skrittmaskin

V

vickis-pajala

hmm jag tänkte höra lite med er som är ägare av en skrittmaskin
vaför har man en sådan och till vilken nytta :confused:
jag menar är det den mänskliga latheten eller har vi för många hästar
ja berätta för och nackdelar?
 
Sv: skrittmaskin

För min egen del, har en häst som går i stooor hage 12 timar per dag, känns en skrittmaskin väldigt överflödig. Behöver han skritta mer kan jag enkelt göra det för hand ut i skogen. Däremot, när jag jobbade som hästskötare och hade ansvar för 10 hästar som gick i pyttehagar några timmar varje dag utöver träning, då var det helt fantastiskt när vi flyttade till gård med skrittmaskin. Innan försökte man ju komma ut och gå en sväng extra med alla hästar varje dag, men det säger sig ju självt att det är omöjligt. Skrittmaskinen gav tydliga resultat, hästarna blev mer avspända både psykiskt och fysiskt. De fick gå där 1-2 ggr per dag, ungefär en halvtimme åt gången.
MEN dessa effekter tror jag hade varit lätta att åstadkomma bara genom att istället släppa ut hästarna i ordentliga hagar. Men tyvärr är det inte så tävlingsvärlden funkar på många håll...
 
Sv: skrittmaskin

Hej!

Skrittmaskin används ofta på tävlings ställen i upp och nedvärmande syfte. Ryttarna sitter upp på hästar vars muskler, ligament och senor fått värma upp i ca 20-30 minuter. Efter passet kan hästen varva ned i "skritten" och det behövs färre personal än om alla hästar skall ledas runt.

Jag tror att skrittmaskinen är mycket bra för hästarna - rätt använt - i de stora tävlings stallarna. Däremot vet jag flera kompisar som har ridhästar uppstallade med tillgång till skrittmaskin. Deras hästar får gå där en timme om de inte orkar rida etc. Det är nog fel användning....

Mvh / Fia
 
Sv: skrittmaskin

Vi hade en skrittmaskin i stallet jag jobbade och gud vad jag saknade den när jag flyttade hem. De flesta hästarna gick en timme morgon och en på eftermiddagen och även ca 20 minuter efter ridpasset. De gick även i stora hagar under dagarna.

Bäst tyckte jag att det var att kunna släppa dom i skritten när det var lerigt i hagarna, kändes bra att de kunde få gå på lite hårdare underlag när de gått en hel dag i en tung hage. Det var också väldigt smidigt att kunna släppa dom där när man haft med sig några hästar och tränat/tävlat och man inte var så sugen på att skritta hästarna för hand när man kom hem sent på kvällen.
 
Sv: skrittmaskin

När jag har jobbat med travhästar har skritten var suverän! Oftast så har man ju minst sju passhästar så tex under en snabbjobbs dag så sätter man ut första hästen i skritten, låter den skritta fram medans man mockar, selar på och sätter ut nästa i skritten, hästen som är körd kommer in, duschas och få gå ut i skritten och gå där tills den har torkat nästan helt och så fortsätter man under dagen.
Konvalecenter som är vana att gå i skritten brukar oxå vara lugnare där i en van miljö än om man ska ut och skritta dem för hand eller i vagn.

Fast har man bara en eller två hästar själv så ser jag ingen andledning till en skritt maskin...
 
Sv: skrittmaskin

hmmm
har jag nu vänner uppfattat detta rätt att
en skrittmaskin ägs av ett större stall där du oftast har trav eller tävlingshästar ???
eller finns det även på andra ställen
 
Sv: skrittmaskin

Skrittmaskiner kan vem som helst köpa, om man bara har råd! De brukar kosta från cirka 100.000:- och uppåt, plus kostnaden av staket runt, eventuellt ett tak över samt montering och dragning av el.

En skrittmaskin kan faktiskt vara så praktisk att det inte ens går att beskriva i ord! :) Vissa kanske tycker att man är lat, men varför ska man slita ut sig när det finns alternativ? T.ex. om man har en konvalescent som ska skrittas sammanlagt 2 timmar per dag, och man har ytterligare några hästar i stallet som såklart kräver sin skötsel, är det av lathet man sätter hästen i walkern (skrittmaskinen) 30 minuter åt gången, vid 4 olika tillfällen på dagen? Nej, det är helt enkelt för att allt ska gå ihop! Och är hästen dessutom så bångstyrig att den inte kan promeneras med vid hand utan att man riskerar att tappa den, då är ju walkern väldigt praktisk att ha. Hellre att hästen får en "tråkig promenad i walkern" än att man tappar den på vägen och den galopperar hem så att skadan går upp igen... Bara som exempel.

Och för att spara tid i stall där det finns många hästar som ska ridas, så är det himla behändigt att kunna skritta fram hästarna i walkern 20 minuter och sedan rida ut, och efter avsadling skritta av dem i walkern i ytterligare 20 minuter. Man sparar in 40 minuter per ridtur!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag kommit dit jag hoppades slippa, botox. Har provat allt som finns att tillgå inom läkemedelsbehandling och profylax för...
2
Svar
22
· Visningar
1 103
Senast: Coop
·
Utrustning Jag har en Delaval HCP65 (använd ca 10-15 ggr men haft den 5-6 år). Sist jag klippte så slutade den funka när jag var klar och skulle...
Svar
4
· Visningar
516
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp