Skritt på lång tygel!

T

Tuki

Hej!
Ursäkta för ännu en till synes "dum" fråga, men hur "farligt" är det att skritta på lång tygel. Det jag menar är om det frestar på hästens rygg. Har hört folk säga att det inte är bra för ryggen, men samtidigt är det väl bra för hästens muskler att gå fritt och riktigt sträcka ut? :confused:
 
Det beror på om du har en häst med Kissing Spines eller en frisk häst.

En frisk häst skadas inte. Men en Kissing Spines häst som går med oengagerad rygg och oengagerade ryggmuskler tar mer stryk. Så där rekommenderar man oftast att undvika onödigt skrittande på lång tygel. Det skulel dock eg uttryckas som att man ska undvika att rida hästen utan att den går med bakdelen och ryggen engagerad.

När ryggmusklerna aktiveras och hästen bär vikt som den ska så är det muskelsträngarna på sidan av ryggraden som bär upp mest av vikten. är de oengagerade så får tornutskotten ta mer stryk, och finns det då problem där så kan det förvärra.

Men inget man behöver tänka på (skritt på lång tygel) om man inte har en KS-häst.

(Sträcka ryggmusklerna kräver btw att de engageras och hästen går lång och låg men utan att tappa bakdelen)
 
Finns inga dumma frågor.
Runt om i värden, där ridhästar används som arbetskamrat,rids de på långa tyglar,i alla gångarter,så skritta du lugnt på långa tyglar, utan att oroa dig.
 
Tack till både Alexandra W och Pelle P!
Ja, det är sant att det inte finns några dumma frågor, men ibland känner man sig dum ändå när man frågar om saker som man borde känna till. :)
 
När jag hade massör ute hos min häst för ett år sedan rekommenderade hon mkt skritturer på lång tygel i BRA tempo, där pållan sträcker ut och trampar på mkt -för ryggmusklernas skull. Också skritta på lång tygel i knölig terräng typ i snårig skog. Har alltid hört att det är så BRA att skritta ut på lång tygel en timme (på en frisk häst såklart) för ryggen. Det är vad jag hört?
 
Jag ser de som så här de finns inga duma frågor bara duma svar!
 
har själv hört att det bara är bra för hästens rygg (och hals?) att få sträcka ut den när dom jobbat i form ett ridpass,dom går på ett annat sätt vid lång tygel... :smirk:
 
Japps, det är bra för ALLA hästar att få stretcha och sträcka ut muskler som arbetat samlat.

Men skritt på lång tygel (=lös tygel i min värld) innebär inte automatiskt att hästen söker sig framåt - nedåt och trampar under bakdelen och välver ryggen eller att den stretchar överlinjen.

De kan lika gärna gå med högt huvud, sänkt rygg och bakbenen i en annan kommun. Spec i början av passet. och där är anledningen att man generellt försöker undviak det med KS-hästar. friska hästar påverkas dock inte av den ändock korta period det är (även 1 h skritt i fel form på lös tygel är en låg belastning och kort tid sett över dygnet etc. Men för en häst som inte är helt okej i ryggen kan det räcka..där kan det räcka med att bara lulla runt i hagen med)
 
Ingen fara - hästen har ju då möjlighet att verkligen sänka huvudet och höja sin rygg för att bära upp ryttaren lättare. Det som då påfrestas kan istället vara frambenen, men i skritt ser jag ingen fara. Fast givetvis är variation där olika delar av hästen belastas det bästa. Så att alltid skritta på lång tygel är väl inte bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 558
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp