Skrämd hund

Kiu

Trådstartare
Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit väldigt utåtagerande när han känner sig osäker och trängd. Såklart jobbat mycket med detta och det har blivit bättre. Men för nåt år sedan så blev han överfallen oprovocerat av en annan hund som bet honom (ingen fysisk skada skedd). Sen dess har ju hans osäkerhet och ”aggression” förvärrats. Vissa hundar klarar han av att möta superbra, de flesta gånger blir han riktigt glad. Men vissa hundar speciellt lite större hundar blir han helt hysterisk av. Han morrar och skäller, drar i kopplet och låter som han vill döda den andra hunden. Men det kan även komma inslag av nyfikenhet/osäkerhet i hans gnäll och morr. Om han får hälsa på hunden lös blir det oftast bra eller i alla fall lite lugnare, men det är ju inte alltid möjligt eller lämpligt då vissa hundar reagerar tillbaka när han gör utfall.

När han blir så här är han helt okontaktbar, inget hjälper. Jag vet verkligen inte hur jag ska hantera dessa situationer, i övrigt är han en jättetrevlig och lydig hund. Sen ska jag ju erkänna att jag blir spänd och skäms lite i dessa situationer, typ att de som vittnar tänker ”usch där är en sån där äcklig chihuahua vars ägare inte har någon koll”. Jag vet att det inte gör saken bättre alls, men det är svårt.
Tycker också att det är så märkligt att vissa hundar går hur bra som helst att gå förbi/träffa medans vissa hundar blir han som sagt jättearg på, spelar ingen roll om det är en vänlig hund eller ”arg” hund han kan bli lika glad/arg på båda.

Borde jag kanske ta hjälp av en hundcoach?
 
Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit väldigt utåtagerande när han känner sig osäker och trängd. Såklart jobbat mycket med detta och det har blivit bättre. Men för nåt år sedan så blev han överfallen oprovocerat av en annan hund som bet honom (ingen fysisk skada skedd). Sen dess har ju hans osäkerhet och ”aggression” förvärrats. Vissa hundar klarar han av att möta superbra, de flesta gånger blir han riktigt glad. Men vissa hundar speciellt lite större hundar blir han helt hysterisk av. Han morrar och skäller, drar i kopplet och låter som han vill döda den andra hunden. Men det kan även komma inslag av nyfikenhet/osäkerhet i hans gnäll och morr. Om han får hälsa på hunden lös blir det oftast bra eller i alla fall lite lugnare, men det är ju inte alltid möjligt eller lämpligt då vissa hundar reagerar tillbaka när han gör utfall.

När han blir så här är han helt okontaktbar, inget hjälper. Jag vet verkligen inte hur jag ska hantera dessa situationer, i övrigt är han en jättetrevlig och lydig hund. Sen ska jag ju erkänna att jag blir spänd och skäms lite i dessa situationer, typ att de som vittnar tänker ”usch där är en sån där äcklig chihuahua vars ägare inte har någon koll”. Jag vet att det inte gör saken bättre alls, men det är svårt.
Tycker också att det är så märkligt att vissa hundar går hur bra som helst att gå förbi/träffa medans vissa hundar blir han som sagt jättearg på, spelar ingen roll om det är en vänlig hund eller ”arg” hund han kan bli lika glad/arg på båda.

Borde jag kanske ta hjälp av en hundcoach?
Har precis börjat läsa boken Blygerhundar som tar upp precis sånt. Den verkar bra så här långt 👍🏻
 
Att ta hjälp av en instruktör är en jättebra idé! Jag vet att på min närmsta brukshundklubb hade de "hundmöteskurser" då och då förut. Då var det öppet för alla (men icke-medlemmar fick betala något mer än medlemmar) att komma förbi och med hjälp av instruktör träna på just hundmöten och inget annat. Kanske har någon klubb nära dig något liknande?

Hur har du försökt träna i sådana här situationer? Har du någon typ av belöning som han verkligen älskar som han kan få när han gör rätt?

Det som fungerat bäst för mina hundar när de varit väldigt osäkra och betett sig liknande som din hund (har haft två sådana) har varit att ta med godis ut på promenaden och så fort annan hund dyker upp, då visar jag hunden godiset och kastar det på marken bredvid vägen, så långt bort från mötande hund som möjligt. Mina hundar har då blivit upptagna med att leta godis och "glömt" den andra hunden. Så har jag kunnat kasta godisar så länge som det behövs för att den mötande hunden ska hinna gå förbi. Det gäller dock att jag börjar med det INNAN mötande hund är framme. Vid plötsliga möten (typ om man möts vid hörn på ett hus) så är det redan för sent, men när man ser dem på långt håll och hinner förbereda så har det gått utmärkt. Ju mer jag gjort det, desto mindre har det behövts och till sist har jag kunnat enkelt ta en godisbit i min hand som jag gett efter hundmötet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 075
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 034
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 365
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp