Skräp i ensilage/hösilage

Ela

Trådstartare
Varje år läser man om kor som råkat illa ut på grund av att de fått i sig aluminiumburkar eller ja delar av aluminiumburkar via höt.
Men kan inte komma på att jag hört om någon häst som råkat ut för det? Däremot hästar som blivit sjuka efter att ha fått i sig plasten från ensilaget. Är hästar så duktiga på att sortera sitt foder så risken att de äter något vasst är minimal?
 
Kor kan inte spotta ut mat på samma sätt som en häst. Det är inte alls ovanligt med att spikar och allt möjligt hittas vid slakt tyvärr. (det är då kor som har överlevt).
 
Varje år läser man om kor som råkat illa ut på grund av att de fått i sig aluminiumburkar eller ja delar av aluminiumburkar via höt.
Men kan inte komma på att jag hört om någon häst som råkat ut för det? Däremot hästar som blivit sjuka efter att ha fått i sig plasten från ensilaget. Är hästar så duktiga på att sortera sitt foder så risken att de äter något vasst är minimal?
Kor sveper i sig fodret med tungan när den betar/äter och idisslar det sen så vassa föremål följer med ner i magen och skär sönder den. En häst biter av och är det något i fodret spottar den ut.
 
Varje år läser man om kor som råkat illa ut på grund av att de fått i sig aluminiumburkar eller ja delar av aluminiumburkar via höt.
Men kan inte komma på att jag hört om någon häst som råkat ut för det? Däremot hästar som blivit sjuka efter att ha fått i sig plasten från ensilaget. Är hästar så duktiga på att sortera sitt foder så risken att de äter något vasst är minimal?
Jag hade en tidigare kollega som sa att grisar och hästar kan man utfodra med nubb. Släng i ett kg havre och hundra nubb i en krubba så är det hundra nubb kvar då du kommer tillbaka. Hästar är helt otroliga på att sortera sitt foder och har en oerhörd kontroll på överläppen samt givetvis tungan
 
Jag vet inte vad det är som gör att kor får det i sig, annat ätmönster än hästar? Tänker att deras tänder och käkar använts olika.
Alla som har haft kräsna hästar vet att de kan plocka ur godbitarna ur müslin och lämna kvar det den inte gillar.
 
Jag vet en häst som fick i sig något vasst antingen i hösilaget eller i hagen. Den blev akut väldigt väldigt dålig och fick avlivas. Den obducerades sedan och det var då man upptäckte att tarmarna var sönderskurna inifrån pga det vassa föremålet. Jättesorgligt.
 
Jag hade en tidigare kollega som sa att grisar och hästar kan man utfodra med nubb. Släng i ett kg havre och hundra nubb i en krubba så är det hundra nubb kvar då du kommer tillbaka. Hästar är helt otroliga på att sortera sitt foder och har en oerhörd kontroll på överläppen samt givetvis tungan
Ja, det är helt galet! Min kan fasen sortera ut pulver som jag har skakat runt och blandat helt med fodret. Jag fattar inte hur han gör! :confused: 😂
 
Jag har förlorat en häst som fick ett hål/sår på matstrupen. Vi vet fortfarande inte vad som hände däremot är yttre våld väldigt osannolikt och mest troligt är antingen en försvagning på strupen just där eller att han ätit något som skar upp.
 
Förstår inte varför man fortsätter ha och ta gräs längs med vägar, folk slänger ut saker där så är det bara :/
 
Eller så kan folk lära sig att man inte slänger skräp ut genom rutan och slänger sitt skräp där det hör hemma - soptunnan. 😤
Ja det kan man tycka men dom kommer aldrig skärpa sig och det är inte deras djur som kommer lida av det så varför inte bara sluta odla djurfoder längs med stora vägar.
 
De som tar ensilage/hösilage plockar inte upp sitt eget heller. På åkrarna ligger lite omslagsplast överallt i gräset. Näej, det är klart, de har inte tid absolut men de serverar egna djuren det. För att besvara ts så är hästar verkligen duktiga på att undvika det de inte tycker om i foder. Klart man kan ha otur men motsatsen, dvs att det är svårt att få hästen att äta medicin via fodret etc är vanligt.

Generellt tycker jag verkligen hela Sverige skulle behöva en städkampanj för folk vandrar runt med sina hundar och fikar etc och borde verkligen engagera sig i småskräpet som ligger överallt men som inte är ens eget. Nu skriver jag inte om excesser som aktiviter, festivaler etc
 
Ja det kan man tycka men dom kommer aldrig skärpa sig och det är inte deras djur som kommer lida av det så varför inte bara sluta odla djurfoder längs med stora vägar.
Sanningen är att bönder varken är bättre eller sämre än någon annan. Bönder slänger också burkar i diken, ensilageplast fladdrar omkring över hela bygden , glas, oljor och annat otrevligt slängs bara ut hur som helst men fan ta den som slängde burken som gjorde att deras egna ko dog. Att det mycket väl kan ha varit deras egen burk tänker de kanske inte på.

Jag kör då och då en sanering på den runda jag ofta går, jag plockar främst det som kan skada djur som glas, plast och burkar men efter halva rundan kan jag inte bära mer även om jag har en icakasse med. Det är på en runda där det sällan går folk, vägarna är små grusvägar och skogsvägar och där de som rör sig där mest är jägare, bönder och andra som bor här. Dvs. människor som borde bry sig mer än att slänga det de har i händerna där de står och är som en annan treåring. Ändå är det enorma mängder skräp som ligger utmed vägarna.

Skulle alla sluta odla utmed vägar kan vi lägga ner hela det svenska jordbruket. Det hade inte blivit tillräckligt med mark kvar. Däremot kan alla lära sig att ta hand om miljön och inte tycka att det alltid är alla andras fel och ansvar med allting. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.
 
En hästägare jag känner hade en lång metallsträng i munnen. Liknande en sådana som sitter i de där 👺 ljuslyktorna folk envisas med att skicka upp i luften. Operation för att ta bort den.
 
Ofta hackar man maten till kor, vilket gör att bitarna blir mindre än vad de var från början och då lättare äts upp. Vissa hästar äter ju papper och en det andra så de kan inte alltid sortera ut.
 
Varje år läser man om kor som råkat illa ut på grund av att de fått i sig aluminiumburkar eller ja delar av aluminiumburkar via höt.
Men kan inte komma på att jag hört om någon häst som råkat ut för det? Däremot hästar som blivit sjuka efter att ha fått i sig plasten från ensilaget. Är hästar så duktiga på att sortera sitt foder så risken att de äter något vasst är minimal?

Mycket prat om burkar, men jag har ännu inte hört om något tillfälle där det har kunnat påvisa hos kor. Däremot däcktråd från däck som använts till ensilagestackar.
Hästar är duktiga på att sortera. Fodret hanteras oftast annorlunda än till kor, med färre maskiner i hanteringen. upplever också sällan främmande föremål i vårt hösilage. Godispapper 2 ggr på 10 år.
 
Mycket prat om burkar, men jag har ännu inte hört om något tillfälle där det har kunnat påvisa hos kor. Däremot däcktråd från däck som använts till ensilagestackar.
Hästar är duktiga på att sortera. Fodret hanteras oftast annorlunda än till kor, med färre maskiner i hanteringen. upplever också sällan främmande föremål i vårt hösilage. Godispapper 2 ggr på 10 år.
Har du inte hört talas om kor som satt i sig vassa bitar av burkar? Jag har varit med om det first hand, extremt dålig ko som avlivades och vid slakt efter (på gården) konstaterades metall från burkar samt totalt sönderskuren inombords. Även sett bilder från obducerade nötkreatur med sönderskurna tarmar, matstrupe, magsäck you name it. Det är en extremt plågsam död
Problemet med kor är att grovfodret oftast hackas samt kornas ätmönster, de äter ju inte allt likt hästar
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 939
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 608
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 613
Senast: trollmamma
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp