"Skrämselövningar"

Sv: "Skrämselövningar"

Allt du kan komma på..

Rida överpresseningar,gå över vattenpölar,hänga upp drapperier att gå under,lägga täcken lr nåt på bommarna å hoppa,dra med olika saker ex.plast påse över hela hästens kropp å den ska stå stilla använd din fantasi.
 
Sv: "Skrämselövningar"

Toalettpapper är bra att använda när man jobbar med att exempelvis lära hästen att man kan dra undan saker under dem. Självklart börjar man med att först gå på dem. Och drar sedan sakta.
Toalettpappret går ju sönder om något inträffar. Du kan göra allt möjligt med det.

Min häst går på pressenningar, mellan stora flaggor och vimplar, mellan ballonger, över stora flaggor, under saker.
Han har också lärt sig jaga pressenningar i trav och fånga dem genom att ställa sig på dem. Skräcken är definitift borta. Vi har gett honom godis på pressenningen. Och nu vill han stå på den! :D

Fyll en svart sopsäck med morötter och ge hästen belöningen ur den. Först kanske du får vika ner den helt och låta bli och prassla. Men till slut brukar hästen kunna stå med huvudet i den trots prassel.

Du kan knyta upp plastband och rida runt och plocka ner dem. Kan var svårt ute om det blåser på en del hästar i början.

Det är bra träninga att ta sig runt laburinter man byggt av bommar och liknande också.

En randig bom kan vara bra att gå i sidled över. Alltså man har den under magen på hästen hela tiden. När hästen rör sig i sidled kan det se ut som om bommen rör sig då den är randig. Bra förberedelse för markskygga hästar innan de behöver gå på ngt.

En bro-liknande grej kan vara bra.

Det är bara din fantasi som stoppar dig. Toapapper, flaggor, pressening, plastband, folie, plastsäckar mm går att göra mkt av.
 
Sv: "Skrämselövningar"

För att min skötare inte litar på henne. :p Hehe, va grymt det låter... Men grejen är den att hästen är inte så rädd som skötaren fått för sig, så nu kommer hon undan med alla möjliga djävulskheter. :devil: Så jag tänkte ta och köra lite såna övningar där de måste lita på varann för att klara av det! :idea:
 
Sv: "Skrämselövningar"

Som en i stallet då som har med sig ärtrör på ridturerna och skjuter glatt på allt som kan tänas låta högt! Plåtskyltar, soptunnor etc. *s* Kul bara att man själv får välja när denna skrämselträning ska pågå. Eller inte! *fniss* Men visst.. hans häst är grymt van vid allt möjligt "Konstigt" så bra är det allt!
 
Sv: "Skrämselövningar"

Capable Case skrev:
Som en i stallet då som har med sig ärtrör på ridturerna och skjuter glatt på allt som kan tänas låta högt! Plåtskyltar, soptunnor etc. *s* Kul bara att man själv får välja när denna skrämselträning ska pågå. Eller inte! *fniss* Men visst.. hans häst är grymt van vid allt möjligt "Konstigt" så bra är det allt!


Hahaha! Så galet :D :D :D:D:D:D !
Det är väl också ett sätt antar jag ;) ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Alltså ett sånt utan tak och galler som väggar. Nån som har gjort det - hur mycket skräpar man ner? Blir det bättre eller värre av att...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: smedsussie
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Får man det? Alltså inte hästsläp utan vanligt släp från typ Statoil? Behöver akut hämta hö och den vanliga hästsläpet jag brukar låna...
Svar
14
· Visningar
1 503
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp