Bukefalos 28 år!

H

HjertaMindy

Hejsan! Mitt sto halkade på en sten och fick ett litet skrapsår för några dagar sedan, men hon verkar vara öm.. Vad ska man göra för att hon inte ska avbelasta det eller hur man nu ska säga? Jätte tacksam för svar :D;) /HjertaMindy
 
Sv: Skrapsår

kan vara en vrickning/stukning. avlastar hästen skulle jag åka till klinik eller rådfråga vet. Tills dess skulle jag satt hästen i en liten hage alt låta den stå inne.

men det kan ju vara för att hon vilar benet ockå :p har bara sett att hon står på tre ben en gång...
 
Sv: Skrapsår

om hon bara vilat på benet en gång och inte är halt. varför tror du hon avlastar det?
 
Sv: Skrapsår

Ett skrapsår är knappast något att oroa sig över, hur menar du att hon skulle avlasta det? rengör om det ser smutsigt ut, låt torka, smörj på typ hästsalva/helosan/idomin och låt det sedan vara så läker det fint på egen hand:)

Du behöver nog inte oroa dig, min häst fick en ful sparkskada under ena bakbenet med 12 stygn som resultat, och inte ens detta avlastade hon, det ska till att hästen blivit halt eller sträckt sig för ett sådant beteende :)
 
Sv: Skrapsår

Jag uppfattar TS som att man undrar hur man ska "avlasta" såret, inte som att hästen avlastar benet.
I så fall skulle jag titta på såret med jämna mellanrum men i övrigt inte göra någonting alls.
 
Sv: Skrapsår

Sår ska läka inifrån och ut. Om du aldrig rengjort det så "gnugga" såret med jodopax... så att det blir riktigt rent en gång! Sen kan du ha på lite helosan, hästsalva el. jodopaxgel el. liknande för att skydda det lite emot flugor såhär års. Sen kan man bara hålla lika koll på såret.

Händer det igen så gör rent med koksalt på en gång.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Joel
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 341
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 540
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 575
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp