Bukefalos 28 år!

Skorv på nosryggen?

skuggi

Trådstartare
Är kattvakt, husse och matte är i Turkiet.
Kattkille(kastrerad) på ca ett år kom i söndags, han såg då lite torr ut precis på nosryggen, i virveln där hälten av pälsen växer neråt nosen och hälften uppåt pannan, om ni fattar. Det hade tydligen visat sig i söndags för första gången.

Kisse känner mig inte så väl och ville inte precis låta mig peta så mycket där, idag lyckades jag gosa lite och peta på "skorvet", det känns som att det står upp lite, som en vårtliknande grej nästan. Verkade faktiskt som att han kanske tyckte att det var lite ont(?) när jag petade lite mer ingående.
Inget skorv lossnar eller så, det ser inte ut/känns inte som typ regnskållor på häst.

Vad kan det vara, någon typ av svamp? det har ju varit himla varmt och fuktigt på sistone.

Katten är normalt innekatt, för några veckor sedan blev han biten/stucken/bränd av humla/bi på typ nosen, men det blev inget speciellt av det, tycker inte att det borde kunna blossa upp nu?
Han har också nyligt varit ute en del på landet, och fått några fästingar, men det här känns väl inte som typiskt fästingrelaterat heller?

Husse och matte kommer hem på måndag, kan det vara något vi bör åka till vet med innan dess?
 
Sv: Skorv på nosryggen?

Njä, jag tycker inte att det låter som något man behöver uppsöka veterinär för. På sommaren händer det ganska ofta att mina katter också får små skorvsår i ansiktet och det är oftast p.g.a. insektsbett av olika slag. Särskilt fästingbett ger upphöjda skorviga saker efter sig och det händer att de suger sig fast i ansiktet också, även om de inte brukar bli så långvariga där.
 
Sv: Skorv på nosryggen?

Det låter ju bra, ska man ha på nått eller låta det vara?
Jag har en sån där PROB-salva som ska vara bra för solsveda, småsår osv. Fast den luktar rätt mycket tjära, är kanske för starkt att ha i ansiktet..
 
Sv: Skorv på nosryggen?

Det låter ju bra, ska man ha på nått eller låta det vara?
Jag har en sån där PROB-salva som ska vara bra för solsveda, småsår osv. Fast den luktar rätt mycket tjära, är kanske för starkt att ha i ansiktet..

Det bästa är nog att bara låta det vara. Ska man göra något öht åt småsår på katter kan man tvätta med vanlig koksaltlösning.

Om såret/skorven breder ut sig eller uppkommer på andra ställen i ansiktet eller vid öron eller på halsen, kan man misstänka att det är en allergisk reaktion på något, som i de flesta fall brukar vara överkänslighet mot något i det katten äter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp