skrapar med hoven

S

sandia

Idag släppte jag hästarna på sommar bete.:rofl: Härstarna leker och busar såklart och bestämmer rangordningen. Då var min häst lite kaxig och försökte sig på den högre rangiga hästen och fick då en ganska otäck spark på halsen mot huvudet, :( men de var ingen fara.
Då började han med att skrapa hoven i backen fler ggr. Han skrapade och sedan gick några steg.
Är de för att han vill visa att han ger sig och visara att han ligger under den hästen eller?
 
Sv: skrapar med hoven

Skrapa med hovarna är att han muckar gräll med den andra... :devil: Rangfrågan är inte satt än och sparken var bara ett bevis på det, för hade det varit klart hade den andra förmodligen inte sparkat för att träffa din häst. Hästar vet ju precis vad dem gör.
 
Sv: skrapar med hoven

sandia skrev:
Idag släppte jag hästarna på sommar bete.:rofl: Härstarna leker och busar såklart och bestämmer rangordningen. Då var min häst lite kaxig och försökte sig på den högre rangiga hästen och fick då en ganska otäck spark på halsen mot huvudet, :( men de var ingen fara.
Då började han med att skrapa hoven i backen fler ggr. Han skrapade och sedan gick några steg.
Är de för att han vill visa att han ger sig och visara att han ligger under den hästen eller?

Din häst utmanar den andra... han vill vara högst i rang.
 
Sv: skrapar med hoven

Så gör vår märr som precis fölat och inte vill låta sig fångas. Jag är rädd att hon ska ge sig på mig. Vågar man gå fram i det läget?
 
Sv: skrapar med hoven

superbusan skrev:
Så gör vår märr som precis fölat och inte vill låta sig fångas. Jag är rädd att hon ska ge sig på mig. Vågar man gå fram i det läget?

Har hon öronen bakot och blåttar(?) tänderna vet jag inte om du ska gå fram? Jag känner ju inte hästen, men om du är självsäker och lugn och visar att du inte vill ngt illa så tror jag de ska gå bra.

En häst vill nu inte in i hagen och när jag står där och försöker lirka in honom så börjar han skrapa med hoven.
Men varför vill han inte in i hagen?:confused:
 
Sv: skrapar med hoven

superbusan skrev:
Så gör vår märr som precis fölat och inte vill låta sig fångas. Jag är rädd att hon ska ge sig på mig. Vågar man gå fram i det läget?

Det beror på, hur gör hon med öronen och så. Det kan ju vara så att hon försöker "skydda" sitt föl från dig och då ska du nog inte gå fram, hon kanske ger sig på dig då.
 
Sv: skrapar med hoven

Varsågod :) Hoppas din häst får som han vill ;)
 
Sv: skrapar med hoven

Bra att det löste sig. Ofta upptäcker dom fort att matte inte är ett dugg farligare nu än innan fölningen.:p
 
Sv: skrapar med hoven

Impala skrev:
Varsågod :) Hoppas din häst får som han vill ;)

Kan nu bara säga att min stackars krake inte fick som han ville..;) Utmobbad blev vad han blev..:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Hästhantering Ja, går det? Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 426
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 858
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp