Skrapar med hoven...

N

Niiina

Hejsan!
Jag har en foderhäst som skrapar med hoven när han står i gången. Han gör det när jag går iväg eller när jag står och borstar, oftast inte när jag är där. Även om det står en häst framför så gör han det. Jag tror att han gör det för att så uppmärksamhet för att han slutar när jag säger till honom. Sen börjar han igen efter ett tag. Vad ska jag göra för att få bort detta? Kan min teori om uppmärksamhet stämma?

Tacksam för svar!
 
Min gör likadant, han vill endast få uppmärksamt , så det kan stämma att din har ett likadant beetende.
Har inte kommit tillrätta med det, men han slutar om jag säger till honom, så det är inte hela världen.
Och så händer det bara ibland.

//
Hästen
 
Absolut, och det bästa du kan göra är att låtsas som det regnar.
 
Min älskling är likadan :cool:.
När jag ska gå till sadelkammaren och hon är uppbunden måste jag gå bakom henne...hinner inte långt förräns hon börjar...säger bara "du jag är faktiskt här..." eller harklar mig lite. Då tittar hon upp i taket...nähää..helt oskyldig och har inte gjort något :angel:.
Det är uppmärksamhet hon vill ha, inget annat :)
 
Jag försöker, men han har skrapat upp hela gången. Allt grus är borta på ett ställe och det är värsta gropen som man typ ramlar i när man inte ser den. Stallägaren blir tokig på honom, jag med...
 
Min häst gör likadant... Hon börjar minska lite på det nu... Om man totalt ignorerar att hästen gör så tröttnar den efter ett tag då den inte får det den vill, som är uppmärksamhet.

/linda
 
Testa med att ge hästen uppmärksamhet när han är duktig istället, dvs när han INTE skrapar. Prata med honom ibland, beröm honom - men när han skrapar med foten är du tyst och tråkig och ignorerar honom. På så sätt får du ännu starkare förstärkning av rätt beteende. Det har fungerat på min häst; han står betydligt mer still nu än när han kom.
 
Jag håller med om vad de andra har skrivit. Eftersom det är just uppmärksamhet han vill ha så måste han lära sig att det är inte rätt sätt att få uppmärksamhet. Ignorera honom, titta inte på honom ens och säg inte till honom. Sluta borsta och gör något annat och uppmuntra i stället när han inte gör så.
 
Ja strunta i honom bara.
Om du inte bryr dig när han skrapar med hoven så "förlorar" han ju.han får ju ingen uppmärksamhet.Om du däremot går fram till honom och pratar med honom te.x så "vinner" han ju.
 
Jag har, utöver att inte ge hästen uppmärksamhet, hållit borstens hårda sida framför benet, så att hästen slår i borsten vid varje skrap. Detta gör jag utan att titta på hästens huvud, sen när den slutar så fortsätter jag med det jag gjorde innan som om inget hänt. Efter en stund lite gos för bra uppförande.
 
En av ridskolehästarna i mitt stall skrapar jämt med hoven. Det här med uppmärksamhet stämmer nog ganska bra, men det är ganska svårt att få en häst på ca 12 år bli av med en sån gammal ovana.
Jag provade med att lyfta upp framhoven på honom, sen stog jag där med hoven mot mitt knä som stöd. i några minuter. Sen stog han still efter det. (Vet inte än hur bra det funkar)
 
Vissa hästar är helt enkelt raslösa, tänk själv att stå uppbunden och vänta på något.
Och hästar är inte vana att stå stilla, men visst de får lära sig det, men man får ha förståelse.
Jag hade en häst som gjorde så, varje gång hojtade jag till så att han ryckte till, gjorde han om det så gjorde jag samma sak, tillslut slutade han, men det kan komma nån gång att han lyfter benet en gång, men slutar som om han kommer ihåg vad som hände, jo matte lät sådär konstig.
man ska aldrig bestraffa hästen, istället ska man se till att få hästens uppmärksamhet på något annat.

Lycka till!
 
Håller med, bestraffa aldrig hästen.. Det är inte hästens fel om den gör fel, då har ryttaren varit för otydlig... :banana:
 
Jag har också en riktig skrapmaja till häst. Så fort hon blir otålig (och det blir hon ganska lätt) sätter hon igång och vevar med framhovarna. Jag brukar säga till henne, men det hjälper bara för stunden, snart är hon igång igen fastän man kan se på henne att hon vet att hon inte får. Vissa hästar är nog mer skrapiga av naturen, tror jag. Min andra häst skrapar aldrig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 384
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 472
Senast: Meglio
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp