Skrittäcke med bra passform?!!

Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Jag har aldrig haft proböem med detta!

Min häst lyssnar då precis lika bra fast det är tyg emellan;)

Och om det blir smutsigt? Nej inte mitt iaf! Har haft det i över 2 år och aldrig tvättat det. Det ser fortfarande nytt ut.
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Snygg modell! Är det inget foder?

Nej det är ju inte det. Det är den enda nackdelen, annars är det mycket bra! Men jag ska, någon gång, köpa ett HW Rambo i tjock fleec också. Då kan man ha det under vid uteridning.

En stor fördel med HW´s modeller är just att de är utskurna för skänkel, tycker varken att det är snyggt eller praktiskt när det inte är det.
Detta är från Exklusiv tror jag, och hmm, stilla ligger det inte i alla fall.
26077296.jpg
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Och jag tycker som tvärtom, det är skitfult när de är utskurna för skänkeln, jag gillar dom som ser ut som mias! har aldrig köpt ett som är utskuret för skänkeln och det är inget som stör varken mig eller hästen det minsta. Nog känner han mina hjälper genom lite tyg.
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Me love Mias :love:

Jag har inte märkt av något problem med "tyg" under benen...
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Och jag tycker som tvärtom, det är skitfult när de är utskurna för skänkeln, jag gillar dom som ser ut som mias! har aldrig köpt ett som är utskuret för skänkeln och det är inget som stör varken mig eller hästen det minsta. Nog känner han mina hjälper genom lite tyg.

Jag tror också att hästen känner skänkeln och kan lyssna, men det är ändå knöligt och i vägen...
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

De allra bästa skrittäcket syr du själv av en yllefilt! Om du nålar efter din hästs former så ligger det perfekt, yllet är dessutom ett material som faller bra och ligger still. Dessutom kan du själv välja hur det skall skäras vid sadel och skänkel. Jag håller med om att ylle är suveränt i regn och snö. Det tar jättelång tid för ylle av hyfsad kvalité att bli blött, och det är bara om det är dyngsurt som det blir tungt och kan lukta. Vill du ha ett tätare täcke köper du en för stor yllefilt (eller två) och tvättar dem för varmt i tvättmaskinen först så de tovar sig. Yllefiltar av bra kvalitet kan man, om man har tur, hitta i second hand-butiker. Jag kantar med snedslå i lämplig färg och broderar hästens namn på - alla hästar har varsitt eftersom de är måttsydda.
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Jag tror också att hästen känner skänkeln och kan lyssna, men det är ändå knöligt och i vägen...

Har aldrig varit med om att det blir knöligt=) Och vara i vägen?
Ja då vet jag inte hur du rider med ditt täcke=)

Men som sagt köp du ett utskuret om det är den modellen du gillar bäst=)
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Vart fick du tag på ditt? Pris? :idea:

Jag köpte mitt när Granngården här lades ner och betalade bara halva priset:). Men de finns i de flesta affärer som har Horseware, My One har dom tror jag.. Kostar 350-400:- beroende på vilken affär. Om du ska handla på nätet rekommenderar jag Böckmanncenter! Kanonbra utbud på HW.
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Och jag tycker som tvärtom, det är skitfult när de är utskurna för skänkeln, jag gillar dom som ser ut som mias! har aldrig köpt ett som är utskuret för skänkeln och det är inget som stör varken mig eller hästen det minsta. Nog känner han mina hjälper genom lite tyg.

Klart att hästen känner hjälperna genom täcket. Men som bilden visar är min erfarenhet att täckena inte ligger stilla med den sortens passform. Dessutom blir dom smutsiga om man har leriga skor (vilket jag har typ hela vinterna igenom).

Men det hela är bara en smaksak! Jag vill helst av allt ha ett äkta Golden Stripe motionstäcke som man sadlar med-det tycker jag är snyggast!
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Fast ylle är ju ingen höjdare om det regnar och snöar...

Öh vad har du provat för kass ylle?? Har du ett bra ylleländtäcke håller det hästen lagom varm och torr hela passet även i spöregn. Jag brukar ha ylle ländtäcken på mina ft-hästar när jag konditionstränar på hösten och vintern och de har inte varit fuktiga under en enda gång.
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

nej ingen stoppad fodring, det är väl inte så vanligt. Min häst skulle svettas ihjäl isf.
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

De allra bästa skrittäcket syr du själv av en yllefilt! Om du nålar efter din hästs former så ligger det perfekt, yllet är dessutom ett material som faller bra och ligger still. Dessutom kan du själv välja hur det skall skäras vid sadel och skänkel. Jag håller med om att ylle är suveränt i regn och snö. Det tar jättelång tid för ylle av hyfsad kvalité att bli blött, och det är bara om det är dyngsurt som det blir tungt och kan lukta. Vill du ha ett tätare täcke köper du en för stor yllefilt (eller två) och tvättar dem för varmt i tvättmaskinen först så de tovar sig. Yllefiltar av bra kvalitet kan man, om man har tur, hitta i second hand-butiker. Jag kantar med snedslå i lämplig färg och broderar hästens namn på - alla hästar har varsitt eftersom de är måttsydda.

Tack för tipset! Såg en tråd med "sy dina egna hästgrejer" alldeles nyss och någon hade ritat fina modeller. Proböemet är ju inte att rita/få till vilken modell man vill ha. Man ska ju kunna sy det snyggt också! ;)
 
Sv: Skrittäcke med bra passform?!!

Har aldrig varit med om att det blir knöligt=) Och vara i vägen?
Ja då vet jag inte hur du rider med ditt täcke=)

Men som sagt köp du ett utskuret om det är den modellen du gillar bäst=)

Jag kanske har fel... För jag har ju aldrig provat och ridit med ett täcke så som du beskriver! Tycker bara att det ser knöligt ut.. Fördomar.. :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Provade både S och M i butik (Komperdell Ballistic Flex Fit Slim) och tyckte S satt tight så de blev jobbigt. Beställde hem en M i rätt...
Svar
3
· Visningar
636
Senast: Zacci
·
Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 200
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: skiesabove
·
Fritid Vi semestrade i Norge förra sommaren och blev helt hänförda av det vackra landskapet. Nu vill vi åka dit igen, men vet inte vart. Förra...
Svar
19
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp