Skräp i ensilage/hösilage

Har du inte hört talas om kor som satt i sig vassa bitar av burkar? Jag har varit med om det first hand, extremt dålig ko som avlivades och vid slakt efter (på gården) konstaterades metall från burkar samt totalt sönderskuren inombords. Även sett bilder från obducerade nötkreatur med sönderskurna tarmar, matstrupe, magsäck you name it. Det är en extremt plågsam död
Problemet med kor är att grovfodret oftast hackas samt kornas ätmönster, de äter ju inte allt likt hästar

Nej, varken från forskning eller veterinärer som jobbar med kor i Sverige eller Danmark.
I Danmark har forskats endel på detta, men burkar har inte varit problemet.

Men intressant att du sett det!
Kan vara så att olika foderstrategi/hantering ger olika problem i Danmark och Sverige, och att fler kor borde obduceras.
 
Nej, varken från forskning eller veterinärer som jobbar med kor i Sverige eller Danmark.
I Danmark har forskats endel på detta, men burkar har inte varit problemet.

Men intressant att du sett det!
Kan vara så att olika foderstrategi/hantering ger olika problem i Danmark och Sverige, och att fler kor borde obduceras.
Jag har för mig att det är så mycket som 4000 - 5000 kor/år som dör pga vassa föremål i fodret så det är mycket märkligt att du eller veterinärer du varit i kontakt med inte känner till det.

1587822629071.png


SLU har forskat på 2013 det så visst finns det forskning även i Sverige då det är ett stort problem.

https://corren.se/nyheter/linkoping/tusentals-kor-dor-av-laskburkar-om4683563.aspx
 
Mycket prat om burkar, men jag har ännu inte hört om något tillfälle där det har kunnat påvisa hos kor. Däremot däcktråd från däck som använts till ensilagestackar.
Hästar är duktiga på att sortera. Fodret hanteras oftast annorlunda än till kor, med färre maskiner i hanteringen. upplever också sällan främmande föremål i vårt hösilage. Godispapper 2 ggr på 10 år.

Vet att det förekommer då särbon har kobönder i släkten.

Senast i höstas fick dom avliva en ko pga att den ätit rester av burk.

Något dom upptäckte när dom öppnade kon.
 
Jag har för mig att det är så mycket som 4000 - 5000 kor/år som dör pga vassa föremål i fodret så det är mycket märkligt att du eller veterinärer du varit i kontakt med inte känner till det.

Visa bifogad fil 49569

SLU har forskat på 2013 det så visst finns det forskning även i Sverige då det är ett stort problem.

https://corren.se/nyheter/linkoping/tusentals-kor-dor-av-laskburkar-om4683563.aspx

Att kor dör av vasst är ett stort problem är väl alla eniga om, men att man faktiskt har hittat burkar i kom som avlivas har jag bara hört konkreta exempel på här av @ainasoja och @Flavor.
Artikeln i Corren säger ju bara att det är det är burkar på foderbordet.

LRF har också uppmärksammat kunskapsluckan: https://www.landlantbruk.se/lantbruk/vasst-foder-oklart-om-burkarna-ar-boven/

Och Danmark har man fortsatt inte hittat burkar: https://dvt.ddd.dk/bladarkiv/2020/nr-01/fremmedlegemer-i-formaverne-hos-kvaeg-er-fortsat-et-problem/

Sen är det självklart ett problem att folk kastar burkar i naturen och korna kan skada sig på dem, men är tråkigt om man inte lyckas lösa ett problem för att man ser på fel orsak.
 
Att kor dör av vasst är ett stort problem är väl alla eniga om, men att man faktiskt har hittat burkar i kom som avlivas har jag bara hört konkreta exempel på här av @ainasoja och @Flavor.
Artikeln i Corren säger ju bara att det är det är burkar på foderbordet.

LRF har också uppmärksammat kunskapsluckan: https://www.landlantbruk.se/lantbruk/vasst-foder-oklart-om-burkarna-ar-boven/

Och Danmark har man fortsatt inte hittat burkar: https://dvt.ddd.dk/bladarkiv/2020/nr-01/fremmedlegemer-i-formaverne-hos-kvaeg-er-fortsat-et-problem/

Sen är det självklart ett problem att folk kastar burkar i naturen och korna kan skada sig på dem, men är tråkigt om man inte lyckas lösa ett problem för att man ser på fel orsak.
Det är nog lite av problemet att de flesta avlivas hemma och att det inte rapporteras in som orsak till avlivning.
 
Såg ett program där veterinären sköt ned en magnet i magen på kon. Den skulle dra åt sig metall då man misstänkte att kossan hade fått i sig metall. Sen låg magneten där i magen och gjorde sitt jobb.
 
Såg ett program där veterinären sköt ned en magnet i magen på kon. Den skulle dra åt sig metall då man misstänkte att kossan hade fått i sig metall. Sen låg magneten där i magen och gjorde sitt jobb.
Fast det fungerar inte på aluminium då det inte är magnetiska och burkarna är generellt aluminium ...
 
Fast det fungerar inte på aluminium då det inte är magnetiska och burkarna är generellt aluminium ...

Jag blev lite fundersam på hur kossan mår resten av livet med järnskrot i en av magsäckarna.

Blir den full med skrot så måste ju magsäcken kännas full fortare och kossan äta mindre och minska i vikt?
 
Jag blev lite fundersam på hur kossan mår resten av livet med järnskrot i en av magsäckarna.

Blir den full med skrot så måste ju magsäcken kännas full fortare och kossan äta mindre och minska i vikt?
Nu hoppas jag verkligen att det inte är så mycket skit i fodret så vommen blir full, men som jag fattat det så kapslas skiten in och kan följa med ut sen den naturliga vägen? Den idisslar inte det vassa och får inte matstrupe sönderskuret om det ät magnetiskt, vilket som sagt inte fungerar på det som är aluminium. När det passerat vommen så idisslas det inte mer.
 
Jag blev lite fundersam på hur kossan mår resten av livet med järnskrot i en av magsäckarna.

Blir den full med skrot så måste ju magsäcken kännas full fortare och kossan äta mindre och minska i vikt?
Vid ett besök på ett slakteri berättade dom om en ko som hade vasst som var på väg att vandra ut genom kroppen, i sidan på kon. Upptäcktes vid slakten. Det var en ko som mjölkade bra och verkade må bra! Kor är tydligen riktigt "tuffa". Men det måste ju kännas kan man tycka.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 634
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 621
Senast: trollmamma
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 713
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp