Skritt övningar

L

LiviaFilippa

Hej! Jag undrar om nån har tips om olika skritt övningar som man kan göra. Helst som man kan göra ute på typ grus vägar och stigar! Och som passar för en väldigt pigg ponny som tycker dressyr är lite tråkigt så typ massa halter blir han ganska upp stressad av. Så vill gärna ha lite andra tips också!
Dom sakerna jag har kommit på är halter och rygga och skänkel vikning och såna saker. Och sen rida i backar och på ganska små stigar så han får lyfta lite extra på hovarna liksom. Men sen har jag inga mer som jag har kommit på så ni får gärna tipsa ifall ni har några andra bra skritt övningar som ändå är kul liksom.
 
Man kan rida sicksack och göra fram eller bakdelsvändningar ett kvarts varv vid vägkanten, och se till att hästen blir rak och på raka spåret. Serpentiner om man är på en bredare väg eller fält och rida öppna mellan böjarna och försöka få fina runda halvcirklar.
Alla vanliga rörelser går att göra med lite fantasi. De flesta hästarna blir ganska pigg av aktiveringen men hinner inte hitta på nya bus så länge man sysselsätter dem 😊
 
Man kan rida sicksack och göra fram eller bakdelsvändningar ett kvarts varv vid vägkanten, och se till att hästen blir rak och på raka spåret. Serpentiner om man är på en bredare väg eller fält och rida öppna mellan böjarna och försöka få fina runda halvcirklar.
Alla vanliga rörelser går att göra med lite fantasi. De flesta hästarna blir ganska pigg av aktiveringen men hinner inte hitta på nya bus så länge man sysselsätter dem 😊
Tack för dina tips! Det är mest smala eller typ normala grus vägar så blir kanske lite svårt att rida serpentiner där men var ändå många bra tips!
 
Skritt är ju suveränt för att öva ryttarens precision i. Man har tid på sig att göra rätt.

Jag har en övning som jag kallar 10 och neråt. Man skrittar 10 steg, gör halt. Skrittar 9, gör halt. Skrittar 8, gör halt, osv. Ner till 1 och sedan upp till 10 igen. Men kanske inte jättebra för din ponny.

Öva övergångar mellan skänkelvikning och rakt fram, typ två steg skänkelvikning, sedan rakt, sedan sidvärts osv.

Öva övergångar mellan rättställd och felställd häst i skänkelvikning.

Öva övergångar mellan öppna, sluta och skänkelvikning respektive övergångar mellan högersluta och vänstersluta osv. Det viktiga är att man bestämt innan hur långt man skall göra av varje innan man byter sort/riktning.

Gör man en halv bakdelsvändning åt höger, och sedan en halv framdelsvändning åt vänster, halv bakdelsvändning åt höger osv så kommer man också "framåt". Dock mkt svår övning som kan stressa hästar som är känsliga om man inte gör rätt.

Växla mellan en mer samlad skritt och en öppnare form. Respektive växla mellan skrittvarianterna (samlad till ökad och allt däremellan).

Halvsteg. Kvartssteg.
 
Skritt är ju suveränt för att öva ryttarens precision i. Man har tid på sig att göra rätt.

Jag har en övning som jag kallar 10 och neråt. Man skrittar 10 steg, gör halt. Skrittar 9, gör halt. Skrittar 8, gör halt, osv. Ner till 1 och sedan upp till 10 igen. Men kanske inte jättebra för din ponny.

Öva övergångar mellan skänkelvikning och rakt fram, typ två steg skänkelvikning, sedan rakt, sedan sidvärts osv.

Öva övergångar mellan rättställd och felställd häst i skänkelvikning.

Öva övergångar mellan öppna, sluta och skänkelvikning respektive övergångar mellan högersluta och vänstersluta osv. Det viktiga är att man bestämt innan hur långt man skall göra av varje innan man byter sort/riktning.

Gör man en halv bakdelsvändning åt höger, och sedan en halv framdelsvändning åt vänster, halv bakdelsvändning åt höger osv så kommer man också "framåt". Dock mkt svår övning som kan stressa hästar som är känsliga om man inte gör rätt.

Växla mellan en mer samlad skritt och en öppnare form. Respektive växla mellan skrittvarianterna (samlad till ökad och allt däremellan).

Halvsteg. Kvartssteg.
Tack för alla tips! Men vad är halvsteg och kvartssteg? Kanske är en dum fråga men tror aldrig jag hört om det.
 
Halvsteg och kvartssteg är förberedelser för piaff. Namngett för att det ser ut som att hästen tar "hälften" så långa steg, respektive en "Kvarts" så långa steg (som samlad skritt)
Okej tack för svaret! Det låter kanske som det är lite svårt för oss och lite onödigt för kommer aldrig göra piaff och sånt iallafall. Men ändå bra tips så tack ändå!
 
Man kan också testa hur små hjälper man kan ge för att lyckas. Tex en kul övning i skritt är att rida på långa tyglar (fast det kan man variera) och styra hästen endast med sätet/vikt, inte använda hand eller skänkel alls, funkar bra på grusvägar om det inte är någon trafik där man kan gå från ena sidan till den andra. Också öva på att göra halt endast med sätet/lugn ljudlig utandning, bra ryttarträning på en pigg häst om man brukar behöva ta tygeltag för att göra halt!
 
Man kan också testa hur små hjälper man kan ge för att lyckas. Tex en kul övning i skritt är att rida på långa tyglar (fast det kan man variera) och styra hästen endast med sätet/vikt, inte använda hand eller skänkel alls, funkar bra på grusvägar om det inte är någon trafik där man kan gå från ena sidan till den andra. Också öva på att göra halt endast med sätet/lugn ljudlig utandning, bra ryttarträning på en pigg häst om man brukar behöva ta tygeltag för att göra halt!
Tack för ditt svar också! Flytta åt sidan och svänga och sånt är nog inga problem alls men tror inte min ponny skulle fatta nånting ifall jag försökte göra halt med bara sitsen. Men kul sak att testa ändå!
 
Tack för ditt svar också! Flytta åt sidan och svänga och sånt är nog inga problem alls men tror inte min ponny skulle fatta nånting ifall jag försökte göra halt med bara sitsen. Men kul sak att testa ändå!
Jo men det är ju det som är tjusningen! Att laborera med vad man behöver göra i sitsen för att få den reaktionen man vill ha ur hästen. Alla hästar "kan" detta, det handlar bara om att lyckas "stämma instrumentet" så man blir medveten om vad man gör med kroppen och sänder för signaler till hästen. Jättekul värld att börja leka i och ju mer man håller på desto mer växer den. Att analysera vad som händer om man sänker en höft, spänner coremusklerna, flyttar vikten till ena sittbenet osv. Det är supercoolt att inse vad lite som behövs för att få stort resultat i hästen 😁
 
Jo men det är ju det som är tjusningen! Att laborera med vad man behöver göra i sitsen för att få den reaktionen man vill ha ur hästen. Alla hästar "kan" detta, det handlar bara om att lyckas "stämma instrumentet" så man blir medveten om vad man gör med kroppen och sänder för signaler till hästen. Jättekul värld att börja leka i och ju mer man håller på desto mer växer den. Att analysera vad som händer om man sänker en höft, spänner coremusklerna, flyttar vikten till ena sittbenet osv. Det är supercoolt att inse vad lite som behövs för att få stort resultat i hästen 😁
Jag provade lite idag men alltså det var HELT omöjligt att göra halt med bara sitsen. Han fattade ingenting alls så vet inte hur jag ska typ börja träna det då. Men kan ju göra andra saker iallafall även fast han inte fattade det!
 
Jag provade lite idag men alltså det var HELT omöjligt att göra halt med bara sitsen. Han fattade ingenting alls så vet inte hur jag ska typ börja träna det då. Men kan ju göra andra saker iallafall även fast han inte fattade det!
Det tar ett par gånger innan det sitter, särskilt om ponnyn är pigg och vill iväg! Försök att använda de andra hjälperna så lite som möjligt och till slut blir det bara sitsen kvar!

Tycker absolut att du kan ha piaff som mål med din ponny. Kan ni lära er halvsteg så kan ni lära er kvartssteg. Och kan ni kvartssteg så kan ni lära er åttondelssteg. Och då är ni nästan där! Var noga med att inte tappa takten, lösgjordheten och bärigheten bara, och låt honom inte lägga sig på handen. Börjar du lite fint nu kanske du har ett par piaffsteg om något år!
 
Det tar ett par gånger innan det sitter, särskilt om ponnyn är pigg och vill iväg! Försök att använda de andra hjälperna så lite som möjligt och till slut blir det bara sitsen kvar!

Tycker absolut att du kan ha piaff som mål med din ponny. Kan ni lära er halvsteg så kan ni lära er kvartssteg. Och kan ni kvartssteg så kan ni lära er åttondelssteg. Och då är ni nästan där! Var noga med att inte tappa takten, lösgjordheten och bärigheten bara, och låt honom inte lägga sig på handen. Börjar du lite fint nu kanske du har ett par piaffsteg om något år!
Fast alltså när jag försökte göra halt utan att ta i tyglarna så fattade han INGET alls. Så vet inte hur jag ska träna så han lyssnar mera på sitsen då i dom lägena när han inte verkade alls fatta vad jag ville om jag inte tog i tyglarna.
Men kommer inte ha piaff som mål iallafall för vi är inte så mycket för dressyr liksom så känns lite onödigt som mål bara. Men det är säkert jätte kul också men bara inte för oss liksom!
 
Fast alltså när jag försökte göra halt utan att ta i tyglarna så fattade han INGET alls. Så vet inte hur jag ska träna så han lyssnar mera på sitsen då i dom lägena när han inte verkade alls fatta vad jag ville om jag inte tog i tyglarna.
Men kommer inte ha piaff som mål iallafall för vi är inte så mycket för dressyr liksom så känns lite onödigt som mål bara. Men det är säkert jätte kul också men bara inte för oss liksom!
Att göra halt med enbart sitsen är svårt. Och ofta så gör ryttaren ”fel”. Rid med lite längre tygel och försök göra halt med så lite hand som möjligt och sen vidare neråt till helt utan hand. Jag tappar själv sätet om jag går från med hand till direkt utan hand för glömmer liksom bort att sitta korrekt in i halten så gå gradvis neråt :)
 
Fast alltså när jag försökte göra halt utan att ta i tyglarna så fattade han INGET alls. Så vet inte hur jag ska träna så han lyssnar mera på sitsen då i dom lägena när han inte verkade alls fatta vad jag ville om jag inte tog i tyglarna.
Men kommer inte ha piaff som mål iallafall för vi är inte så mycket för dressyr liksom så känns lite onödigt som mål bara. Men det är säkert jätte kul också men bara inte för oss liksom!
Du kan testa att andas ut ordentligt när du ska göra halt!
 
Fast alltså när jag försökte göra halt utan att ta i tyglarna så fattade han INGET alls. Så vet inte hur jag ska träna så han lyssnar mera på sitsen då i dom lägena när han inte verkade alls fatta vad jag ville om jag inte tog i tyglarna.
Men kommer inte ha piaff som mål iallafall för vi är inte så mycket för dressyr liksom så känns lite onödigt som mål bara. Men det är säkert jätte kul också men bara inte för oss liksom!

Precis som någon annan nämnt ovan så gör man som man gör när man tränar in vad som helst.

Hästen vet att ta i tyglarna betyder stopp. Då börjar man ge vikthjälp/säteshjälp och sedan tygelhjälp. Först vikt/säte. Sedan tygel. Så tränar man på detta, om och om igen, tills hästen börjar fatta grejen. Då kommer den börja regera på säte/sits tidigare och tidigare för den vet att 'stoppsignalen' kommer sedan. I samma veva använder man mindre och mindre tygel tills den inte behövs alls.
 
Jag provade lite idag men alltså det var HELT omöjligt att göra halt med bara sitsen. Han fattade ingenting alls så vet inte hur jag ska typ börja träna det då. Men kan ju göra andra saker iallafall även fast han inte fattade det!
Jag tyckte också att det var helt omöjligt när jag provade i nedre tonåren. Trodde typ att de som menade på att man inte behöver tyglar överdrev för jag fattade verkligen inte hur det skulle gå till. Men med lite laborering och hängivenhet funkar det också. Det kräver att man är "inne i sin kropp" och medveten om vad man gör (och inte gör). Kanske att du kan läsa lite ur ridhandbok 1 för att att få påminnelse om hur rörelserna ska utföras? Sen visualisera (utan häst) hur du är i rörelsen, vilka muskler du spänner/slappnar av i osv.
 
Fast alltså när jag försökte göra halt utan att ta i tyglarna så fattade han INGET alls. Så vet inte hur jag ska träna så han lyssnar mera på sitsen då i dom lägena när han inte verkade alls fatta vad jag ville om jag inte tog i tyglarna.
Men kommer inte ha piaff som mål iallafall för vi är inte så mycket för dressyr liksom så känns lite onödigt som mål bara. Men det är säkert jätte kul också men bara inte för oss liksom!
Sweep förklarade bra nedanför ditt svar till mig hur man kan öva halterna! Men det går kanske inte första ridpasset man provar. Men det är jättehärligt när det börjar funka!
 
Att göra halt med enbart sitsen är svårt. Och ofta så gör ryttaren ”fel”. Rid med lite längre tygel och försök göra halt med så lite hand som möjligt och sen vidare neråt till helt utan hand. Jag tappar själv sätet om jag går från med hand till direkt utan hand för glömmer liksom bort att sitta korrekt in i halten så gå gradvis neråt :)
När vi red bortåt så lyssnade han på små tygel tag också när jag hade lite halv långa tyglar men när jag hade helt långa så lyssnade han inte alls. Och hemåt så lyssnade han inte förräns jag tog ganska tydligt tygel tag utan han typ bara gick och var jätte pigg och nästan ville trava.
Och jag försökte iallafall tänka typ att jag gjorde som en vanligt halt med sitsen och allting fast utan tyglarna så TROR ändå att jag hade sitsen ganska bra. Men det gick ändå inte alls.
 
Du kan testa att andas ut ordentligt när du ska göra halt!
Jag provade det också men det var som att han inte ens märkte det.
Så som jag gjorde så var det typ andas ut och sitta tungt och typ som räta upp mig lite extra och bromsa med sitsen. Ungefär som ifall man ska minska galoppen liksom. Men hemåt så hände ingenting alls när jag gjorde så och bortåt så blev det inte halt iallafall utan att jag tog tygel tag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 152
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp