Skrämma bort skator?

hopphast

Trådstartare
I morse var min kattlucka förstörd och jag misstänker skator som jag tidigare sett försökt komma in genom luckan. Hur får jag dem att hålla sig borta från luckan? Finns det något man kan sätta upp vid luckan som skrämmer dem?
 
Jag har testat det mesta för att hålla skatorna borta. Attrapp som såg ut som en rovfågel fungerade en dag ungefär. Detta trots att den flyttades runt varje dag. Rovfågels siluetter på fönstrena hjälpte överhuvudtaget inte. Finns det mat så tar de sig in. Numera har jag en nätdörr med svart myggnät innanför. Det gör att de inte ser var de kan ta sig in vid kattluckan och det finns inte längre någon mat där.
 
Jag har testat det mesta för att hålla skatorna borta. Attrapp som såg ut som en rovfågel fungerade en dag ungefär. Detta trots att den flyttades runt varje dag. Rovfågels siluetter på fönstrena hjälpte överhuvudtaget inte. Finns det mat så tar de sig in. Numera har jag en nätdörr med svart myggnät innanför. Det gör att de inte ser var de kan ta sig in vid kattluckan och det finns inte längre någon mat där.
Har du en nät dörr innanför kattluckan eller hur menar du?
 
I morse var min kattlucka förstörd och jag misstänker skator som jag tidigare sett försökt komma in genom luckan. Hur får jag dem att hålla sig borta från luckan? Finns det något man kan sätta upp vid luckan som skrämmer dem?
Skator vet jag inte, men jag hade duvor som gjorde några försök. De gav upp när det inte gick att komma in; luckan öppnas enbart för min katt, hon har ett chip i halsbandet.
 
Det som kan fungera är att fånga en som sedan såklart släpps igen. Jag testade det för att få bort björktrastar från jordgubbslandet och på dem hade det ingen som helst effekt. Men en skata gick också in i fällan och då blev det ett väldigt liv på de andra skatorna och efter det undvek de området där fällan stått under lång tid.
 
Skulle du kunna lära katten att gå under ett skynke/lakarn/handduk för att komma till luckan så kanske det kunde hjälpa att ställa en stol utanför dörren med ett skynke hängande över.... jag bara spånar nu. Antar att detta händer nr du inte är hemma so vore kanske inte så svårt att dra stolen för när du lämnar? 🤷‍♀️

Jag är uppvuxen med katt men aldrig haft lucka pga de kan dra in dödade fåglar och möss, eller ännu värre, halvt levande. Alla våra katter lärde sig att visa sig i lämpligt fönster när de ville komma in. Och de är ju inte dummare än att dom vet när vi är hemma eller ej, vi hade alltid en "torr varm plats" för dem på verandan att kura i tills vi kom hem (på vintern ea året om)
 
Skator vet jag inte, men jag hade duvor som gjorde några försök. De gav upp när det inte gick att komma in; luckan öppnas enbart för min katt, hon har ett chip i halsbandet.

Om de är normalsmarta för att vara skator kan de nog ganska lätt lista ut det som min (jämfört med honorna rätt korkade) hankatt gjorde; när någon går igenom är den upplåst, och om man är snabb med att fånga luckan då kan man hålla den öppen...
 
Har du en nät dörr innanför kattluckan eller hur menar du?
Det här är i ett stall. Jag satte en nätdörr med svart myggnät innanför och i nätdörren är luckan. När myggnätet hänger för nätdörren och därmed också för kattluckan kunde skatorna inte se var de kunde komma in för allt såg ju likadant ut.
 
Alltså ytterligare en fördel med vår katt som kan öppna båda de tunga ytterdörrarna (dörr till veranda och sedan ytterdörr). De andra hoppar upp och visar sig i fönstren om de vill in. Och inte kan få hjälp av katten med mer förmåga då förstås.

Skatorna har ännu inte gett sig på samma trick.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur ska jag få Miss Li att gå ut genom kattluckan? Hon älskar att vara ute och springer in och ut, in och ut, in och ut. Nu har vi...
Svar
3
· Visningar
776
Senast: Bapelsin
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: snorp
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
316
Senast: Silver Girl
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 917
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp