Skotsk terrier

Mirre

Trådstartare
Vad är eg skotten avlad för från början?

Någon som har en sådan här?
Berätta gärna lite om dem i så fall
 
Sv: Skotsk terrier

Skotten, precis som i princip alla terrierraser är avlad för jakt. Framför allt jakt på skadedjur som befann sig runt gårdarna, som ex.vis: grävling, råttor, möss, räv etc.
 
Sv: Skotsk terrier

Vad är eg skotten avlad för från början?

Någon som har en sådan här?
Berätta gärna lite om dem i så fall

Skotten är en forna grythund och har använts i jakt på i huvudsak grävling, räv och vildkatt precis som westien. Visst tog de säkert råttor och skadedjur ibland. Men huvudsyftet har alltid varit gryt där de ska ställa bytet och markera vart det befinner sig. I modern tid finns inte mycket av det kvar i skotten tyvärr, utan den är mer en ren sällskapshund med lite attityd. Tyvärr är den väldigt sjukdomsdrabbad (en av de mest sjukdomsdrabbade enligt försäkringssstatistiken). Jag vet tyvärr inte vilka sjukdomar det handlar om, har glömt bort det. Familjen hade tänkt skaffa sig en skotte (men det blev en tax istället då) och jag var väl inne på det ett tag själv också. Men jag ryggade lite när jag fick höra om sjukdomsstatistiken och att mentaliteten är lite sisådär.

Min trimmare föder upp skotte, men jag vet tyvärr inte hur hennes hundar är mer än att de skäller oavbrutet när vi kommer för att trimma :D
 
Sv: Skotsk terrier

Har haft två stycken i familjen - helt OK familjehundar och alla som någonsin haft en brukar säga att man kan ställa klockan efter dem. Vid 21-tiden på kvällen får de totalt fnatt och kutar runt som galningar. Trodde först att det bara var våra hundar men alla med en skotte som jag har frågat säger att deras är likadana :laugh:

Trevliga hundar som är rätt mysiga som sällskapshundar men som faktiskt uppskattar aktivering. Många påstår att de bara gör det som de själva känner för och rasen är egensinnig. Jag kan tycka att det är en gammalt tråkigt argument som antagligen härstammar från tiden då träningsmetoderna mest bestod av gap, skrik och ryck i strypkopplet. Ganska dålig metod om man ska träna hund i allmänhet och en skotte i synnerhet. Ja de är egensinniga men man kan träna dem och de tycker att det är riktigt roligt om man motiverar dem på ett bra sätt. Det är krut i dem när de väl kommer igång. De är ganska roliga och ställer upp på de flesta aktiviteter man presenterar dem för. Det enda våra vägrade dela i, var bad. Skottar är väldigt triangulära i kroppsform och därmed lite baktunga. Jag skojar inte när jag säger att de sjunker med baken först vid minsta lilla våg :grin:

Pälsen kräver en del arbete i vardagen och betydligt mer om man ska ha dem i utställningsskick. Min mamma gick kurser och trimmade sina själv eftersom det kostar en hel del att lämna in hunden kontinuerligt och det inte är särskilt många som kan trimma skottar snyggt om de inte är väl insatta i rasen. Många får hjälp av sina uppfödare till en början.

Vill man ha kontakt med folket som håller på med uppfödning av skottar och lära sig mer om rasen så rekommenderar jag www.skottefederationen.se De uppfödare jag hra träffat är glada och trevliga och svarar gärna på frågor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 159
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 248
Senast: copernica
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 094
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp