kolblakkur

Trådstartare
Jag tycker de ser skithäftiga ut, men vet absolut inget om hur de är utifrån personliga erfarenheter. Har googlat, men de låter väl mer eller mindre som en vanlig terrier utifrån det. Är det någon här som har personliga erfarenheter av dem? Är jättenyfiken!
 
Med risk för att låta som världens mest negativa människa; alla skottar jag har träffat har varit helt rabiata. Vi har ett gäng uppe på klubben och allihopa hugger vilt omkring sig. De skiter fullständigt i vem som hamnar emellan, om det är ägaren eller sin flockmedlem. De tränar lite rally med varierande resultat. När de väl är fokuserade är de väl rätt häftiga, föriga med driv, men dessvärre står de mest o mopsar sig mot allting annat runt omkring.. Nu är dessa utställningsexemplar som vinner mycket på utställning, kanske är de avlade med noll fokus på mentaliteten. På utställningarna stannar de dock upp typ hela tiden o hugger med hundar bakom dem..

Såå.. Hoppas någon annan har en bättre erfarenhet av rasen! :D
 
Jag tycker de ser skithäftiga ut, men vet absolut inget om hur de är utifrån personliga erfarenheter. Har googlat, men de låter väl mer eller mindre som en vanlig terrier utifrån det. Är det någon här som har personliga erfarenheter av dem? Är jättenyfiken!

Har inte träffat så många längre perioder så att säga men i min ras (sealyham) så är det rätt vanligt att man har skottar också så jag har träffat rätt många och kan jämföra med just Sealyn som ju är rätt lik utseendemässigt dessutom. Så här är mina observationer

Skottarna är betydligt mer egna än Sealyn, dom gillar dom dom gillar och tycker andra är människor är waste of time. Sealys kan vara ganska ointresserade av folk men inte alls på samma nivå. Dessutom uppfattar jag skotten som ganska vassa och oförlåtande typ, bli dom förbannade en gång så är det en fiende i fortsättningen, dom är väldigt bossiga i jämförelse.

Will to please känns ungefär som en -5 med en skotte, vi va ett gäng med sealys och några skottar som provade agility och medan de flesta av sealysarna åtminstone gärna provade på så såg skottarna mest ut som att det va en förolämpning att dom skulle vara med.

Jag gillar också utseendet på skotten och sen man på de tre (enligt mig) lika raserna utseendemässigt, Skotte, sealyham och Cesky så hamnar dom i där ordningen tuffhetsmässigt tycker jag. Ceskyn är helt klart mjukast medan det känns som det är lite mer "go" i Sealyn samtidigt som den helt klart har den där terrierkaraktären.
 
Med risk för att låta som världens mest negativa människa; alla skottar jag har träffat har varit helt rabiata. Vi har ett gäng uppe på klubben och allihopa hugger vilt omkring sig. De skiter fullständigt i vem som hamnar emellan, om det är ägaren eller sin flockmedlem. De tränar lite rally med varierande resultat. När de väl är fokuserade är de väl rätt häftiga, föriga med driv, men dessvärre står de mest o mopsar sig mot allting annat runt omkring.. Nu är dessa utställningsexemplar som vinner mycket på utställning, kanske är de avlade med noll fokus på mentaliteten. På utställningarna stannar de dock upp typ hela tiden o hugger med hundar bakom dem..

Såå.. Hoppas någon annan har en bättre erfarenhet av rasen! :D
Det var på utställning jag såg dem idag första gången live och något sådant förkom endast hos en hund. Såg dock flera som stod nära varandra, några lekte och en var ensam i buren och när den andra kom tillbaka till buren så tvättade den sin kompis så fint :love:
 
Skotten är rätt mycket terrier i bemärkelsen envis och mycket egen vilja vilket är inversen av samarbete. Däremot är inte min uppfattning om att de skulle vara särskilt grälsjuka som ex foxterrier eller jack russell kan vara.

Terrier generellt (vissa undantag typ border, sealyham) är heller inte en naturlig flockhund. Terriern ska vara modig och skarp för att ensam våga gå ner i gryt. Terriers är inte avlade för flocksamarbete för att lösa sin uppgift (jakt). Å andra sidan skaffar man knappast terrier för att vinna SM i lydnad, agility eller annan hundsport. I mitt tycke är skottar ganska lika taxar, särskilt de strävhåriga.

Personligen tycker jag att skotten är en svintrevlig liten hund. Hade gärna haft en själv :D däremot har jag förstått att hälsoläget är lite så där, det gäller att hålla koll på rätt linjer. Så om du är ute efter en samarbetsvillig träningskompis så är detta helt fel ras - annars, klart du ska kika vidare på en skotte!

/terrierfantast
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 840
Senast: Milosari
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 672
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
696
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp