Skrämma bort hankatt, Hur? och går det ens?

Diabetikern

Trådstartare
Hej Alla

Vi har en hankatt som har börjat komma en del till oss. Katten är en mycket välmående herre skygg för oss folk. Han kissar överallt, gärna inne i min sadelkammare där vi har lite kattmat (denna har vi tagit bort nu) Han har kommit i omgångar hos oss och verkar röra sig på ett mycket stort område våra närmsta grannar har ingen aning om vems katten kan vara.

Problemet är att han bråkar rejält med våra 2 katter. Vi har 2 honkatter varav den ena knappt vågar gå ut längre pga av hankatten.

Vi har hundar och de är ganska pigga på att skrämma honom och vi har lyckats avstyra 3 påhopp mellan katterna.

Finns det något vi kan göra för att skrämma bort honom utan att det drabbar våra honkatter?

Vi har hört oss för i området om det är någon som känner till katten men utan resultat. Katten ser väldigt välmående ut och har alltid sett sådna ut så det är ingen katt som bara släppts ut eller rymt. (vad vi tror iallafall)

Någon som sitter inne med något tips?
 
Om ni kan få tag på honom, sätt på honom ett halsband med ert namn och nummer och be ägaren kontakta er. När/om ni vet att han har en ägare så kan ni kanske ha en dialog. Är han kastrerad?
Vi kommer inte få tag på honom han har gått hos oss i flera år. Tror inte han är kastrerad. Vi har 2 hankatter som kommer och går De är väldigt lika men den ena "sköter" sig han kommer förbi nån gång på vår/sommar äter lite i vår sadelkammare och vandrar sen vidare hemåt. Den katten bor i grannbyn.

Enda alternativet är fälla för att fånga honom och sen kolla om chip. Sätta på honom halsband är jag inte alls bekväm med i dessa skoger känns som om han kan fastna allt för lätt. Vi bor alltså mitt ute i skogen med 2km fågelvägen till närmsta granne.
 
Jag tänker att det bästa ni kan göra om ni inte hittar en ägare är att kontakta en kattorganisation som har vana av att fånga in skygga katter. Ni kan för all del kontakta Länsstyrelsen också och påtala att ni har en herrelös katt som stryker omkring men de kommer sannolikt inte göra någonting så länge katten inte far illa.
 
Jag tänker att det bästa ni kan göra om ni inte hittar en ägare är att kontakta en kattorganisation som har vana av att fånga in skygga katter. Ni kan för all del kontakta Länsstyrelsen också och påtala att ni har en herrelös katt som stryker omkring men de kommer sannolikt inte göra någonting så länge katten inte far illa.

Det är högst troligt att katten inte är herrelös. Han kommer alltid på vårkanten. Under vinterhalvåret är han troligtvis hemma hos sig var det nu är. Vi har 2 hankatter som kommer till oss på våren varje år denna som inte sköter sig och den andra som jag vet vart han hör hemma och är skötsam. dvs bråkar inte med mina katter eller kissar överallt. Båda hankatterna är skygga för främmande.

Evas katthem har fullt upp + att för tillfället har de inga fällor då de är utlånade på andra ställen där det är mer akut (jag har bra kontakt med katthemmet)
 
Till att börja med kan du ju ta en bild på katten och skriva ut tillsammans med en beskrivning av katten. Skriv ut och sätt upp på anslagstavlor o stolpar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gjorde nåt dumt igår kväll... Har två katter som är vana att vara ute kortare stunder. Det håller sig alltid runt min uteplats och...
Svar
18
· Visningar
2 629
Senast: Got2Be
·
Övr. Katt Hej Täönkte kolla här med lite hjälp. Vi har 2 katter på gården (steriliserade) som både är inne och ute katter. Har kattlucka ute i...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Shark
·
P
Övr. Katt Hej på er kattmänniskor. Eftersom att sökfunk och jag inte är kompisar så lägger jag upp en ny tråd och hoppas att ni överlever! På...
2
Svar
23
· Visningar
3 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Världscupsfinalerna
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp