Skor & brodd bara BAK en kortare period?

Alexandra_W

Trådstartare
Avdelningen för udda frågor slår till igen.

Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen men i samråd med hovslagaren har vi skjutit på det och han kommer på torsdag (då är det tre veckor över) eftersom jag vill/ska ska av dem. Men när ordinarie skoning var var det för halt för barfota, och jag kunde ha skott om då och dragit skorna 2 - 3 veckor efter när det var isfritt men jag slipper gärna spika i fötterna i onödan (spec på unghästen), och så är ju verkningen för skor lite annan än verkningen för barfotagång.

Allt väl och snön i hagen tinar, nu är det mest GEGGA, det är en liten bit av hagen (som de iofs inte är i så mycket) som är isig än. Vägarna där det kör bilar är isfria, skogsvägarna är lite varierande.

Dock märkte jag imorse att unghästen igår tappat en framsko. Nu har hon alltså en sko + brodd fram och två bak.

Det är bak hon har haft/har problem och jag är väääldigt angelägen om att hon inte ska halka/spänna sig bak. Jag skulle tro den där sista isen är borta tills på torsdag när hovis kommer.

Men så är frågan vad jag gör åt tappskon. Slå på den igen är inte ett alternativ eftersom skon lyser med sin frånvaro, är antagligen nedtryckt i leran i hagen någonstans.

Jag kan ju dra av alla skorna och låta henne gå oskodd men overkad tills på torsdag men då finns risken att hon halkar igen :crazy:

Eller så låter jag henne vara som hon är men det känns inte så kul, så länge hon håller sig i lera gör det ju inget med en barfotahov och en skodd och broddad (fyra brodd). men när hon går på hård mark (det LILLA som finns i hagen) så blir det ju väldigt 'låghalt'.

Så frågan är om jag ska dra av den andra framskon med, och ha henne barfota fram och skodd & broddad bak.

Om det inte vore så att det kommer en ny häst idag som ska släppas ihop med mina skulle jag ha dragit av även bak och hoppats att hon höll sig undan från den halkiga delen av hagen. Men jag är inte så säker på att det kommmer bli så när det är bus och spring med ny kompis.

Bara brodda av den andra framskon känns som ett aningens sämre alternativ än dra av den helt, eftersom järnsko + is/snö är ännu halare än barfota, och ska de ut och lalla på isiga delen, så..

Så, är det okej att låta henne gå oskodd fram och skodd och broddad bak i 4 dygn?
 
Sv: Skor & brodd bara BAK en kortare period?

Jag skulle göra som du tänkt och rycka den andra framskon och låta bakskorna sitta kvar.

Det är ju viktigt för dig att hon har bra fäste bak för sina problem som du säger.

Jag har lite praktisk erfarenhet av det denna vinter eftersom min ena häst tävlar barfota fram och det sedan dröjt några dagar (3-5) innan skorna kommit på plats igen och hon har inga som helst problem.

/// ghost
 
Sv: Skor & brodd bara BAK en kortare period?

Jag skulle antingen låta hon vara, med tanke på att det är så få dagar, eller ta bort andra framskon.

Låt du bakskorna sitta till på torsdag.
OM du inte kan få hovis att komma tidigare och ta bort alla på en gång.

Sen tycker jag du är tuff som släpper ihop med ny häst nu när det är så lerigt.

Jag är, usch, en riktig fegis, skulle behöva ha mer kurage!
 
Sv: Skor & brodd bara BAK en kortare period?

Lyckats muta hovis att komma på tisdag istället, så just nu är jag nästan inne på att låta henne vara med tre skor. Får se sen när jag tar in hur jag tycker den 'udda skon' sitter, ser den ut att vara lätt att plocka av tar jag av den, annars får den sitta (jag har inte riktiga verktyg att plocka av nämligen) eftersom det bara är två dagar det handlar om.

Ang släppa ihop i gegga - tja, ska jag vänta tills efter geggan så lär den lilla ponnyn (som kommer, för inridning) få gå ensam ett antal veckor är jag rädd. Leran kan ju hålla i sig länge om man har otur. Beror ju på hur mycket regn det tänker komma efter att snösmältningen är avklarad.

men visst, det idealiska vore att släppa ihop på bättre underlag. Jag hade tänkt släppa ihop dem i sommarhagen men där är det snö/is kvar så det går ju inte nu med tre skor. Så, bara hålla tummarna och be en bön.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 467
Senast: Nevermind
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 693
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp