Skor på skadad häst

minponnyheterhugo

Trådstartare
Jag var hos veterinären med min häst för ca 3 månader sedan eftersom han var svullen över böjsenorna. Jag fick då reda på att han hade skadat legament till djupa böjsenan. Jag valde då att ta av skorna på honom eftersom vi endast skulle gå lätta promenader. Men nu har jag börjat fundera på om jag ska slå på skor och broddar då jag tvingas rida på halt underlag. Han har inte haltat på 2 månader och visar inga tecken på att han har ont, men han är fortfarande svullen. Kan jag slå på skor igen, eller kan det förvärra skadan?
 
Jag var hos veterinären med min häst för ca 3 månader sedan eftersom han var svullen över böjsenorna. Jag fick då reda på att han hade skadat legament till djupa böjsenan. Jag valde då att ta av skorna på honom eftersom vi endast skulle gå lätta promenader. Men nu har jag börjat fundera på om jag ska slå på skor och broddar då jag tvingas rida på halt underlag. Han har inte haltat på 2 månader och visar inga tecken på att han har ont, men han är fortfarande svullen. Kan jag slå på skor igen, eller kan det förvärra skadan?
Kolla med din veterinär, jag hade gärna slagit på skor/brodd för att inte riskera att hästen halkar.
 
Jag var hos veterinären med min häst för ca 3 månader sedan eftersom han var svullen över böjsenorna. Jag fick då reda på att han hade skadat legament till djupa böjsenan. Jag valde då att ta av skorna på honom eftersom vi endast skulle gå lätta promenader. Men nu har jag börjat fundera på om jag ska slå på skor och broddar då jag tvingas rida på halt underlag. Han har inte haltat på 2 månader och visar inga tecken på att han har ont, men han är fortfarande svullen. Kan jag slå på skor igen, eller kan det förvärra skadan?
Har du varit på återbesök? Hur går läkningen?
 
Har du varit på återbesök? Hur går läkningen?
Ja, då såg läkningen bra ut dvs det läkte som det skulle. Vi ska på återbesök igen om lite drygt en vecka. Men hovslagaren ska komma och värka innan vi ska dit och jag är rädd för att han ska halka och skada sig innan återbesöket, då det plötsligt kommit massa snö och blivit halt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 129
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 852
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp