Skritta hästen i form?

A

anny

Enligt Kyras dressyrbok ska man inte skritta hästen när man har den i form. Detta är dåligt för skritten säger hon. Man ska låta den gå lixom. Vad har ni hört om det?
 
Sv: Skritta hästen i form?

Är ju en sanning med modifikation, en dressyrhäst måste kunna skrittas i form och gå samlad skritt.

MEN, det jag antar Kyra menar är att man ska vara försiktig på att träna samlad skritt innan man verkligen behöver det, det är nämligen hyfsat lätt att 'förstöra' skritten om man begär samling innan hästen är redo för det, en hel del hästar har en tendens att bli passartade, få taktfel och allmänt försämrad skrittkvalitet.

Men skritta i form och samlad skritt är två olika saker.
 
Sv: Skritta hästen i form?

säger som Alexandra är inne på, det är för mycket skritt på kort tygel hon pratar om. man skall vara sparsam på skrittpå kortare tygel, skrittar man på kort tygel måste man vara noga med att hästen är framme för hjälperna och trampar under sig ordentligt, och att inte sitta för länge på kort tygel utan låta hästen kliva på mer fritt....
 
Sv: Skritta hästen i form?

Beror inte det också på hur samlad hästen är? Att skritta i samlingsgrad av LC/LB har jag aldrig tänkt på som skadligt, då är ju skritten förhållandevis fri? Inom barockridningen rekomenderas väl mycket, mycket skrittövningar för att stärka hästen?
 
Sv: Skritta hästen i form?

Skritt i fel form kan förstöra skritten, ja.
MEN trav och galopp i fel form förstör traven och galoppen också. Det är samma princip.

Jag har hört detta med att skritten så lätt blir förstörd, men lyssnar inte speciellt mycket på det. Skritt är jättebra för att lära in nya grejer för hästen och träna hjälpgivningen för sig själv. Det jag inte klarar i skritt klarar jag inte heller i trav eller galopp.
 
Sv: Skritta hästen i form?

Det stora problemet med skritten är att ryttaren missar att man måste följa med med handen i rörelsen, och DÅ förstör man skritten.
 
Sv: Skritta hästen i form?

Magdalena skrev:
Det stora problemet med skritten är att ryttaren missar att man måste följa med med handen i rörelsen, och DÅ förstör man skritten.


Huvudet på spiken ! :bow:
 
Sv: Skritta hästen i form?

Det handlar om att akta renheten i skritten. Ju längre man kommer i samling desto större risk att hästen tappar fyrtakten och du får en passartad skritt som ger underbetyg på tävling.
mvh
Lejonelle
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
  • Artikel
Hästnyheter – Jag tror att vi är lite rädda för skrittarbete. Men om jag får in ett ekipage där kontakt och form inte är bra, eller där inverkan...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp