Skottland, Whiskeyresa

Aliche

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att bjuda min sambo på en whiskeyresa/weekend till Skottland när han fyller 30 i Juni.
Jag vill inte boka en sån förbestämd whiskeyresa för de är så dyra utan jag tänkte boka in saker själv :)
Så jag behöver tips från er som varit i Skottland och åkt runt till destillerier och liknande. Var bodde ni? Vart åkte ni? Hur åkte ni? Tänka på? Tips? Äta?

Bomba mig med tips!
 
Jag har bestämt mig för att bjuda min sambo på en whiskeyresa/weekend till Skottland när han fyller 30 i Juni.
Jag vill inte boka en sån förbestämd whiskeyresa för de är så dyra utan jag tänkte boka in saker själv :)
Så jag behöver tips från er som varit i Skottland och åkt runt till destillerier och liknande. Var bodde ni? Vart åkte ni? Hur åkte ni? Tänka på? Tips? Äta?

Bomba mig med tips!

Jag ska åka nästa vecka på en whiskyresa till Islay, med en lokal firma (från Edinburgh) som heter Rabbies. Boendet är i Bowmore med dem. Jag kan återrapportera hur det var.

(Om du skriver ett kort att ge med gåvan, respektera att det stavas whisky och inget annat, annars är förhållandet över på nolltid - det kommer att stå "dumpa nu!" på nåt whiskyforum nånstans annars ;))
 
Jag ska åka nästa vecka på en whiskyresa till Islay, med en lokal firma (från Edinburgh) som heter Rabbies. Boendet är i Bowmore med dem. Jag kan återrapportera hur det var.

(Om du skriver ett kort att ge med gåvan, respektera att det stavas whisky och inget annat, annars är förhållandet över på nolltid - det kommer att stå "dumpa nu!" på nåt whiskyforum nånstans annars ;))
Tur att du rättade mig, hade kunnat bli en mycket akward födelsedag annars med dumpning 30 sek efter kortet överlämnats!:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Alltså, hur kul är det att åka runt själv? Man vill ju kunna dricka, det är ju det som är poängen! Och ska man då köra bil....näääee, det får man ju avstå från att dricka.

Jag har varit med om båda typerna av resor och den där man sitter i en buss och blir omkringkörd är betydligt bättre än den när man kör själv.
 
Jag har bestämt mig för att bjuda min sambo på en whiskeyresa/weekend till Skottland när han fyller 30 i Juni.
Jag vill inte boka en sån förbestämd whiskeyresa för de är så dyra utan jag tänkte boka in saker själv :)
Så jag behöver tips från er som varit i Skottland och åkt runt till destillerier och liknande. Var bodde ni? Vart åkte ni? Hur åkte ni? Tänka på? Tips? Äta?

Bomba mig med tips!

Jag har gjort några sådana resor. Jag har bland annat tillbringat en vecka på Islay och en på Speyside. Båda platserna är fantastiska om man nu vill ägna sina dagar åt att besöka destillerier. Skottarna är trevliga och gästfria vart man än åker. Jag har bott både på hotell och bed & breakfast. Åker ni till Speyside finns det kanske mer att se. Där finns fler destillerier och lite annat. Men det kan ju också vara beroende på vad sambon föredrar för sorts whisky? Många svenskar är ju till exempel helt sålda på rökig Islaywhisky.

Jag har rest ensam och därför kört själv. Men på Islay är det ju cykelavstånd mellan tre av de stora destillerierna och i Dufftown kan man promenera till både Glenfiddich och Balvenie. Om ni är besöker ett destilleri som har en mer omfattande rundtur och provsmakning är det ett tips. Man får veta mer om hur spriten görs och dessutom prova sig igenom mer eller mindre hela sortimentet. Flera destillerier har sådana rundturer. Den bästa jag varit på var nog på Balvenie.

Och världens bästa fish and chips har jag ätit i Fraserburgh.
 
Jag har gjort några sådana resor. Jag har bland annat tillbringat en vecka på Islay och en på Speyside. Båda platserna är fantastiska om man nu vill ägna sina dagar åt att besöka destillerier. Skottarna är trevliga och gästfria vart man än åker. Jag har bott både på hotell och bed & breakfast. Åker ni till Speyside finns det kanske mer att se. Där finns fler destillerier och lite annat. Men det kan ju också vara beroende på vad sambon föredrar för sorts whisky? Många svenskar är ju till exempel helt sålda på rökig Islaywhisky.

Jag har rest ensam och därför kört själv. Men på Islay är det ju cykelavstånd mellan tre av de stora destillerierna och i Dufftown kan man promenera till både Glenfiddich och Balvenie. Om ni är besöker ett destilleri som har en mer omfattande rundtur och provsmakning är det ett tips. Man får veta mer om hur spriten görs och dessutom prova sig igenom mer eller mindre hela sortimentet. Flera destillerier har sådana rundturer. Den bästa jag varit på var nog på Balvenie.

Och världens bästa fish and chips har jag ätit i Fraserburgh.
Gud va mysigt det lät, sambon är inte så mycket för det superrökiga även om jag gillar det så Speyside låter lockande. Vad kostade rundturer på destillerierna? Gjorde du nåt annat där som du kan tipsa om som var roligt/fint/speciellt? Har du några tips på bra BnB?
 
Rundturerna brukar kosta ett par tior. Gör man den långa visningen landar det på en eller två hundralappar. Ett kul besök om man är på Speyside är där de gör faten, ett coopery. Eftersom faten har stor betydelse för whiskyn är det en kul nördgrej. Sen är jag en hängiven naturmänniska och tar varje tillfälle att vandra. Skottarna är lagda åt lite samma håll så det finns gott om bra vandringsleder vart man än kommer. Turistbyråerna är bra på att ge detaljer när man väl är där.

Jag bodde på ett väldigt trevligt ställe i Dufftown. Tannochbrae, som är ett enklare hotell. Men de har bra mat, riktigt bra frukost och har en välsorterad whiskybar. Det var inte fy skam att avsluta dagen med en ny bekantskap i glaset tillsammans med andra nya bekantskaper framför brasan i sällskapsrummet.
 
På plats i Edinburgh men ingen whisky än. Laddade upp inför Islay med en italiensk middag, classic martini och lite turistvurmande säckpipa.

DSC_1257.jpg


DSC_1250.jpg
 
Gillar Edinburg som startplats själv, det är nära till massor och utsikten från Princess St mot slottet är oslagbar :heart
 
P1000307.jpg


@sjoberga : Du får inte missa att gå in på Bowmore Hotel och beställa "Mexican Chicken"!
En av min resa mest oförglömliga minnen. Dessutom så får ersonalen där Basil i Fawlty att framstå som ett under av charm och serviceminded.
 
Ska prova servicen, bor i Bowmore.

Just nu på provning på Bruichladdich. 4 whisky drams kl 10 på morgonen känns lite konstigt. Och sedan väntar 2 destillerier till.

DSC_1353.jpg


Edit. Inte vän med kameran och bilderna, det är inte nykterhet som fallerar. Än.
 
jag ska till Skottland i augusti :) har varit påtänkt i snart ett år och skulle först bli en ridresa och hyra bil för att köra runt med;). men då en icke häst intresserad ska med så blev det till att kolla på slott och museer, och ta sig runt med tåg :( tydligen så litar inte min syster på mig med att köra på fel sida av vägen :p. fel sidan av bilen kör jag ofta men av förklarliga skäl så håller jag mig på höger vägbana ;).
tröstar mig med att man kommer se mer från ett tåg än då man kör bil.
 
Det jag ångrade att jag missade var Kilchoman. De är enda destilleriet på ön som producerar från ax till flaska. Bowmoredestilleriet var det sämsta tyckte jag. Väldigt mycket Coca Colatour över det hela.
 
Jag bodde på ett väldigt trevligt ställe i Dufftown. Tannochbrae, som är ett enklare hotell. Men de har bra mat, riktigt bra frukost och har en välsorterad whiskybar. Det var inte fy skam att avsluta dagen med en ny bekantskap i glaset tillsammans med andra nya bekantskaper framför brasan i sällskapsrummet.
Där har jag också bott, mycket trevligt och prisvärt. Jättegod frukost:d
 
Så himla mycket bra tips! Jag ska sätts mig i helgen och gå igenom allt ni tipsat om och försöka göra en planeringskarta och se vad som blir roligast och inte superdyrt :) fortsätt mer än gärna!
 
Det jag ångrade att jag missade var Kilchoman. De är enda destilleriet på ön som producerar från ax till flaska. Bowmoredestilleriet var det sämsta tyckte jag. Väldigt mycket Coca Colatour över det hela.

Bruichladdich, Kilchoman och Bowmore avklarade. Whiskyn bäst i Bruichladdich men Kilchoman by far trevligaste stället och mest småskaligt. En trevlig Madeira cask hade de, men de 2 andra var inte riktigt min grej. En flaska Bruichladdich Port Charlotte blev det idag medköpt. 7 drams blev det totalt, avböjde de 2 sista....

Sitter i Portnahaven på deras enda pub, en liten dörr i ett bostadshus, och har avslutat en espresso. Utanför solbadar sälarna hårt.

Imorgon blir det Ardbeg, Lagavulin och Laphroaig i ordning.
 
Bruichladdich, Kilchoman och Bowmore avklarade. Whiskyn bäst i Bruichladdich men Kilchoman by far trevligaste stället och mest småskaligt. En trevlig Madeira cask hade de, men de 2 andra var inte riktigt min grej. En flaska Bruichladdich Port Charlotte blev det idag medköpt. 7 drams blev det totalt, avböjde de 2 sista....

Sitter i Portnahaven på deras enda pub, en liten dörr i ett bostadshus, och har avslutat en espresso. Utanför solbadar sälarna hårt.

Imorgon blir det Ardbeg, Lagavulin och Laphroaig i ordning.

Jag är inte alls avundsjuk. Inte alls. Tre trevliga besök väntar, men Ardbeg var bäst tyckte jag. Fick till och med skjuts in till Port Ellen när det inte gick att få tag i någon taxi.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: Acto
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 596
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 614
Senast: MML
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp