Skritt minskar värme i överben?

MiniLi

Trådstartare
Min häst har dragits med ett aktivt överben länge. Överbenet har varit ömt och varmt. Nu är det på bättringsväg och de allra flesta dagarna är överbenet helt kallt. Enstaka gånger när jag kommit till stallet har det varit lite värme i överbenet, troligen har hon då rört sig mer än hon borde i hagen.

Jag promenerar 20-30 min med henne varje dag och har nu märkt att om överbenet varit varmt så försvinner alltid det efter promenaden. Helt kallt överben efter promenad.

Varför? Det blir varmt av för mycket rörelse (troligen typ rodeo på stället när hon vill in) men lugn rörelse tar bort värmen?

Det är en ganska ny grej. Tidigare när överbenet var varmt så var det samma efter rörelse. I någon period har det tvärtom blivit lite varmt enstaka gånger av att skritta.

Jag är nyfiken på vad som händer i benet. Är också nyfiken på om det säger ngt om vart hon befinner sig i läkeprocessen.
Kommer fråga veterinären i nästa vecka men tänkte att folk här kanske har tankar 😊
 
Överben = inflammatorisk process som producerar ökad mängd vätska, vilket ger värmekänsla? Och när cirkulationen kommer igång minskar vätskeansamlingen och därmed värmen? Spekulationer.
 
Överben = inflammatorisk process som producerar ökad mängd vätska, vilket ger värmekänsla? Och när cirkulationen kommer igång minskar vätskeansamlingen och därmed värmen? Spekulationer.
Ja jag har också funderat på om det kan vara ngt sådant! Hon har varit lite gallig de dagar överbenet varit varmt så det matchar ju.

Tidigare (vi är inne på 4 månader..) så blev det inte kallt av rörelse, kanske att inflammationen nu generellt lagt sig och liksom bara drar igång ”lite grann” om hon är för vild? Och då hjälper ökad cirkulation? Högst vetenskapligt spekulerat😆
 
Ja jag har också funderat på om det kan vara ngt sådant! Hon har varit lite gallig de dagar överbenet varit varmt så det matchar ju.

Tidigare (vi är inne på 4 månader..) så blev det inte kallt av rörelse, kanske att inflammationen nu generellt lagt sig och liksom bara drar igång ”lite grann” om hon är för vild? Och då hjälper ökad cirkulation? Högst vetenskapligt spekulerat😆

Precis, det är ju skillnad på grad av aktivitet och var i läkningsprocessen skadan är. Inom humanmedicin så skulle jag säga att den förklaringen är acceptabel i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog...
Svar
14
· Visningar
1 069
Senast: Noranovala
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 887
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 447
Senast: MiniLi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp