skorv efter benlindor

majola

Trådstartare
Min gammelhäst var halt förra veckan. Jag lade då stallbandage under några dagar för att lite allmänt värma och stödja. (Han behandlades också i samråd med veterinär.) Igår upptäckte jag att huden där han varit lindad blivit lite "skorvig" (svårt att beskriva bättre). vVad beror det på och hur behandlar man det? Jag har ett vagt minne av att han drabbats av detta förrut och då gick det i och för sig bort av sig självt efter ett tag.

Jag sprayade på lite medel mot svansskorv, tänkte att det inte kunde skada i alla fall... :confused:
 
Är det inte pälsen som blivit lite skavd/tuffsig bara da? Eller är det i skinnet det är skorv? Hade du liniment under?
 
Jag hade inget liniment, så det kan väl inte vara blisterskador. Det är huden, man kan liksom pilla bort små "skorvor". Pälsen är inte lockig/skavd/tufsig.

Hade fleecelindor med fleece/teddypaddar under. De satt på (lindade ju om vid behov) i tre-fyra dagar. Togs av för ungefär en vecka sedan.
 
Ok, hade du inget liniment lär det ju inte vara blister iaf. Kan det vara så att det blev lite för tätt så huden inte kunde andas ordentligt? Så den blev som "russinskinn" som vi får när vi badar länge? Isåfall kan det ju bli skorvigt och lindorna då har skavt lite på den blöta huden. Hade du på lindorna dygnet runt så kan det ha blivit lite för tätt under.
 
Till både Jen80 och Noteca:

Tror inte att benen var fuktiga (de var inte det när jag tog av lindorna i alla fall). Men de var säkert varma (det var ju liksom meningen :crazy:).

Vad tycker ni att jag ska göra då? Bara avvakta? Han är inte öm och det verkar inte klia.
 
Gammelhästen i stallet har fått ngt liknande,skorvig och det blev små kala fläckar för pälsen lossnade under lindorna. Enligt expertis kan det ha med att göra att man lindar lite för hårt, det plus att äldre hästar har lite sämre blod cirkulation i benen. Det försvinner av sig själv, linda aningen lösare så kanske det ger sig.
 
Aha! Jag lindade i och för sig "jättelöst." Alltså så löst jag vågade men så att de änså skulle sitta i hagen. (och nej, jag försöker inte uppmåla mig som ofelbar! :o :)) Men eftersom han var halt rörde han sig väl betydligt mindre än han brukar, vilket ju passar men minskad cirkulation.

Han går inte lindad normalt sett, så då ska det väl ordna sig nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej har ett överben som nu börjat växa igen och idag var hon varm....:crazy: Ska ringa veterinären det första jag gör...
Svar
17
· Visningar
3 749
Senast: rocki
·
T
Hästvård Hej. Jag har sedan 2 år en D-ponny, som jag köpte som åttaåring. Tidigare har hon gått i avel, och kunde nätt och jämnt grunderna. Vi...
Svar
18
· Visningar
1 660
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp