Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

diabla

Trådstartare
Jag har växt upp på ridskolai sverige där det var en självklarhet att man skrittar fram och av i 10 minuter.

Så när jag har haft egna hästar har jag alltid som regel 10 min innan och 10 min efter, helst mer om jag hinner.

alltid på lång tygel och alltid avslappnat.

Jag har bott i usa och nu i australien där så skrittar ingen fram, de tar ut hästen ur stallet, går ett varv med den och sen börjar trava direkt. visst de ber inte hästen om annat än avslappnad, lång tygel trav de första varven, men ändå, det gör ont i mig att se!! :eek:

Jag läste en artikeln med Jan Brink att hans medhjälpare skrittar fram hans hästar i en timma innan han sitter upp på dom.

jag ser det som en självklarhet att skritta fram, inte bara för hästen utan också för mig själv, jag är stel efter en dag på kontoret.

Hur länge skrittar ni fram och av? har ni också erfarenhet av det här att i andra länder skrittar man inte fram och av? tror ni det är nått svenskt fenomen?

I vissa häst annonser här i Australien så skryter de till och med med att hästen inte behöver skrittas av efter en tävling!! :banghead:
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag tror också att det är ett svenskt fenomen (även om det naturligtvis finns undantag) med fram- och avskrittning.
När jag besökte EM inom min sport, så lade jag märke till att de allra flesta travar fram mer än skrittar fram. Och jag får erkännna att jag själv är dålig på att framförallt skritta fram. Det blev så eftersom min häst skrittar vansinnigt långsamt. Hon är sådan bara. Skritta henne varm fungerar i stort sett inte och då började jag fundera på alternativ och gick då tillbaka till mig själv när jag joggar. Jag "går" inte fram så att säga, utan jag går några meter och sedan börjar jag jogga - helt kravlöst. Och så gör jag med min häst med. Jag går ett par varv i ridhuset (i snigelfart.. :crazy: ) och sedan travar jag fram på lång tygel.
Avskrittning gör jag och skrittar tills hästen inte är flåsig så att säga. Det här fungerar för mig och just den här hästen. Jag är inte den som är den utan fungerar nästa häst bättre i skritten så kommer jag att skritta fram den.

Om man travar fram helt kravlöst så kan inte jag se att det skulle vara värre än att skritta fram. Avskrittningen känns mera viktig. Och där gör det lite ont i hjärtat när man ser folk rida sitt pass, hoppa av och i bästa fall ta ett litet varv på banan i skritt innan hästen leds in. Rejält uppe i puls. :crazy:
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag är nog lärd som du, kanske inte just 10 min men skritta fram och av iaf. Sen hörde jag att det är mycket viktigare att skritta av än fram, huruvida detta är sant eller inte vet jag faktiskt inte. Jag brukar skritta fram på lång tygel i några varv och sen korta upp för att kolla gas, broms och sidförande. Inte förrän det funkar börjar jag trava. När passet sen är klart travar jag av och lägger ner hästen och när jag saktat av hoppar jag ner direkt, spänner upp sadelgjord och nosgrimma och går med hästen tills pulsen gått ner.
Vet inte hur det går till utomlands direkt, men såg ett program för några år sen för hästarna gick i skrittmaskin ett bra tag innan de reds.

Så sjukt att de t o m skriver att den inte behöver skrittas av efter
tävling...
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar alltid fram och av.
För mig är det ett måste och sunt förnuft till att både värma upp/varva ner och man förebygger skador genom att göra det.
Jag ser rött när jag ser personer rida ett varv i skritt och sen hårdjobbas hästen direkt..man får ingen uthållig eller hållbar häst på det viset..dessutom kan maximal prestation sällan uppnås på ett bra sätt iom att kroppen behöver uppvärmning för att prestera högst på kurvan.

Framskrittning sker först i ca 5-10 min på helt långa tyglar och därefter skrittjobbar jag fram hästen ytterligare 10-15 min innan jag går över till trav eller galoppvärmning - sen börjar kanske det jag ska träna på för dagen men det är självklart att hästen ska värmas i alla gångarter först. Under värmningen så checkar man av att allt känns okej och att hästen är med på hjälper, ökar samt minskar tempon etc.
Att arbeta häst i skritt är dessutom underskattat för oj vad mycket man kan få igenom samt bygga både styrka och kondition!
Minst 1 dag i veckan försöker jag ägna åt bara skritt faktiskt och då gärna ute för det är en bra konditionsträning om man låter hästen gå i lite friskare tempo.

Sen ingår det under varje pass mer skritt också.

Ute skrittar jag faktiskt mest då jag vill träna både högintensiv och lågintensivt.

Avskrittning på långa tyglar i minst 10 min, ibland mer då jag vill att hästen ska återgå till normal andning och låta kroppen varva ner samt transportera bort slaggprodukter. Avskrittningen är oerhört viktigt just för att låta kroppen transportera slaggprodukter och har man haft ett väldigt krävande pass så kan det ibland vara bra att skritta av i 30 min tex, förebygger träningsvärk bla. Har jag ridit ett krävande pass på banan kan jag passa på att skritta ut på lång tygel efter vägen tex så blir det hela väldigt lagom

De som sällan skrittjobbar eller är slarviga med fram/avskrittning tycker jag har hästar som klarar korta intensiva pass bra, men längre mer lågintensiva pass dåligt då dem blir för trötta för fort.

Testa själv genom att springa med och utan uppvärmning så kommer ni märka skillnaden i hur länge man orkar, tempon osv och skippa nedvarvning så är kroppen inte så fräsch alltid dagen efter
 
Senast ändrad:
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag tror inte det är enbart svenskt, när jag bodde i Tyskland skrittade alla fram och av sina hästar före och efter ridning, som i Sverige.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag brukar inleda mina ridpass i skritt, sedan trav. Börjar ganska kravlöst gällande form, lägger in lösgörande och stretchande övningar.

Mina ridpass, oavsett om de är i paddocken eller ute, innebär långt ifrån alltid att hästen blir andfådd eller svettig.

Jag brukar skritta sista biten, och har aldrig behövt ställa in eller ut en häst som fortfarande är andfådd efter ridpasset.

De tävlingar jag deltagit i, har varit i värsta fall måttligt ansträngande för hästen.

Efter en ridklass på tävling är inte mina hästar svettiga eller andfådda. Jag rider å andra sidan inte fram i 30-60 minuter inför start så hästen är aldrig trött, svettig eller andfådd inför start.
Min framridning brukar gå ut på att mjuka upp hästen, kolla att den är med mentalt och i övrigt så skonsamt som möjligt.

Jag har ingen lust att trötta ut hästen på framridning inför tävlingsstart för att sedan ha en trött eller tjurig häst att försöka tävla med.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar på lång tygel 5-10 min och sedan plockar jag successivt upp tygeln och jobbar vidare i skritt så totalt skrittar jag minst 20 min innan jag börjar jogga. I denna skrittdel av passet ingår då att ställa och böja åt båda håll på rakt och böjt spår, flytta bakdelen, skänkelvikningar, "bogvikningar", halter, rygga, korta och länga stegen...

Sedan joggar jag i trav någon minut, serpentiner, volter, tempoväxlingar för att kolla bjudning och följsamhet samt kontakten med handen. Sedan går jag ganska snabbt över till galopp och gör samma sak där. Jag tycker hästar värms bättre i galopp än i trav, speciellt min. Generellt kan jag tycka att folk galopperar för lite, framförallt i framridningen.

Jag avslutar alltid med en ordentligt nerjogg i trav och skrittar sedan ca 10 min beroende på hur hårt vi jobbat. Hästen ska inte vara flåsig när man skrittar klart, då har man skrittat av för lite.

Vid uteritt ser det annorlunda ut beroende på väder och vind och underlag, men jag skrittar alltid fram minst 10 min.

Edit: Jag skrittar inte fram "lugnt och avslappnat", jag vill att min häst ska kliva på framåt ordentligt så att hon verkligen värmer upp. Lata sig får hon göra resten av dagen, men ridning är arbete ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Det bästa (tycker jag) är om det finns en liten runda ute, som blir ca 10min att skritta fram och av. Jag är nog mer noga med just uppvärmingen iaf om hästen ska ut i hagen sen.
Tycker det är viktigt på både äldre och yngre hästar!
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar alltid fram och av. Kanske inte 10 min sammanhängande skritt innan jag börjar trava.. Kan ibland tycka att det är bättre att jogga lite, skritta lite osv. Men alltid en bra stund efter passet, såpass att han inte flåsar och tills han börjar torka upp lite. Kör på samma tänk vid uteritt som inne. Kanske ser det lite annorlunda ut när vi jobbar från marken- jag är inte tillräckligt duktig att jobba honom muskeltrött där så dom passen är bara som uppvärmning i intensitet vilket gör att han inte behöver lika lång tid för skritt innan o efter.

Det låter helt sanslöst att dom inte skrittar av hästen?! Det vet väl alla som har någon form av vett i huvudet att det inte är bra för kroppen, oavsett om det gäller en häst eller människa eller ett annat djur, att gå från hårt arbete till att vara stilla i timmar. Idioti!
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

jag skrittar min häst för hand. Rider jag på ridbanan leder jag honom iaf fem minuter före och tio minuter efter, ibland längre.
Rider vi ut skrittar jag fram uppsuttet men sista kilometern hem leder jag alltid, tycker det är latmans fasoner att göra något annat.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

*kl*

Leder ofta en stund innan uppsittning, sen skrittar jag fram på lång tygel en stund, man känner ju när det känns lagom. Uppvärmt och mjukt. Sen joggar jag hästen på längre tygel något varv helt kravlöst och kortar sedan upp tyglarna för skrittarbete. Tycker folk i allmänhet skrittar alldeles för lite under ridpassen, det ger så mycket!
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar alltid en stund i början av ridpasset. Hur länge det blir beror på vad hsäten gjort innan, temperatur och hur hästen känns. Har hästen gått i hagen och strosat så skrittar jag vanligen kortare tid än om den stått still. Är det riktigt kallt så tror jag det är bättre att trava kravlöst för att få upp värmen i hästens muskler. Lite skritt i början vill jag ha även då för att se till att lederna är lite igång innan traven.
Jag tror att skritten som uppvärmning är lite överskattad i Sverige. Det viktiga tror jag är att man inte ställer krav direkt utan att man låter hästen värma upp ordentligt. Efter avslutat pass tror jag skritten är mycket viktigare än innan.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Det viktiga är att värma upp innan man startar upp själva jobbet. Och beroende på hur jobbet ser ut så värmer man upp olika.
HAr hästen gått i hage fram tills jobbpasset eller i skrittmaskin så ser ju uppvärmingen såkklart annorlunda ut än om den stått på box. Går hästen aldrig i hage och man har massa personal så klart att den kan handpromeneras i 1timme innan och efter...
Har hästen inte jobbat hårt och ändå ska ut i hage så ser jag inget större behov av att skritta av.

Sen så tror jag också att väder/temperatur spelar in, i tex australien kontra sverige.

Sen minns jag att det fanns för ca 3år sedan en artikel i Ridsport om vikten av just avskrittning. Tydligen det som är viktigt!
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Skritta av hästen av gör man ju för att få bort ev mjölksyra och andra slaggprodukter ur musklerna som annars ger stelhet. Ju bättre kondition ju snabbare går pulsen ner så då få man kanske först jogga av och sedan skritta.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Hästarna i stallet jag jobbar (galoppstall) skrittas fram på skrittmaskinen i 1,5h strax innan de ska ridas. Efter passet skrittas de antingen av med ryttare på området i ca 20 min eller om det är dåligt väder/bråttom till nästa tur så får de gå upp i skrittmaskinen igen, då mellan 20-30 min.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

När en människa sticker ut och ska jogga så går man ju inte i 10 minuter utan man börjar ju små jogga direkt. Samma sak är det ju med hästen. Jag brukar skritta någon minut sen travar jag på lång tygel ordentligt innan jag börjar att jobba hästen. Dock är det viktigt att man skrittar av hästen och stretchar för att slippa träningsvärk och det är ju samma sak med oss människor :)
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Jag skrittar alltid fram minnst 10 minuter, helst 15-20 och samma då jag skrittar av. Jag skrittar alltid fram och av för hand dvs gåendes brevid hästen. Känns helt onödigt att belasta ryggen i 10 min på lång tygel och åka häst inne på ridbanan.

Sedan brukar jag även göra skillnad på om hästen kommer direkt från boxen eller hagen. Kommer den från eller ska direkt in i boxen ser jag alltid till att skritta lite extra både före och efter.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

När en människa sticker ut och ska jogga så går man ju inte i 10 minuter utan man börjar ju små jogga direkt. Samma sak är det ju med hästen. Jag brukar skritta någon minut sen travar jag på lång tygel ordentligt innan jag börjar att jobba hästen. Dock är det viktigt att man skrittar av hästen och stretchar för att slippa träningsvärk och det är ju samma sak med oss människor :)


Detta är lite mitt tänk oxå.

Farten spelar ju egentligen ingen roll vid uppvärmning sålänge hästen går avslappnat. På morgonen vid utsläpp kan mina gasa på i hagen så svetten rinner, inte tar dom skada av det trots att dom stått under natten. Jag brukar värma upp i trav eller galopp i ganska låg och lång form. Däremot vid avslutat pass skrittar jag 15 min.
Unghästar skrittar jag dock fram, möjligtvis trav beroendes på hur gamla dom är och hur länge dom är ridna
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Skritta fram blir det inte så länge burkar börja trava och sedan galoppera på halv långa tyglar.

Men skritta av fuskar jag inte med men det varierar mellan 10 och 30 min beroende på hur hårt jag tränat.
 
Sv: Skrittar du fram och av? svenskt fenomen?

Klart jag skrittar fram (5-10 min), och skrittar av (ca 10 min)... fattas bara annat. :O


Liten tanke / fördom - är man slarvigare med att skritta fram i länder som är väldigt varma? Tänker att en häst som betat i hage i solen per automatik är mjukare i kroppen, än en som stått på box och rids ut i 10 minusgrader.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Ridning Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i...
Svar
3
· Visningar
756
Senast: LECH
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp