"Skrämselövningar"

Sv: "Skrämselövningar"

Jag håller med morotsbiten, hur kan man tävla i fälttävlan egentligen, det är ju fasta hinder? Lösa bommar är väl inte bra heller efterson att jag vet hästar som har rivit hindret och bommen gick av och rakt in i bogen. När man sen använder "skrämselhinder" så hoppar man väl inte höga hinder, vitsen är inte att hoppa högt vid dom tillfällena.
Ang. att morotsbiten inte talat om hur hon/han har konstruerat hindren, så skrev hon att Solvira kunde PM:a henne om hon ville veta hur hon gick till väga.
Hur tränar ni "trafiksäkerhet", ni är väl inte i närheten av bilar?! (ironi)
För tänk om bilarna kör på hästen.
 
Sv: "Skrämselövningar"

Att säga att hästen omöjligt kan skada sig är väl ändå tämligen naivt sagt. Jag tror inte det spelar så stor roll om hindret är fastbunden och hur hur fast det är. En häst väger ändå runt 600 kilo och det är oerhört starka djur så visst kan dom riva det om dom mot förmodan inte skulle fastna istället. MEN! Detta utesluter ju inte att andra sake rär farliga , jag håller alltså med om at det inte är farligare än många andra saker vi utsätter hästarna för.
Men tyvärr är det ju ett faktum att dessa tunga djur kan skada sig på i princip det mesta.
 
Sv: "Skrämselövningar"

I vintras såg jag en tjej gå ut med en häst å i ena haden drog hon en pulka efter sig! Funkade bra faktiskt.. Fast iof så finns de ingen snö kvar :p Kanske funkar på gräs? Fast då kanske de inte låter lika mycket? Aja..:p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Skrämselövningar"

Lite svårt att få tag på kanske om man inte har det i närheten. Jag menade smala långa tunnlar. Våra hästar tyckte det var skrämmande i allafall. Men som sagt har man inte sånna i närheten så kan det bli lite svårt.
 
Sv: "Skrämselövningar"

Puttar upp en gammal tråd eftersom jag just tänkte skriva en ny, likadan! :) Jag vill också ha tips på enkla "skrämselövningar" som man lätt kan göra hemma!
 
Sv: "Skrämselövningar"

Jag håller på med mycket sådant! Det mesta sakerna går att öva på och vänja hästarna vid.
Det här brukar jag öva på;
Pressenning
Man börjar med att bara ha en lite pressenning på marken en icke blåsig dag, en del häst är riktigt skraja! Sen övar man att gå rätt över den. Först går man framför.Låt hästen ta tid på sig och själv ta intiativet framåt.Man avancerar sedan med att skicka hästen över själv när man står sidan om.De brukar se mäkta stolta ut när de gjort något de är rädda för.Sedan kan man även rida över det.
Har man en häst som är rädd för vatten kan man börja med att lägga en pressenning som man viker till en avlång remsa under hindret.Man skrittar över först och sen travar/galopperar.
Man avancerar med att ha vatten på den.

Tunnor/Hösilagebalar
En del hästar är dunder rädda för dessa atackerande och livsfarliga köttätande hösilagebalar! Vi hade en äng som vi stod på och ledde hästarna mellan, skickade dem mellan och med tunnorna kan man sedan longera dem och låta dem hoppa över.

Platspåsar/Säckar
Jag brukar använda mina gammla Fibergi säckar och prassla och mixa med dem.Min valack är helt kolugn och sist vi grejade stoppade han ner huvudet i säcken och skakade nöjt på huvudet. :D

Min valack är otroligt nyfiken men otroligt rädd samtidigt, nyfiken tar ofta överhand vilket gjort att han har blivit lugn i många av dessa lägen.Även om en del kan tycka han är 'het' eller väldigt pigg så är han ändå väldigt trygg då jag vant honom vid mycket saker, och han tycker det är så kul! Vi har ett skul i hagen här som han har varit väldigt rädd för.När vi väl övat på att gå in och ut där var han så glad över hans modiga dåd att han förnöjt stod där inne flera timmar inne och bara mös! :love:

Däremot kan jag nog tycka att hästar som man tycker är 'heta' , stressiga, rädda osv är mycket enklare att träna med eller övertyga eftersom de på något sätt är så nyfikna.Jag har erfarenheten av att en väldigt lugn häst kan reagera kraftigt på t e x pressenning för att det tar verkligen emot dem, alltså otroligt svåra att lära.
Vad tycker ni?
 
Sv: "Skrämselövningar"

En sak som vi gör dagligen är att ge hästarna mat på en pressening.
IStället för att köra hö i skottkärra eller dra me sig den där hökorgen så har använder vi en pressening! Vi har vikt den på mitten och satt fast snöre i båda ändarna som vi drar den i . SUPERpraktiskt och SUPERbra träning. Den låter ju högt oxå, samt att vi alltid prasslar lite extra.

Våra hästar äääälskar presseningar, det är ju MAAAT på dom! :)
SUPERbra träning! Och något som man gör vardagligen. Den där både står de på, går på å krafsar de på :)
Och just presseningar är ju ofta väldigt farliga oxå......
 
Sv: "Skrämselövningar"

Det var verkligen smart! Då vänjer man dem vid flera saker på en gång!
 
Sv: "Skrämselövningar"

Tycker det är OK att träna sina hästar på detta vis, att acceptera det mesta som kan dyka upp!
För tänk om man vänder på det......tänk om nån kommer och slänger en burk på din häst, nån som fullständigt skiter i att hästen kan bli skadad, och hästen skenar besinningslöst!!! Det tycker jag verkar mycket farligare än att träna som du tidigare beskrivit.
 
Sv: "Skrämselövningar"

Morotsbiten skrev:
Ja varsegod det var så lite.. om du vill ha mer ingående på övningarna kan du PM:a mig så berättar jag...

hej
skulle vara jätte snällt om du kunnde ge mig lite mer tips om skrämsel övningar...:D
 
Sv: "Skrämselövningar"

Ja det är super!
Och jag kan lova att du får en häst som inte är rädd för prassel, skrapande ljud och dyl, den hör det ju dagligen och förknippar det med något gott. Är jättebra även för hästar som är rädda för just plötsliga ljud....Samt att de blir mindre markskygga då de är vana att gå på en pressenning. När vi kommer med den där är det ju inte meningen att de ska GÅ på den, men det gör dom ju ändå vid det här laget, de börjar krafsa på den för att få fram det godaste småbitarna i botten :smirk:

Faktiskt ett bra sätt även för oss männsikor! Du få på hö till, ja, minst 4-6 hästar på en gång, och det är inte ens tungt att dra! :)
 
Sv: "Skrämselövningar"

Tack för tipsen! Pressening, eller "plastskynke" har vi redan tränat på, t.o.m. hoppat barbacka och i grimma över det. :) Men det finns ju alltid mer att träna!

Gärna fler tips!
 
Sv: "Skrämselövningar"

Ensilageplasten använder jag.
Kanon bra då det bara är att klippa till i vilken storlek man vill ha.
Jag hänger det på mig när jag rider så det får fladdra (OBS detta endast när hästen är tränad ett tag med plast) låter de ha plasten som täcke (helkropp upp till huvudet) under tiden man tömkör, rider, longerar m.m. m.m.
Ställer hinder på det, tömkör över det...
lägger det som en stor hög, helst när det blåser lite grann... :D
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 459
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·
Anläggning Alltså ett sånt utan tak och galler som väggar. Nån som har gjort det - hur mycket skräpar man ner? Blir det bättre eller värre av att...
Svar
5
· Visningar
650
Senast: smedsussie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
895
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp