Bukefalos 28 år!

Skorviga framben

B

Baldricks

Hej! Min häst har fått ngt skorv i huden på sina ben. Mest frambenen där det är kakor som lossnar ( krustor?) och han hade även som öppna jack i huden. Huden verkar vara jättetorr ingen vätska.Från under knät på baksidan och ner en bit. Obs ej karleden, där ser han jättefin ut än så länge. Till saken hör att han har mycket hovskägg och päls och har nu gått i lerig hage. Jag fick ett råd att klippa bort hår och tvätta med jodopax, och ett råd att smörja med olja. Jag tog ett ben av vart så får jag se vilket som verkar bäst eller sämst. Har ställt honom i en hage som inte är lerig utan bara fuktig ( svårt att undvika ju).
Är det någon som har varit med om detta och vet vad det är och hur har ni gjort?:confused:
 
Sv: Skorviga framben

Det låter som rasp. Ring och rådgör med veterinären, det kan behövas fucidin om det är mycket angripet.
 
Sv: Skorviga framben

tycker oxå det låter som rasp. man kan lägga ett jodomslag (1-2% jodopax)tex. över natten några dagar och smörja med tex. streptocillin (streptocillin ligger på recept, men jag brukar åka innom vet. och köpa några sprutor när det behövs. dom flesta har det hemma.) är det inte mkt. så räcker förmodligen jodomslag. så rekommenderar vår vet. att behandla.

viktigt är att det hålls torrt, om du klipper rent lite grann och lägger på tex. inotyol när han är i hagen om den är "geggig" så skyddar det. inotyol är inte receptbelaggt och kostar typ 40 kr på apotek. den är mkt. vatten avvisande, och mjukgörande. är mot bla. lindrig exem, lindriga brännskador och röda barnstjärtar ;)
 
Sv: Skorviga framben

Hej
Jag kan tycka att det låter som Chiroptes Bovis (hovskabb). De kan få som krustor på benen av. Även andra symptom men inte på alla hästar. Finns massa info om du googlar.

Mvh
 
Sv: Skorviga framben

Tack så mycket för svar så länge:bow: Jag ska undersöka lite och se vad jag kan göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har egentligen två problem, men båda kretsar kring samma sak, nämligen pållens ärrbildningar på bakbenen. 1. Det första problemet...
2
Svar
38
· Visningar
7 026
Senast: Iliaca
·
M
Hästvård just nu känns det jobbigt , min 5 åriga frieser har blivit snorig varför vet jag inte han hostar inte eller något annat sådant va kan...
Svar
7
· Visningar
2 073
Senast: vanimelde
·
Hästvård Min mugghäst är än en gång dålig och jag vet inte hur länge jag orkar kämpa med detta... Hon var väldigt dålig förra vintern...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 211
Senast: mysis
·
E
Hästvård Min häst (bruksnordis, med mkt och grov päls) har fått någon sorts skorv i pälsen på några fläckar på bakdelen. Upptäckte det i dag...
2
Svar
25
· Visningar
2 876
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp