Bukefalos 28 år!

Skritta hela vintern?

G

Gullregn

Nu när hösten kommer så kommer även regn och rusk. Marken blir extremt våt och minsta trav/galopp på gräs får hela gräsmattan bli en leråker (känns det som). Jag som då bara har en gräspaddock, en gräsig rakbana och en tre hundra meters väg till hands här hemma har nästan inga ställen att rida på (orkar inte dra varför).
Jag har ju vägen, dock är min häst ganska öm på väg (rider inte så mycket på väg alls) så hon vill inte gärna trava/galoppera där (det är också en väldigt hård väg). Så jag tänkte fråga, kan man göra så att man skrittar hela vintern? Ev lite trav då och då?
För jag håller på att träna henne mer från marken nu och försöker även förbättra våran ridning till så lite hjälpmedel som möjligt (dvs träns och sadel).
Men vad kommer det göra med hästen om hon kommer skritta hela vintern? Kommer hon få en kanon "skritt kondis" eller kommer det bara slita på henne? Jag har chans att rida i skog (alltså över stock och sten) och även en liten klätter backe som jag kan rida i lite då och då (inte för mycket då den troligtvis blir leråker då).
Hon är sjutton år gammal satt det är inget med att hon är unghäst eller så...
Vad säger ni? Är det en bra ide eller ska jag bara strunta i den och försöka hitta på något annat...?
 
Sv: Skritta hela vintern?

Åtminstone jag har fått lära mig att skritt sliter ALDRIG. Det är enligt min tränare en jättebra motion. Skritta på du bara.
 
Sv: Skritta hela vintern?

Okey, så fastän hästen kanske inte går i form så sliter det ändå inte? Eller är det bara när hästen går i form som den inte sliter med ryttare på?
 
Sv: Skritta hela vintern?

Även i skritt kan du jobba hästen, och i skogen kan man ställa runt träd och stenar. Passa på att jobba på din sits också, när du ändå bara skrittar kan du alltid öva på att rida barbacka osv.
 
Sv: Skritta hela vintern?

Även i skritt kan du jobba hästen, och i skogen kan man ställa runt träd och stenar. Passa på att jobba på din sits också, när du ändå bara skrittar kan du alltid öva på att rida barbacka osv.

Precis så tycker jag med!! :bow:
 
Sv: Skritta hela vintern?

Denna tränare var westernryttare där hästen ju inte går i form. Och som de andra skriver arbetar hästen även i skritt om du lägger in övningar.
 
Sv: Skritta hela vintern?

Jag satte igång min häst i augusti efter hasoperation samt en månads vila och vi har mest skrittat sen dess (är nu uppe i ca 4x5min trav om dan). Mest på lång tygel men ordentligt skritt genom hela kroppen och senast i dag i ridhuset fick han beröm för sin väldigt vackra hals. Tjejen som berömde frågade om hans snygga kropp var resultat av dressyrträning. Nope, sa jag. Mest skritt på lång tygel. Så visst kan du skritta mesta delen av vintern och få en vältränad häst. Skritt är den gångart där hästen använder mest muskler.
 
Sv: Skritta hela vintern?

Okey, tack så mycket alla :)

Men hur mycket i veckan tycker ni att jag ska skritta?
Jag tänkte att de dagar då jag går som längst i skolan (det är tre dagar i veckan) så tricktränar jag henne hemma på stallbacken och sedan skrittar jag resten (ev. Om det inte blir för mörkt innan jag hinner hem i alla fall, mamma tillåter inte att jag skrittar när det är mörkt), så i alla fall fyra gånger i veckan, är det för lite?
För egentligen så ska jagg ju inte sätta igång henne (eller jo, till våren, men det är ju en bit dit) utan bara hålla igång henne satt hon inte bara står i några månader...
 
Sv: Skritta hela vintern?

Skritta länge på helgerna när du har tid, och så mkt du hinner osv i veckorna. Som någon annan skrev; du kan ju variera fri skritt med skritt i form, och rida mellan/runt träd i skogen mm för att mjuka upp henne etc.
Trickträningen är ju jättebra komplement så hon får hjärngympa också :)
 
Sv: Skritta hela vintern?

Man får variera så gott det går på vintrarna. Du verkar ha lite tuffa förutsättningar så det gäller att ha fantasi. Skrittarbete är jättebra och det finns massor att träna i skritt om man tänker till lite. Variera steglängd, takt, samlingsgrad, skolor i olika steglängder olika böjningar och på olika spår, kombinera skolorna på olika sätt, variera med halter, ryggningar, fram/bakdelsvändningar, skrittpiruetter, lägg in några enstaka travsteg om underlaget tillåter, galoppfattningar (och sakta av efter ett par språng) mm. Det finns så mycket. Tänk till så kommer du säkert på massor. Växla med uteritter där man kan rida mer vid sidan av stigen/vägen, så hästen får lyfta ordentligt på fötterna. gå promenader med hästen, tömkör, jobba med kommunikationsövningar och toleransövningar.
Det blir mycket fokus på detaljer under vintern och isens tid men det brukar belöna sig till våren när man kan sy ihop allt till en helhet igen.
p:s Om hästen är ömfotad kanske det kan vara bättre med sulor under vintern när det är hårt?
 
Sv: Skritta hela vintern?

[
QUOTE=Ylva86;12855086]Denna tränare var westernryttare där hästen ju inte går i form.
Westernryttare rider så klart sina hästar i form de också. Formen är ändamålsenlig för arbetet de ska utföra. De går inte i samma form som dressyrhästarna, men form är det ju ändå.
 
Sv: Skritta hela vintern?

Ok, definitionsfråga. Vad jag avsåg var givetvis dressyrformen.
 
Sv: Skritta hela vintern?

Okey allihopa, då skrittar jag denna vinter :'D
Jag kan ju nämna att jag skrittade henne idag och hon lyssnade superbt! Jag tror att promenaderna vi gjort (där hon har gått löst) verkligen har stärkt vårat förtroende då hon var jätte duktig idag :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
982
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 242
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp