Bukefalos 28 år!

L

lady2

Är det någon ide att sko en häst som är snubblig med travskor+sula istället för ridskor, gör det någon skillnad för snubblandet?
 
Sv: skoning

Vilka skor som används är nog av underordnad betydelse, däremot är arbetat innan skoningen inte lika underordnat. Min erfarenhet av snubbliga hästar pga skoning, baseras på att hästen inte är korrekt verkad.

Annars kan hästen också att ett fysiskt problem i form av kotor eller liknande.
 
Sv: skoning

Jo hästen har dåliga kotor men det går inte att göra nånting åt men kan det bli bättre med lättare skor och kanske sulor??
 
Sv: skoning

Då är det nog din hovis du ska ställa kraven på och inte vilka skor denne sömmar på din häst, här är en korrekt verkning verkligen av vikt.
 
Sv: skoning

Håller med Boj, är hästen snubblig är den verkad och balanserad på ett sätt som inte är bra för den. Att verka likadant och slå på andra skor kommer inte göra ngn skillnad.

Däremot så mår snubbelhästar ofta bra av att få kort tå och tåriktning t ex, men går inte att säga att ditt eller datt är det rätt för din häst utan att veta mer. Men problemet är i verkningen, och inte i själva skoningen (om inte skon läggs på helt fel då, men då hjälper det inte heller att byta sko)

Att sula gör heller inte någon positiv skillnad för en snubblig häst, och ger ingen stötdämpning att tala om för kotorna heller tyvärr.
 
Sv: skoning

Alltså hästen är inte fel skodd, hon har problem med sina kotleder och det gör henne snubblig, tänkte travskor för att dom inte är lika tunga och sulor som stötdämpande.
 
Sv: skoning

Om hon är snubblig pga kotorna finns det ändå saker via verkningen som kan hjälpa henne (vilket iofs din hovslagare borde ha påpekat).

Vad har hon för fel i sina kotor btw, då det för mig känns långsökt att en optimalt verkad/skodd häst skulle snubbla pga dem, såvida de inte är stela.

Men nej, hon kommer inte snubbla mindre med sulor - hur tänkte du de skulle påverka? Stötdämpa? Tyvärr ger de ingen dämpning att tala om. Och knappast med travskor heller, de är lättare ja, men såvida kotorna inte är så trasiga att hon knappt orkar lyfta benen kommer det lilla inte ge skillnad.

Men vill du prova travskor så finns ju inget som hindrar dig, men travskor i järn är inte speciellt mkt lättare än ridskor (järnåttor) i järn.
 
Sv: skoning

Ja jag vet inte, travskor kanske inte gör någon skillnad. Hon har artros i sina leder och är gammal och stel.
 
Sv: skoning

Som sagt, det som kan göra skillnad är att ändra VERKNINGEN.

Om det är som du säger, att hon är optimalt skodd utefter sina förutsättningar och problem, så anser jag att det är bättre att låta hästen somna, än fortsätta snubbla..
 
Sv: skoning

Antagligen är den ju felverkad gentemot sina förutsättningar. Tror inte lättare skor eller sulor avhjälper det problemet.
Har hon ont av sin artros? I så fall borde väl avlivning vara aktuellt. jag har ingen erfarenhet av artros så jag vet inte hur symtomen är, det kanske är vanligt att de blir snubbliga då? Känns inte värt att han kvar en häst som är besvärad av sitt snubblande.
 
Sv: skoning

Hon snubblar bara då man rider, nu är hon i alla fall skodd med lättare skor plus sulor. Nu har jag dock en ny fråga, brukar man lägga nånting mellan sulan och hoven typ silikon det gjorde inte min hovslagare?!
 
Sv: skoning

Jag skodde med sula för att se om det skulle göra någon skillnad, det kanske det inte gör men var ju värt ett försök. Nu blev jag bara rädd att det kommer in stenar och jord under sulan, vill ju inte ha ngn hovböld eller liknande.
 
Sv: skoning

Vad säger din hovslagare om vad som är bäst att göra?

Som sagt så kort tå och tåriktning kan hjälpa, PG-beslag ger mer stötdämpning (för antar det är det du vill åt med sulan?), vissa är behjälpta av ringskor osv.

Men hovslagaren - om det är en sådan värd namnet, dvs utbildad - ska liksom kunna hjälpa dig UTAN att du behöver 'gissa och prova själv', och h*n borde kunnat tala om att sula inte hjälper mot snubblighet eller ger stötdämpning. (Däremot är det förträffligt för att skydda sulan mot tryck t ex)
 
Sv: skoning

Hovslagaren är utbildad. Jag frågade om han trodde travskor var bättre och han tyckte att ja travskor är ju lättare. Jag frågade också om han trodde sulor kunde hjälpa, det svarade han inte på men han kunde lägga sulor. Jag är lite missnöjd med sulorna eftersom jag inte vet om man kan ha sulor utan nånting under eller om det uppstår problem:(

Jag blev faktiskt lite sur på honom också. Han verkade min unghäst och hon ville inte hålla upp ett bakben. Då höll han fast benet allt vad han orkade med resultatet att hon sparkade ännu mer. Man får ju va rädd att hästen blir rädd för hovslagare. Denna hovslagare har noll kunskap om hästars beteende och kan bara sko vana hästar vilket ju är lite tråkigt faktiskt.

Kom på att eftersom travhästar har lättare skor och funkar bättre med dem måste ju faktiskt tyngdskillnaden ha någon sorts betydelse. Ni som tycker att travskor inte är bättre för ledproblem tycker ni då man lika gärna kan ha ridskor?
 
Sv: skoning

Det är helt okej att i normalfallet ha sulor utan något alls under. Dock är det inte alls lyckat på exvis en häst med ett akut fånganfall, men det gäller ju inte din. Mina har gått år ut och år in med sulor utan något under.

Jag råder dig att byta hovslagare om han inte kunde svara på om sulor hjälper mot snubblighet pga kotledsartros.. Men som sagt, vad har HAN föreslagit som lösning på problemet???

Att sätta på lättare skor ger ingen skillnad på om hästen SNUBBLAR. Däremot kan det ge t ex högre lyft under en övergångsperiod (innan hästen vant sig, samma effekt kan du se om du skor av). Travare och galoppörer kan du inte riktigt ta med i sammanhanget. För det första så har de oftast specifika beslag för specifika situationer. Dvs de har en typ av sko i träning, en annan för lopp på gräsbana, en tredje för lopp på dirttrack osv. Att vinna ett par tiondels sekunder i maxfart kan göra stor skillnad där, men det är långt ifrån något som den vanliga hobbyhästen märker av.
 
Sv: skoning

Jag har frågat diverse mkt kunniga hovslagare ang. stötdämpning till min artroshäst som har karpalledsartros.

Hovis 1. Jag frågade honom om han hade erfarenhet av Öllövskon t.ex. för den stötdämpande delen. Men nej, den kunde han inte rekommendera pga sin instabilitet och att den slits fort samt lätt blir ojämn. Något annat tips än vanliga järnskor föreslog inte han. Denne hovslagare skodde min artroshäst under en period. Men pga hans otrevliga handhavande med hästarna var jag tyvärr tvungen att leta på någon annan. Vill inte att min häst ska bli slagen pga av att hon är stel i leden:(, annars hade han ju mångårig vana att sko...

Hovis 2. Nu hade skorna åkt av pga att hon inte kände sig bekväm med skor (fick kortare och stelare gång med skor än när hon var oskodd:(Min lilla dam vill känna vart hon sätter hovarna, så vi inte druttar omkull el nåt likn;)) Denna mkt kunniga hovslagare som t.o.m. verkade ännu bättre, sa till mig att h*n INTE ville sko. En artroshäst mår bäst att vara oskodd, så kan hovarna fungera som de är ämnade för, och ge maximal stötdämpning. Samma hovis rådde mig att även sko bakhovarna på min ngt ömfotade haflinger, som länge gått halvskodd, eftersom han rids ut mkt. Denna hovis har jag fullt förtroende för och jag gör som h*n tycker blir bäst:bow:

Jag kan rekommendera att prova att ta av skorna, och om hästen fungerar barfota använda sig av boots. Men om det fungerar beror ju på hovkvalitet, hur gammal hästen är, hur länge den har varit skodd, hur den är verkad idag o.s.v. det viktigaste är i a f att den verkas med kort tå och inte för hög trakt, så att benvinklarna blir bra för hästen så den inte behöver avlasta hovarna i onödan t.ex. genom att ställa sig framför el under. Men detta borde inte bli något problem om du har en kunnig hovslagare som jag hoppas du har!

Lycka till och kram från Liebling med snubblig artroshäst
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skoning

Kom på att eftersom travhästar har lättare skor och funkar bättre med dem måste ju faktiskt tyngdskillnaden ha någon sorts betydelse. Ni som tycker att travskor inte är bättre för ledproblem tycker ni då man lika gärna kan ha ridskor?

Det går inte att jämföra travhästar under maximal prestation med en ridhäst som utför lättare arbete. Inom travet "mixtrar" vi med olika balanser, lättar och tynger, öppen tå, PG-skor, falsade skor, greppskor, barfota, släta järnskor... Men det är för att få ett i det närmaste perfekt rörelseschema i framförallt högre farter där tiondelar och halvsekunder spelar roll i resultatet.
Jag tvivlar på att en vanlig ridsko och en enkel järnsko i travmodell ger några större skillnader på din häst.

Som Alexandra sa, så kan man absolut ha sulor utan något under. Det går min ena häst med året runt.
Jag tror också Alexandra skrev tidigare om att sko tåöppet eller tåriktat. Det skulle jag nog prova först om jag var du, det känns som det är den skoning som skulle kunna minska snubbligheten.
Och varför i hela friden byter du inte hovslagare? jag ser två klara orsaker till att göra det. Dels är du inte nöjd med hans hantering av din unghäst, och sen verkar det som att det är DU som får komma med idéer hur din häst ska hjälpas. Det ska han kunna göra om han är utbildad.
 
Sv: skoning

Jag har provat det här med tåriktning och visst blev hästen lite mindre snubblig, däremot snubblade hon kraftigare när hon väl snubblade och kändes stel, vet absolut inte varför:crazy:

Jag brukar ha en annan hovslagare ibland som hanterar min unghäst jättebra men han bor långt bort, brukar drabbas av ryggskott och det tar många veckor innan han kan komma. Det har gått bra med den mindre hästkunniga hovslagaren dom senaste gångerna men idag blev det problem. Det är ju bra om man kan ha sulor utan nånting under då kanske jag inte behöver oroa mig!
 
Sv: skoning

Jag frågar fortfarande - Vad har HOVSLAGAREN för förslag på hur ni kan underlätta för hästen?

Det finns som sagt en hel del att göra/prova, och av ngn anledning gör din hovslagare inte det, mest troligt pga att han inte vet/kan..
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 542
Senast: Meglio
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 544
Senast: Askur2017
·
Utrustning Nu behöver jag er hjälp igen. Jag är på jakt efter ett par jympadojjor att ha i stallet. Säkra stallskor för ridning har jag redan...
Svar
17
· Visningar
1 039
Senast: Buck
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp