten förändring skulle betyda väldigt mycket för mig.

KL

På skolverket står det att en handledare ska undervisa och finnas tillgänglig. Under gymnasiearbetet ska vi ha "praktik" på ett stall för att visa våra färdigheter, där finns ingen lärare från skolan utan enbart en handledare. Läraren och handledaren ska tillsammans bedöma och ge eleven betyg. Det blir väl samma situation som att jag ber min tränare ha kontakt med skolan? :cautious:

Det fetade har jag själv varit/är drabbad av, och jag vet att det är förjävligt. Har du varit till läkare? För så som du beskriver det låter det nästan som att du skulle behöva läkarhjälp eller kanske till och med sjukskrivas och komma ifrån helt ett tag. Skolan är viktig, men man ska inte dö på kuppen.

Men, förutom att du uppenbarligen mår psykiskt dåligt så förstår jag inte problemet? Varför vantrivs du så mycket? Varför är det ett problem att det handlar om heldag? (Jag antar att du har något slags hästintresse eftersom du valt den här utbildningen? ;) ) Om jag har förstått det rätt är det du inte trivs med gällande ridningen är det att det liknar "ridskoleridning"? Men det visste du väl att det skulle bli? Hur hade du tänkt dig att det skulle bli? :)

Och ang. praktiken så kan jag tänka mig att det bedöms annorlunda än kursen Ridning (heter den va?) - du behöver vara på plats för kursen Ridning, praktik innebär att du är någon annan stans. Men du kan ALLTID prata med din lärare.

Om jag var du skulle jag boka ett möte med den som har ansvar för din skolgång - möte, inte maila fram och tillbaka) och sitta ner och verkligen nogrannt och tydligt förklara - hur du känner, hur du mår, ge förslag på alternativ men också lyssna på vad skolan säger.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Jag har varit till skolsyster tidigare och pratat lite, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är ju inte bara en grej som påverkar utan allting som är runt omkring mig under en period. Sen har jag svårt för att få fram något när jag väl ska berätta, eftersom jag går och trycker undan känslor omedvetet så slutar det med att jag tokbölar som ett barn och hickar fram hälften... :o Men det är inte alltid som det blir såhär, ganska sällan men speciellt under vintern och jag vill såklart göra allt för att undvika att må dåligt.

Delvis gillar jag inte instruktörerna, men endast på ett personligt plan då de har en förmåga att säga otrevliga saker till elever, bland annat har de sagt att rakt i ansiktet till folk att dom är för tjocka(trots normalvikt). Som tränare är de bra och på det planet har jag inget att anmärka. Men ridhästarna går lektioner trots hälta, återkommande kolikanfall och undervikt (jag anmälde skolan till djurskyddsverket i somras). Jag vill inte vara med och uppleva det, speciellt inte på en skola! Fick under en lektion själv påpeka att hästen var halt och att jag inte ville rida mer, tränaren svarade att "ja det får du väl bestämma själv". Travhästarna är däremot exemplariskt skötta. Jag visste att det skulle bli liknande ridskola, men inte att det skulle påverka mig så mycket. Jag hoppades att skolan skulle hålla en någorlunda professionell nivå och att utbildningen var ordentligt planerad. Jag hoppas att vi i slutet kommer ha en utvärdering av kursen.

Hade gärna satt mig ner och pratat med läraren, men jag har svårt att få fram mina åsikter (som jag tidigare beskrev). Därav mejlandet, ska be om ett möte till nästa vecka.

Tack för svar :)
 
Sv: skolutbildning inom häst

För mig låter det inte som om det är skolan i sig som egentligen är grundproblemet. Jag tror det till en viss del kanske finns andra känslor inom dig som gör att du inte trivs. Därmed inte sagt att det ligger någon skuld hos dig.

Du har två val, ge upp och hoppa av skolan eller kämpa för att ta dig igenom utbildningen med alla för- och nackdelar den har.

Livet bjuder ofta på motgångar, det är när man övervinner motgångarna som man blir lite starkare och faktiskt får en boost på må-bra-kontot. Men då måste du ta ansvar för din egen situation och aktivt göra något åt den, annars är det lätt att offerkoftan kommer på istället.

/V
 
Sv: skolutbildning inom häst

Jag hade liknande problem under min gymnasietid. Gick häst, och det var hemskt. Jag hade ångest inför varje stalldag, jag hade aldrig orkat med det om det inte var för mina klasskompisar. Nu hade skolan tack och lov NV- och SP-profiler som man kunde välja, så jag hoppade av hästbiten efter 1 ½ år och läste SP-profilen ist. Nu var ju dock problemet på just den här skolan hur allting sköttes i allmänhet, så även om jag slapp stallet var skolan olidlig. Jag kämpade som en idiot och jag stod ut fast jag bara ville gömma mig under täcket varje morgon. Du har bara ett halvår kvar, ge inte upp nu. Håll fast vid din moral och rid inte de hästar som inte är friska, kolla upp skollagen så att du vet vad du har för rättigheter. Annars, stå ut! Det är inte långt kvar!
 
Sv: skolutbildning inom häst

Jag har varit till skolsyster tidigare och pratat lite, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är ju inte bara en grej som påverkar utan allting som är runt omkring mig under en period. Sen har jag svårt för att få fram något när jag väl ska berätta, eftersom jag går och trycker undan känslor omedvetet så slutar det med att jag tokbölar som ett barn och hickar fram hälften... :o Men det är inte alltid som det blir såhär, ganska sällan men speciellt under vintern och jag vill såklart göra allt för att undvika att må dåligt.

Delvis gillar jag inte instruktörerna, men endast på ett personligt plan då de har en förmåga att säga otrevliga saker till elever, bland annat har de sagt att rakt i ansiktet till folk att dom är för tjocka(trots normalvikt). Som tränare är de bra och på det planet har jag inget att anmärka. Men ridhästarna går lektioner trots hälta, återkommande kolikanfall och undervikt (jag anmälde skolan till djurskyddsverket i somras). Jag vill inte vara med och uppleva det, speciellt inte på en skola! Fick under en lektion själv påpeka att hästen var halt och att jag inte ville rida mer, tränaren svarade att "ja det får du väl bestämma själv". Travhästarna är däremot exemplariskt skötta. Jag visste att det skulle bli liknande ridskola, men inte att det skulle påverka mig så mycket. Jag hoppades att skolan skulle hålla en någorlunda professionell nivå och att utbildningen var ordentligt planerad. Jag hoppas att vi i slutet kommer ha en utvärdering av kursen.

Hade gärna satt mig ner och pratat med läraren, men jag har svårt att få fram mina åsikter (som jag tidigare beskrev). Därav mejlandet, ska be om ett möte till nästa vecka.

Tack för svar :)

Jag förstår precis hur svårt det är att få fram det man vill säga, speciellt när det inte är lätta saker som ska sägas. Men tyvärr så finns det bara en sak som hjälper, ge det tid och träna. Boka ett möte och se det som en möjlighet att träna :) Något jag brukar göra är att skriva en lapp med det jag vill ha sagt. Antingen behåller man lappen för sig själv och har som stöd, eller så ger man lappen till den man pratar med och så kan man diskutera utifrån lappen. Då riskerar men inte att "glömma" eller "strunta i" att ta upp det svåra. Och acceptera att det är jobbigt. Saker får vara jobbiga och svåra!

Samma sak med skolsyster, ge det några gånger (du kanske kan få komma regelbundet typ en gång i veckan ett tag?). Det tar tid att öppna sig, speciellt om man inte "brukar" göra det. Jag gick hos en psykolog i ett halvår utan att egentligen alls prata om det jag skulle ( :p ).

Sedan är det ju uppenbart att skolan inte sköter sig som den ska! (Kanon att du har anmält!) Och det ska du inte acceptera. Stå på dig så mycket du orkar, läs på så du vet vad du skall kräva och var den där jobbiga som klagar ;)
 
Sv: skolutbildning inom häst

Delvis KL

Jag kommer absolut inte hoppa av skolan eftersom det är så kort tid kvar. Skriva en lapp ska jag börja med på en gång! Skolan har en hel del märkliga saker för sig, som kommer fram efter ett tag. När jag började gymnasiet var jag grymt skoltrött och nu i efterhand så känner jag att jag väl egentligen borde ha valt något annat, men då hade jag missat min underbara klass och en del riktigt bra lärare.

Tyvärr så litar man som elev på att lärarna och skolan har koll... :(
 
Sv: skolutbildning inom häst

Gör klart din hästskötarexamen.
Jag tänkte likadant när jag gick i gymnasiet. Där fick man dock välja om man ville ta examen eller inte. Det var inget krav. Men då tänkte jag: "Hah! Jag kommer ju aldrig jobba som någon hästskötare. Jag vill inte springa i stallet och mocka utan rida."

Idag när jag är äldre så ångrar jag det. Det finns nytta med det. Exempelvis om du ska utbilda dig som C-tränare. Då är det ett krav..

Så var inte så korkad som jag var, ta din examen och sköt din skola oavsett motivation eller ej.
 
Sv: skolutbildning inom häst

Nej det är det ju inte. Det är ju skillnad på att ha praktik och få betyg under praktiken. Eller att få betyg under ridningen i skolan. Jag gick rid gymnasie och jag skulle ALLDRIG ens föreslå något sånt. Eller godkänna det som lärare. Din tränare är ingen lärare och är inte anställd av skolan.
 
Sv: skolutbildning inom häst

KL

Hästskötarexamen kommer jag kunna ta ändå har jag förstått det som, jag har dock beslutat att hoppa av ridning 2 kursen. Det som jag inte förstod var ifall jag inte kunde ta studenten utan just den kursen, men jag pluggar just nu 2700 poäng och tar bort 100 med ridning 2.

När jag tar bort denna kurs kommer jag orka prestera bättre i övriga kurser och förhoppningsvis kunna höja mina betyg lite till :) Efter studenten kommer jag troligtvis gå en vuxenutbildning inom fordon som jag är riktigt taggad på!

Jag har inte bestämt mig vad jag ska jobba med och jag har inte heller någon stress med det, jag har jobbat med lite allt möjligt innan och tycker att det är bra att kunna lite av varje till framtiden. Målet just nu är att ta sig igenom gymnasiet med godkänt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 472
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 065
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 995
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp