"Skrämselövningar"

Sv: "Skrämselövningar"

Tunnel? Menar du nåt särskilt, eller viadukt eller kotunnel? För viadukt och kotunnel är ingen direkt skrämselträning så för mina hästar, det gör de i stort sett dagligen. :p
 
Sv: "Skrämselövningar"

Hm när jag hade min 1 åring så satte jag upp ett hinder på ca 30-40 cm högt och under så knöt vi fast toma ölburkar som dinglande och lät.
Ett annat hinder knöt vi fast folie som fladdrade.
En pressänning med vatten på
En med pipleksaker ÖVERALLT sånna till hundar så när han gick över pep det överallt.

Pressänning lades över han prasslade och hade oss.Sen gjorde vi en tunnel av pressänningen somhan fick gå igenom.
Han drog ett bildäck bakom sig pulta som glet på grusplan.
En männsiak som gick och gapa och skrek och slog i plåtsaker.
Ja mijlötränad är han iaf.
Vi kastande gummibollar på han..Ja jag kkörde polisträning på han..Kan vara bra å träna sånt då amn kan möta unga grabbar som ska vara tuffa och slänger något på hästen!
Vi tränade även att när ajg var ute och gick i skogen så gömde kompisar sig lite här och var och hoppade fram och sa BU!
Till slut efter många månaders träning så sova han igenom alla moment :)

Men detta är lite övningar jag körde iaf, och idag har ajg en häst som du nästintill omöjligt får rädd, och blir han de hoppar han till lite och ska genast fram och undersöka sen traskar han vidare :)
I pressade situvationer får han inte panik utan väntar lugnt och stilla på människans signaler om vad han skall göra!
 
Sv: "Skrämselövningar"

Tack så mycket för alla övningar!
Jag har tänkt sätta igång med de yngre skötarna, för de litar inte på att de kan klara av svårare situationer och då blir pållan rädd hon också. När jag eller den äldre skötaren rider är det däremot inte så stor fara, då är båda mina hästar som du beskrev din häst. I alla fall halvblodet mitt, han är lugnet själv. :D Det är ju väldigt tur det, för lillpållan lär sig av honom! :idea:
 
Sv: "Skrämselövningar"

Tycker inte det är lämpligt att använda saker som hästen kan skada sig på. Plåtburkar är väldigt vassa tex.
 
Sv: "Skrämselövningar"

hihi :rofl: vad rolig du är*ler stort*

Jag tror att genom att jag körde massa polisträning med han tog ett program som just polisen kör sina hästar med..
Och tror faktiskt att det är därför han är så lugn i dag när det kommer till pressade situvationer.

Det enda han kan stanna på är skidåkare dom kanske kan äta upp han?? man vet ju aldrig :rofl:
 
Sv: "Skrämselövningar"

skada sig på?? haha hästen KLIVER över ett hinder ominte du vet det än???

Dom kan inte skada sig då man tejpat över öppningen så de så=)
Och hindrena är fastknytna i stolpen så hästen kan inte riva hindret..
Så hästen kan OMÖJLIGT skada sig.. :banana:
 
Sv: "Skrämselövningar"

Morotsbiten skrev:
Och hindrena är fastknytna i stolpen så hästen kan inte riva hindret..
Så hästen kan OMÖJLIGT skada sig.. :banana:

Du är väl inte allvarlig? :eek: Om det är nåt de kan skada sig på är det väl just det du skrev! :smirk:
 
Sv: "Skrämselövningar"

Nix hur tror du polishäsatrna tränas och kan bli så otroligt lugna??
Jag tränade han precis efter så som polishästarna tränas.
Då jag känner en ridande polis och hon har gett mig övningspapper på hur just dom tränar sia hästar=)

Hästen och jag hade väldigt kul och han älskade dessa övningar öronen rakt frammår och man verkligen såg hur han tänkte och ville. Så kul att se...

De roligaste var när man släppte en såndär blå tunna som man ibland har hinder på... vi hade lock på och när han gick lös gick han på denna ställde sig på den med frambenen och började rulla fram den..HAHA han gick så flera meter, har en filmsnutt när han går men vet inte hur man lägger upp sånt här :crazy:


Jag hade alltid benskydd runt om det har jag iof vid all hästhantering utanför stallet=)


Vad är det som är så hämskt med dessa övninga??? att man får en cool lugn häst ???=)
 
Sv: "Skrämselövningar"

Kliver över ett hinder? Möjligtvis i den storlek du brukar använda.

Nej, jag tycker fortfarande det är olämpligt att använda burka, eller annat som hästen kan skada sig på.

Vill du ha fasta hinder tycker jag det är bättre du begagnar dig av en stock eller liknande. En bom som är fastsurrad på stöd. River hästen kan hela rasket välta. Då skulle inte ens mina lugna hästar vara så lugna längre.
Dessutom föredrar jag en häst som hoppar med "tigerhjärta" än skiter på sig..
 
Sv: "Skrämselövningar"

Så du menar att man i träning av polishästar har "hinder fastknutna i stolpar"? Osannolikt hörru. :smirk:

Jag hoppas att de som läser detta inser faran med sånt här trams och inte testar!
 
Sv: "Skrämselövningar"

Men för jössesnamn NEJ säger ja..Tänk dig alla trähinder amn hoppar över tänk vilka träflisor hästen kan få i sitt knä--

Jag har varit med om en häst som rev ett hinder fick en träflisa rakt in i knät :crazy:
Men det var ren olycka och inte fan säger ja ooo hur fan kan du hoppa hästen den kan ju skada sig!!

Hindret är så lågt ölburkarna tejpade och hindret fast så dom kan inte riva OMÖJLIGT att skada sig på ölburkarna..
OMÖJLIGT förstår du???

Denna träning har en kompis kört med ALLA sina hästar i 30 år INGEN häst har NÅGONSIN skadat sig på detta hinder...

Hästen HOPPAR dessutom över hindet och är väldigt långt ifrån burkarna=)

Ska man tänka ååhh hästen kan skada sig ska man inte våga rida i skogen...

Ha täcke på hästen?? aaa hur vågar amn ?? hästen kan ju skada sig svårt när den rullar sig... eller ha halstäcke den kan ju strypa sig..
Eller ha grimma i hagen den akn ju strypa sig :eek:

Endå ser amn massa hästar ha både grimma och tcäke i hagen :smirk:
Sikka djurplågare dessa ägare måste va??.. dom verkar ju inte vara rädda om sina hästar direkt.. ska dom verkligen ha häst???*ironi* :smirk:


Jag vet att hästen INTE kan skada sig på ölburkarna så de så!
 
Sv: "Skrämselövningar"

Pespekterar dina åsikter men jag vet att inge olycka kan hända därför kör jag sånt PRECIS som polisen tränar...Ska du inte anmäla polisen för djurplågeri??? :smirk:

Och vadå långsökt.. hindret som jag använde mig av satt fast i väggen på ena sidan så att dra med sig hindret är OMÖJLIGT :smirk:

Trådskaparen frågade efter tips och fick sånna, men gllar hon inte de så skippar hon..men tips fick hon och dÄR hör tråden till.
Få inte träden att spåra ut som du annars är rätt bra på att få!!!

Nu har jag inge mer att tillföra denna tråd.. jag har givit tips och de var de jag gjorde=)

Ha en fortsatt trevlig dag

Mvh/Moroten!
 
Sv: "Skrämselövningar"

Ja varsegod det var så lite.. om du vill ha mer ingående på övningarna kan du PM:a mig så berättar jag...
 
Sv: "Skrämselövningar"

Spåra ur?
tycker det är logiskt att varna om jag tycker något verkar vara farligt.

Du hade ingenstans i ditt första inlägg beskrivit hur du konstruerat själva hindret. Hur skulle då trådskaparen kunna veta det? Eller vi andra heller för den delen?
 
Sv: "Skrämselövningar"

Du kan väl ändå inte jämföra att ha täcke på sin häst och att hålla på med sånana här övningar?
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 305
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Anläggning Alltså ett sånt utan tak och galler som väggar. Nån som har gjort det - hur mycket skräpar man ner? Blir det bättre eller värre av att...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: smedsussie
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp