Bukefalos 28 år!

Skrapar i gången

Limelight

Trådstartare
Min ardenner står jämt och ständigt och skrapar i gången med båda framföttern. Hur får man bort ett sådant beteende ??. Jag blir snart tokig på honom :confused:.
Alla tips och idéer är välkomna!!
 
Sv: Skrapar i gången

MIn häst gör likadant när hon är själv i stallet- otålig!! jag har börjat binda henne ute istället, då har hon lite att titta på =)
 
Sv: Skrapar i gången

MIn häst gör likadant när hon är själv i stallet- otålig!! jag har börjat binda henne ute istället, då har hon lite att titta på =)

Min häst gör så jämt oavsett om han är själv eller inte.
Har faktiskt funderat på att fixa något utomhus att binda hästarna i, men får bli så fort det blir mjukare i backen så man kan sätta ner stolp :).
Hoppas det hjälper min häst också. Tack för tipset :).
 
Sv: Skrapar i gången

Tala om för honom när han gör det att du inte tycker det är acceptabelt.
 
Sv: Skrapar i gången

Förut så backade jag min tjej nåra steg när hon gjorde så, numera behöver jag bara säga "nej", eller bara lägga ett tryck på benet som att "nej ställ ner det" när hon är påväg.
 
Sv: Skrapar i gången

Tala om för honom när han gör det att du inte tycker det är acceptabelt.

Vad menar du med att "tala om " ??. Jag har "fyat" honom genom en massa olika saker både snällt o elakt sätt, men han total ignorerar det. Kan lägga till att detta är en mycket envis herre !!
 
Sv: Skrapar i gången

Förut så backade jag min tjej nåra steg när hon gjorde så, numera behöver jag bara säga "nej", eller bara lägga ett tryck på benet som att "nej ställ ner det" när hon är påväg.

Det ska jag testa på min herre :). Jag har testat en massa olika saker, har t om med bundit benen löst för fick ett tips om det, men ingen skillnad. Han är riktigt jäkla envis, men att backa honom har jag inte testat. tack för tipset ;).
 
Sv: Skrapar i gången

så här gjorde jag med min:

varje gång han började skrapa, så gick jag därifrån. Så fort han slutade, så kom jag tillbaka, och fortsatta med det jag gjorde (kratsa hovar eller borsta eller så) Första fattade han inte riktigt, utan skrapade rätt länge. sen insåg han att han kunde "bestämma" när jag skulle komma tillbaka, genom att stå still. Inte roligt att stå ensam i stallet o skrapa...
Ignorera det dåliga, belöna det bra.
(obs att jag hade honom under konstant uppsikt! och att det är viktigt att "svara" direkt när han står still)
 
Sv: Skrapar i gången

Min häst har en tendens till att stå och skrapa när han har tråkigt eller är otålig. Det endå sättet att få honom att sluta är att ignorera honom, han vill ha uppmärksamhet och vill att man ska komma till honom.

Det går att säga till honom också men i längden funkar det inte, inte på honom iallafall. Det funkar inte heller att berömma när han slutar, då börjar han igen. Mockar jag eller av någon annan anledning har honom i stallgången så får han stå där, tillsut så slutar han och bara står och hänger där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skrapar i gången

Ska testa att även gå ifrån min envise herre när han skrapar, men tror inte i hans fall att det kommer fungera.
*suck* Hopplöst fall :confused:
 
Sv: Skrapar i gången

Inget fall är hopplöst! ;) Var positiv så smittar det av sig på hästen också :)

Klart jag är positiv :D, men ganska frustrerande när man inte vet hur man ska göra. Har testat massor massor med olika metoder, men han bara nonchalerar mig totalt oavsett om man är "elak" eller snäll mot han.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 177
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp