Bukefalos 28 år!

Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Riley

Trådstartare
Anser ni att en häst som gått 2 månader på bete, rejäla hagar och mycket kuperad mark (Fallsbjörken i Dalarna, om det säger någon något), klarar av att skrittas blandat under sadel och för hand, efter 1.5 mil grus/asfaltsväg hem till stallet?
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Hästar är gjorda för att röra sig, har hästen dessutom varit igång innan betet så skulle jag absolut inte tveka en sekund. 1,5 mil är ju ingenting.
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Ja sålänge ryttaren går med jämna mellanrum så tycker jag att det är ok.
Skulle det däremot handla om riktig ridning samma sträcka så hade jag sagt nej.
Hästens kondition är inga problem däremot att bära ryttare hela sträckan när den inte har gjort det på två månader, med en sadel som förmodligen inte ligger optimalt efter betets njutelser:angel: är ju inte att rekomendera.



Givetvis beror det ju på vad hästen har gjort innan sommarbetet med.
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

jag skulle promenera hästen hela vägen. Jag gick innan sommaren 2 mil med min oinridna unghäst (3 år) till nya stallet. Vi gick lungt och hon tog ingen skada av det.
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Utan problem om hästen är frisk fö. Vi gick vilse en gång och det var inte bara skritt, och när vi tittade på kartan var det 1,5 mil. Hästarna var hur pigga som helst och skulle bara galoppera sista galoppbacken hem. DEn dan var det VARMT ute dessutom.
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Anledningen till att jag vill rida åtminstone en del av sträckan är att jag kommer segna ned död om jag går så långt. :angel:

Hästen är för övrigt 7 år, fullt frisk och hel.
Konditionen innan betet var det väl inget större fel på: Hon var inte igång varje dag men skrittades mycket, och de gånger man tog någon lite tuffare runda märktes det att mycket av konditionen från hennes under hösten abrupt avslutade karriär som travhäst satt kvar.

Angående sadeln har jag vissa misstankar om att den inte alls kommer ligga bra i augusti eftersom tant blivit en spärrballong redan nu :angel:, men är det så illa kan jag ju alltid köra barbacka.
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Inga problem. Har gått samma sträcka med en unghäst några gånger (stall till sommarhage till stall igen och sen en sista gång till sommarbetet). Vi har även gått runt om en stor sjö (tig visserligen 6 timmar med fika och bad några gånger)

Hästen i fråga har vara 3år gammal och vi har tagit det lugnt. Så jag tror inte det är någon fara om du skrittar/går blandat med ridning i samma tempo. Man orkar längre om man skrittar än travar.
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

jag skulle inte tvekat på att göra detta heller... hästar orkar att gå längre än vad man tror!!
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Ja under förutsättning att den är skodd på det sätt som den är van. Har du skott av under betesgången tycker jag att du skor den innan du rider hem den.
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Nemas problemas! Se bara till att hästen inte tappat nå skor eller så innan ni beger er. Att skritta 1.5 mil är ju ingenting för en häst som blivit riden innan betessläpp! Jag skulle ha gjort det med gott samvete ;)
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Visst vet jag att 1.5 mil inte är någon distans för en häst (när min var i travträning joggade hon en bra bit över 2 mil varannan dag ;)), det som gör mig osäker är ju just faktumet att hon kommer direkt från betet.

Men då verkar det ju inte vara någon fara, och skulle det ändå hända något kan jag säkert bli hämtad efter vägen.
Tack för alla svar!
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

jag kan säga att jag dog nästan efteråt. Fötterna värkte, benen värkte. Hade ont i flera dagar efteråt... Gör aldrig om det ;). Dessutom var det den varmaste helgdagen i april. Men det gick.
 
Sv: Skrittas 1.5 mil direkt efter betet?

Det låter inte som det skulle vara några problem med din häst efter vad du berättat :) Känner du dig orolig kanske du kan ta hästen från betet på lite kortare promenader veckan innan... Men jag tror som sagt inte det är några problem! En häst i god kondition brukar inte tappa avsevärt mycket muskler och kondition på två månaders betesvila... Magomfånget däremot spelar ingen roll hur bra form den var i innan betessläppet ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 718
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp