skotträdd, vad göra?

N

nefretel

Jag har alltså två papillon varav den ena är 9 och den andra är 2 år gammal. Unghunden har jag ALLTID varit tok-noga med att verkligen utsätta för ljud och inte bete mig på något sätt annorlunda med honom. När han var valp lekte han under ett jättestort fyrverkeri helt lös med en kompis utan problem. Jag har alltid varit skitstolt över att MINA hundar minsann inte är skotträdda.

Nu över nyår var vi utomlands och hundarna var hos min sambos ganska så okunniga föräldrar. Sedan dess är min unghund skotträdd. Jag misstänker starkt att de har låtit ömkande på rösten nån gång (de låter ömkande när de vill låta snälla), men de hävdar att de inte gjort något annorlunda när det smällts ute.

Till min fråga... vad f-n gör man med en skotträdd hund? Har aldrig haft nån, har aldrig haft planer på att ha nån... Men sitter här nu med en hund som inte går att kissa av ens en gång när det smäller ute. Han bara försöker springa hem, blir stressad och okontaktbar. Nu har jag suttit ute med honom och lyssnat på smällarna en halvtimme för att inte gå hem förrän han blev lugnare.

Jag lät honom sitta i mitt knä när han hoppade upp, för att stödja honom, men i övrigt betedde jag mig inte annorlunda än normalt. Försökte visa honom genom att köra lite lydnad med den äldre hunden att det inte var farligt, men han var så stressad att han inte uppfattade vad varken vi eller den andra hunden gjorde. Alltså funkar det inte bara med att själv vara oberörd, hunden ser inte ens det.

Helst vill jag bara gå till nåt stort fyrverkeri och "overloada" honom så han måste acceptera att det inte är farligt (låter kanske hemskt men jag har upplevt att det fungerar på rätt individer).

Sitter nu hemma och känner mig helt villrådig och misslyckad som hundägare, kunde ju inte ens få kontakt med min egen hund ute. Hunden ligger under sängen vilket inte är normalt för honom. Jag är grymt förbannad på "svärföräldrarna", men det jobbigaste är nog att mitt ego har fått sig en törn - ja, jag har en skotträdd hund. Dags att göra något åt det.

Jag vill inte att det här blir värre.
Snälla Bukefalister, ni som är så smarta, finns det nåt bra tips eller råd som inte inbegriper mediciner eller åka långt bort från all mänsklig civilisation? :confused:
 
Sv: skotträdd, vad göra?

Förstår ditt problem! Har samma själv just nu. Hunden har under em varit helt livrädd. Var ute och gick innan dom skulle börja smälla ordentligt (hade smällt lite innan) och hon var helt hysterisk. Skulle gömma sig i varenda buske och försökte gräva ner sig i en snö hög. Prövade med lydnad och så men hon är helt blockerad av sin rädsla för smällare. Under nyår var hon så rädd att vi faktiskt trodde att hon skulle dö under natten, hon andades underligt och inte fören på morgonen var hon helt lugn (sen började det ju skjutas raketer igen :mad: ).

Nu ligger hon ganska lungt under data bordet och har gjort det hela kvällen. Har till och med varit tvungen att gå och skaka på henne för att se så att hon lever. Nu har hon dock börjat darra igen, men det är ingen fara.

En vän till mig rekomenderade en cd skiva med olika smälljud. Då skulle man först spela på mycket låg ljudnivå och allt eftersom höja. Det kanske är något att testa? Jag kan bara utgå från min hund och vet inte hur din skulle reagera, men om jag gick till ett ställe där det var massa raketer skulle jag vara tveksam till om min hund skulle överleva. Jag tror faktiskt att hon hade kunnat stressa ihjäl sig själv.

Om inga andra metoder skulle fungera så kanske det är bra att tänka på lugnande? Vi pratade med veterinären nu innan påsk och han sa att det finns något medel från frankrike som börjar komma. En sorts hormon som tiken utsöndrar när valpen diar. Den skulle läggas i huset 2 veckor innan och den har hjälpt väldigt många hundar. Sen kan det ju naturligtvis vara bluff, men det kanske är värt att testa?

I övrigt har jag inga tips till dig. Skulle själv vilja ha lite tips eftersom jag också har en väldigt rädd hund.
 
Sv: skotträdd, vad göra?

_moa_ skrev:
En vän till mig rekomenderade en cd skiva med olika smälljud. Då skulle man först spela på mycket låg ljudnivå och allt eftersom höja. Det kanske är något att testa? Jag kan bara utgå från min hund och vet inte hur din skulle reagera, men om jag gick till ett ställe där det var massa raketer skulle jag vara tveksam till om min hund skulle överleva. Jag tror faktiskt att hon hade kunnat stressa ihjäl sig själv.

Ja, den där skivan verkar nog vara något... Lite dyr bara, men det verkar vara den enda vettiga lösningen? Annars får man väl ta till såna där örter? Blir bara så besviken över att jag tycker jag gjort ett så bra jobb med att förebygga sånt här, och så visar det sig att så var inte fallet.

Att gå till ett ställe med en massa raketer är ju som sagt väldigt individuellt. Min äldre hund har fått en sån 'kalldusch' och fixade lugnt den, men hon hade å andra sidan aldrig haft några problem innan. Det är nog en helt annan sak med en hund som redan i förväg skapat obehagliga associationer, och speciellt när det är så jobbigt som det verkar vara för din hund... Vet faktiskt ärligt inte om jag vill hålla på och experimentera med unghunden heller.
 
Sv: skotträdd, vad göra?

Åk till en skjutbana och lattja på långt avstånd, dvs så att du knappt hör smällarna, de hör ändå. Sen ta dig successivt närmre, inte på en och samma dag, utan en bit i taget.
Det låter förvisso på ett annat sätt, men man ska börja nånstans. Själv har jag jakthundar, men dock en situationsbundet skotträdd hund ändå, hon tycker inte om när det smäller hemma.

När min w va valp åkte hon med till skjutbanan och stod där och tittade, inte ens ett kanonskott kan välta den hunden, hon är oerhört trygg med skott.

Annars brukar jag rekommendera att man tar sig till en relativt stor jakt, med mycket skott. Där ser hunden de andra hundarna som inte alls reagerar för skott utan snarare är upprymda över oväsendet. Vet några stycken som det har funkat bra för, men risken är att din hund ändå blir nervös, dessutom har de ingen större jaktlust.. ?

//E
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
580
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hundträning Tik, av spanieltyp 4 år. Kom till mig då den enligt ägarna var ljudkänslig. Tyvärr var kullen hon kommer ifrån en mindre flopp, fyra...
Svar
8
· Visningar
1 541
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp