Skorv på 2 åring?

sadponyguerillagirl

Trådstartare
Hej!

Satt just och snusade på min dotter när jag märkte att hon har som skorvliknande skorpor i hårbotten.

Funderar på om det är just skorv eller om det är spädbarnsbundet.
Kan det vara allergi?

Eller ska jag tvätta håret med lactacyd och gnussa in med babyolja?
Ska man pilla bort skorv eller faller den bort av sig själv?

Ingen av mina barn har haft skorv som spädbarn, så jag är novis.

:confused:

Tacksam, för tips och råd!
 
Sv: Skorv på 2 åring?

Det har våran 2 1/2 åring med. Sitter kvar sedan spädbarnsåldern då hon hade mjölkskorv. Hennes 3 åriga kusin har likadant. Det går att pilla bort. Vi gör det lite då och då, inte allt på en gång. Du kan ju prova Borago eller Salsyvase, det brukar funka. Eller rapsolja, olivolja + massage..det sdäg funka det med. Det finns de som är äldre som har skrov med..kan komma och gå i omgångar. Läste om en som skrev att dennes bvc sköterska fortfarande pillar lite skorv på sin son, dock inte mycket, men sonen är 10 år. Skorv är inte farligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skorv på 2 åring?

Funderar på om det är just skorv eller om det är spädbarnsbundet.
Kan det vara allergi?

Jag gissar att det är skorv. Min minsting är 2,5 och först nu har nästan allt försvunnit. Nästan lite synd...för jag älskar att pilla skorv.:D

Första sonen hade knappt nåt skorv alls som spädbarn, men periodvis när han var mellan 2 och 3.
 
Sv: Skorv på 2 åring?

Låter som skorv. Dottern (3,5 år) har det fortfarande, mer i perioder och nästan borta andra. Feta salvor och oljor är ju inte så lätt med så mycket hår, det blir ju hur "flottigt" som helst. Försöket pilla i samband med hårtvätt då de är mjuka, och har köpt en luskam för att kunna kamma bort endel.
 
Sv: Skorv på 2 åring?

Luskam är mitt tips också! Kan ändå vara bra att ha hemma ifall att, så då kan man lika gärna pilla ur skorv med den ;)
 
Sv: Skorv på 2 åring?

Ta inte babyolja!

Håret blir fettdrypande och det tar flera tvättar innan det går bort.

Min dotter är snart 2½ men hon har haft skorv sedan spädbarnstiden och det minskar hela tiden. Om ditt barn inte haft skorv förr och får det nu verkar det lite mystiskt. Fråga på BVC.
 
Sv: Skorv på 2 åring?

Tack för alla svar! :)

Luskam inköpt. Lagt babyoljan på hyllan.
Ska höra med barnsköterskan på BVC ska ändå dit i kommande vecka med sonen, tar med lillan också för inspektion.

// Ellinor
 
Sv: Skorv på 2 åring?

Min son hade kvar skorven länge. Jag började när han började närma sig 1½ år att försöka få bort det, det gick plättlätt. Smorde in skallen med olivolja, sedan kunde jag pilla bort det utan att det gjorde ont. (Utan att oljan fått sjunka in någon dag fick jag det inte, då visade han att han inte var bekväm med det.) Tog vanlig olivolja hellre än babyolja då det är mer tillsatser och annat onödigt i babyolja. Det försvann på någon vecka eller två. Han såg ju ut som en fettboll i skallen under den tiden, eftersom oljan gjorde håret fett, men oljan försvann lätt i duschen. Det försvann bara genom att jag sköljde, tvättar inte håret på honom. :)
 
Sv: Skorv på 2 åring?

Den lilla hade skorv som liten och nu kom det plötsligt tillbaka. Kanske för att det varit så varmt fått gå med keps osv. Jaja.... har kollat här och prövat tipset nu med vanligt schampo samt inpackning. Vi får hålla tummarna att det går bra.
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 546
Senast: Anonym_85
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: mackan
·
Distans Hej alla glada! Jag skulle vilja ha tips på hur jag bäst tränar upp min 4 åring till en hållbar Distanshäst. Jag behöver ett schema...
Svar
4
· Visningar
2 470
Senast: mahlmt
·
Äldre I brist på annat vänder jag mig till allvetande buke :D Jag är nu inneboende eller hyresgäst hos en person i södra Sverige i en stad...
2
Svar
38
· Visningar
5 116
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp