Bukefalos 28 år!

Skrittavstånd ridhus

Zkold

Trådstartare
Skulle bara höra vad ni anser är ett lämligt "skrittavstånd" till ett ridhus, givetvis är det bästa så närmst som möjligt men vad är för långt och vad är okej liksom?
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Det beror lite grann på ridhuset och på hur man har tänkt sig att använda det.

Om man t ex vill rida i veckorna och det kanske är uppbokat en stor del av kvällarna så att man antingen måste snabba sig dit direkt efter jobbet eller rida sent på kvällen, då kanske man inte vill ha mer än 10 minuter/1 kilometer. Samma sak om man vill rida flera gånger i veckan.

Om man bara rider någon gång i veckan kan det ju funka med längre avstånd, men mer än 2-3 kilometer skulle jag inte vilja ha då heller.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Har själv 1 km till ett ridhus men skulle kunna ha 2 km och ändå rida dit vardagar.

Kram
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Harc1, 5km till ridhus, red dit varje dag vinter halvåret även när de bara hade en plogat padock att rida i. Det var då aldrig ngn där på kvällen och jag fick rida där gratis.
Ridskolan låg 20min bort och red dit för lektion 1gång i veckan, var i längsta laget men hästen blev ordentligt uppvärmd åtminstone.

Nuförtiden så rider jag hellre ute, vill jag till ridhus kör jag hellre iväg till ngt billigare eller åker på träning.
Vår höst så åker jag hellre iväg för att rida i padock än ridhus. Och då är det också gratis :p.

Båda padockarna jag använder ligger 20-30min bort med släp, ridhuset ligger 15-20min bort och tränaren 20min. Med släp är det ju lite krångligare varje gång man ska iväg, men hästen blir mer och mer lättlastad och det är ju inte fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Skrittavstånd ridhus

Jag tycker inte närmast möjligt är bäst, utan allra bäst skulle för mig vara om ridhuset låg 1 km bort. Då hinner jag skritta fram hästen i tio minuter innan vi börjar jobba. :laugh:

Längre bort än 3 km känns jobbigt att rida till, så då skulle jag nog inte orka rida dit tillräckligt ofta. :p
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

15-30 minuter tycker jag är alldeles lagomt skrittavstånd. Hästen skrittas igång och blir varm inför passet så det är bara att köra igång när man kommer fram, och sen skrittas hästen av på hemvägen. Själva ridhustiden blir mer intensiv.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Jag håller med, tycker inte heller att det bästa är inpå knuten. Jag har 10 minuter skritt nu och det är toppen. Skulle kunna ha dubbelt så långt, då kan man ju skritta 10 minuter och sen trava resten, komma till ridhuset uppvärmd och innom rimlig tid. Så hade jag förut och det gick fint! :)
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Jag har 15 minuter till ridhuset, använder det 2-4 gånger per vecka/häst (2 hästar). Tycker att det är perfekt, hästarna är framskrittade när de kommer dit och skrittas av på hemvägen.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

En annan sak att tänka på är förresten också om man vill jobba hästen från marken i ridhuset, då är det också skönt om det inte är för långt.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Har 30 min skrittväg och det är för långt egentligen tycker jag. Det är jobbigt när jag vill och behöver träna inne pga snöstormar eller regn och blåst osv, då är det inte kul. Hade hellre haft ridhuset brevid. Men det går ju, bättre än inget om man säger så.

Sen en annan grej som är jobbigt tycker jag är om man vill träna med bommar och hinder osv, jag brukade alltid lägga upp allting innan jag och häst kom dit, det är svårt nu när det är så långt. Att ha ägnat 30 min till att skritta dit för att sen ägna mycket tid och att plocka fram allt och ta bort allt för att sen skritta 30min hem, det krävs att man har tid över minst sagt.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Kl.

Tycker det är bra att ha ridhuset en bit bort, finns ju inget tråkigare än att skritta fram och av runt runt i ridhuset :o.

Kom även på att jag skulle kuna ha betydligt längre om man kunde trava och galoppera på vägen till ridhuset.

För nått årsedan red jag till en hopptränings helg 7km dit hästen fick stå där under natten och efter träningen på söndagen rid jag hem, transporten var trasig :).

Kram
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Jag har knappt 1 km, tar ca 10 minuter beroende på häst. Perfekt!

Man hinner dit på kvällen även om det bara är en halvtimme tillse det stänger, och det är en rimlig sträcka att gå själv också. :)
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

15-20 minuters skritt är nog min smärtgräns. Sen beror det väldigt mycket på vad för typ av väg det är. Är det vettig skogsväg som det går att trava på hade längre funkat. Är det däremot trafikerad väg hade det varit betydligt kortare som gäller.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Vi har 10 minuters skritt till ridskolan med tillhörande ridhus, och där är vi ungefär 1 gång i veckan och då är vi med på en lektion.

Men eftersom jag rider en Dam med stort D och enormt mycket humör, så kan det lika gärna ta 10 minuter som 40. Beror helt på vilket humör Damen är på, och hur många travare/ryttare/rådjur/räv/folk med hund/postlådor/soptunnor/löv/snöflingor/vindpustar vi stöter på på vägen dit.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Kollar på två stall nämligen och båda har ca 2 km till ridhuset och de sa att det tar omkring 20 min ibland 15 ifall man travar lite. Har nämligen lektion där ibland och det kan ju vara skönt att rida på en bana som har bra underlag året om även om båda ställena har paddock.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Kl

10-15 min är max för mig om jag vill till ett ridhus regelbundet.

I mitt förra stall var det "skrittavstånd", tog närmare 40 min..det tycker jag är alldeles för myckte..det tar för lång tid att rida säg 40x3 min innan man är tillbaka i stallet igen, så där blev det inte nåt ridhusbesök allt för ofta.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

KL
Det beror väl på om det är underlag även för trav o kanske galopp.
Är det asfalt- högst 30 min.

Har haft så o ibland körde vi dit o hem med rockard o kunde även trav bitvis. 15 min.

Numera är jag alldeles för bekväm. Är det oväder stannar vi inne. Då är det bra att bara gå över stallplanen.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Jag skrittade alltid fram och av i 20 minuter på min ponny, så 15-20 minuter är enligt mig perfekt.
 
Sv: Skrittavstånd ridhus

Jag har max 10 min till det jag rider i och det tycker jag är perfekt, hinner skritta fram lite på vägen dit så jag behöver bara skritta några varv i ridhuset innan jag kan börja rida mer effektivt. Det är dessutom tillräckligt kort bit för att man ska vilja gå själv med hästen om man ska jobba från backen eller om det är dåligt väder så hinner man inte bli så blöt.. Haha.

Är det för långt till ridhus/ridbana känner jag att jag lika väl kan rida ut istället om det nästan är en hel ridtur att ta sig till och från ridhuset.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 654
Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 543
Senast: zarmino
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 954
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp