Skriva av sig tråd ang. skada

Bluefish

Trådstartare
Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan ju ta allt från början.

Jag har ridit på ridskola sedan jag var 11, och fått hört att jag avancerat ganska snabbt. Men det känns lite surt att mina bästa vänner ( M och L ) ridit sedan barnsben. Jag har aldrig varit populär inom varken skötarsytemet eller som elev. Har en sköthäst jag älskar otroligt mycket. Jag red tidigare i en grupp med enbart yngre personer än mig ( 9 - 11 år, jag var 14 ). Så skedde en gruppförändring, grupperna gjordes om. Jag fick rida med elever jag tidigare år lett på skötarkvällar :crazy: Det kändes extremt motigt, dock red jag med dem ca ½ år innan jag fick byta grupp. Tydligen irriterar sig även vuxna på mitt utseende, särskilt min piercing. ( Läppen. ) Och det had ekommit på tal på ett möte om det var tillåtet att se ut så på tävling. Hur personen uttryckte det vill jag inte gå in på, men det var absolut negativt.

Under våren kom det fram att M och L skulle få börja tävla, och hur många övernattningar men ventilationer om dessa drömmar har inte inträffat? Kan nämnas att de ansvariga för vilka som får tävla osv knappt hälsar på mig, ej vet mitt namn och nonchalerar mig totalt om jag så står bredvid M eller L. Att måsta jobba på tävlingar de deltar på bröt ner mig mycket i början av sommaren, och jag mådde psykiskt jättedåligt vilket skolan blev lidande av, mycket. Jag var den enda som inte fick sms eller kallelser till tävlingsmötena eller var med i diskussionerna längre. Mina vänner fick specialträningar och extrarida ridskolehästar. Bl.a min sköthäst, dock var det inte M eller L som red, men han gick väldigt bra, men ryttaren var duktig så det är väl bara självklart. Men det känns som om jag aldrig kommer kunna rida ihop honom på samma sätt. Så jag orkade inte vara i stallet särskilt heller. Jag går till psykolog och äter anti deprissivt, så sådan hjälp har jag redan.

Så bestämde mamma med en kamrat till henne att jag skulle få ta en utav hennes hästar över sommaren. ( Varmblods valack )
Sagt och gjort, i början på juli åkte vi och hämtade honom, med stallplats i mittemot ridskolan. Då kändes saker och ting bra. Första dagen provade vi en stallkamrats sadel på hästen, vilken satt helt perfekt, så jag skrittade ner till förening i den, och vi bestämde att gå ett varv på ridbanan sedan upp igen. ( Dvs. en ridtur på ca 5 min ). Men ridbanan gränsar till en kohage vilket hästen aldrig tidigare sett. Allt gick snett den dagen, och jag skäms som inte kom att tänka på att han inte haft kontakt med kor. Han gick igenom planket från ridbanan och bröt sig in i en hage med ström, helt uppskärrad. Ca 2 dagar förflöt, allt gick mycket bättre, sista dagen hade jag tom longerat så smått och skrittat honom med sällskap på en större ridbana. ( Korna stod tyvärr inte kvar )

Så var oturen framme. Hästen var halt så det skrek om det på helgen, efter 1 vecka. Kunde inte stödja på benet och gick ner på knä i boxen. Jag tog in honom då de andra hästarna kivades med honom. De flesta vet här att jag har sommarhäst, och det är med all säkerhet inga glada ord om oss. Hältan blev uppkollad i veckan, bara någon dag efter att stallkamrat hittat en sticka i hoven. Det var ingen fara, trots en 4 cm lång spricka längsmed kronranden. Såret ska tvättas och smörjas 2 gr/dag, och därmed även promenader morgon och kväll.

Hältan blir bättre, men såret ser jag ingen större skillnad på, kanske lite bättre. Man ska inte förvänta sig något redan heller, men det känns så uppgivet. Dessutom får jag känslan över att hästen tyr sig till andra, vilket jag absolut inte kan klandra honom för, det är med stor säkerhet min inbillning. Det känns som om jag söker fel i hela situationen. Ägaren är inte nöjd med mig alls heller, men jag gör så gott jag kan.

Vet inte vad jag vill med tråden, allt är välkommet, råd och tips ang vad som helst. Det känns bara som att jag inte är välkommen i hästvärlden, som om jag bara förstör både hästen och för alla omkring mig. Och jag saknar bara min sköthäst mer och mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Du får en uppgift av mig.
Du ska skriva ner, varje dag ,fem positiva saker som hänt dig, eller som du upplevt.
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

men lilla gumman

vet du du e alldeles för ung för att ta hela ansvaret för hästen, det är dein mamma som har ansvar, o är hästens ägare missnöjd så får hon ta det med din mamma.

försök inte tänka på de som är elaka mot dej o vad det tycker, försök hitta det som är fint i ditt liv, TYCK OM DEJ SJÄLV

att vara med hästar handlar inte om vem som kan rida bäst, det handlar om att få komma till stallet, blåsa luft i hästens näsborre o vänta tills den blåser tillbaka.

Hästar är magiskt läkande varelser. gå ut i stallet till din lånehäst, kryp nära o bara blås i hans näsa, för varje gångdu känner den där varma hästluften strömma över ditt ansikte blir du starkare..

Kram på dej!
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Började oxå rida senare än andra o red i "barngrupp" 1 år innan min mamma la sig i o jag hamnade i en vuxengrupp. Förlorade då alla mina "ridkompisar" då vi inte red i samma grupp o dag längre.

Började efter några år ta hand om ridlärarens häst och om än att jag lärde mig en massa under de 3 år jag hade honom så fick jag mycket skit oxå. Om sadeln inte passade efter att jag ridit i den var det mitt fel. Om hästen skadat sig ifrån att jag lämnat den i hagen tills ägaren tog in honom var det mitt fel. Listan på sådana händelser kan göras hur lång som helst.

En annan unghäst som jag hjälpte till med något år efter denna. Hästen fick spel när vi var ute o gick o hade lång lina som jag släppte ut en bit. Hästen började galoppera o jag kunde inte få stopp på honom. Slutade med att han galopperade på en så liten volt att han gick omkull när jag tog i linan. Den ägaren var mer hysterisk för att han kunde ha skadat mig än att jag "tragit" omkull hennes lovande unghäst.

Det jag vill komma fram till är att det finns hästägare och hästägare. Lika så det finns olika människor.

Byt ridskola om det går eller sök efter en medryttarhäst hos någon äldre som kan lära dig lite oxå o kanske följa med som skötare på tävling??

Lycka till!!!
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Men herregud vad ledsen jag blir när jag läser din text:crazy:. Vilken otroligt dålig/elaka/inkompitenta och vidriga personer det måste jobba på din ridskola! Att vuxna människor beter sig på detta sätt är helt ofattbart och oacceptabelt! Att nedvärdera folks utseende, nonchalans och sådan MOBBING hör hemma i lågstadiet!
Du får absolut inte låta dig slås ner av detta och få dig att tro att du är sämre än alla andra, bara för att några beter sig illa så ska du inte ta åt dig!
Byt ridskola. Absolut. Jag blir arg när jag hör att folk behandlas som dig på ett ställe där man ska ha kul, lära sig och bara må bra.
Byt till en ridskola som du känner dig välbemött och där du känner dig trygg, för jag lovar att det finns sådana stall.
Den ridskola jag red på var sådan, alla var trevliga mot varandra och man blev inte olika bemött beroende på utseende/ursprung eller liknande. Det finns bättre ställen.
Ang. din sommarhäst så tkr jag som spunkgrodan, du är för ung för att ha hela ansvaret för hästen. Finns det ingen vuxen i stallet som kan hjälpa dig om du undrar ngt eller behöver hjälp? Sådant är mkt viktigt i början.
Det kan hända massor när man håller på med hästar och man kan inte råför allt. Att hästen blev rädd för kossor som den aldrig sett i hela sitt liv är inte konstigt och du kan inte tänka "jag borde vetat", det funkar inte så, man kan inte veta hur hästen ska reagera även fast du innan vetat att den var korädd.
Vissa händelser kan vi inte råför utan vi får göra det bästa av det hela. Vilket det låter som du gör. Du har kollat upp hältan och tar hand om hästen. Precis som man ska göra.
Vi har alla gjort misstag, felberäkningar och liknande. Det är inget du kan klandra dig själv på, INGEN är felfri.

Jag hoppas att jag inte skrivit för rörigt men jag blir bara så upprörd. Har själv haft mått dåligt över mig själv och nedvärderat allt jag gjort och bara sett alla fel. Men man kan inte se det på det sättet.
Prata med ägaren om hur du känner, berätta om dina tankar. Vem vet, hon kanske inte alls är missnöjd med dig men blir glad av att du är öppen imot henne, det hade jag varit.

Lycka till! Massa styrkekramar till dig:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Åh så synd att du inte bor härnere så du kunde flytta ut i vårt stall i stället med lånehästen eller hjälpa oss med våra hästar. :)

Blir så arg på sånt uppförande! *morrar lite* Finns det någon som kan hjälpa dig lite med lånehästen och stötta dig?

angelwings- som definitivt är piercad
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

att vara med hästar handlar inte om vem som kan rida bäst, det handlar om att få komma till stallet, blåsa luft i hästens näsborre o vänta tills den blåser tillbaka.

Hästar är magiskt läkande varelser. gå ut i stallet till din lånehäst, kryp nära o bara blås i hans näsa, för varje gångdu känner den där varma hästluften strömma över ditt ansikte blir du starkare..


Precis....:bow::bump:
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Hua det låter ju inte roligt alls. Tycker att du ska byta till någon annan av våra 4 ridskolor här i Sundsvall.

Vilken ridskola är det? Om du inte vill skriva ut så PM:a mig gärna.
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Sådär ska ingen behöva ha det. Försök (om möjligt) att byta ridskola och kanske efter sommaren skaffa en privat sköthäst som inte hör till ridskolan? Eller en medryttshäst. :)
Låt dig inte slås ner av små patetiska människor som njuter av att se andra sårade.
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Ang. vad som helst eller hästen? Inte för att vara dramatisk, men jag tror inte jag kan rada upp positiva saker på rak arm, men de inträffar säkert, men jag lägger nog inte märke till dem.
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

& Spunkgrodan

Jodå, det finns 2 hästägare till i stallet, en jämnårig med mig men med engagerade föräldrar och en vuxen tjej, alla jättetrevliga och snälla, får all hjälp jag behöver :bow:
Min mamma är också med ibland, när hon har barnvakt. ( Son, 6 år )
Ridskolebyte vill jag göra, men har inga möjligheter till skjuts, och vet inte riktigt om jag orkar börja o på något nytt ställe. Då känns det som om jag hellre lägger hela intresset på is ett tag. Det åter säkert tjurigt och oengagerat, men vågar inte riktigt löpa linan ut. Dessutom förlorar jag min sköthäst då, som betyder oerhört mycket för mig, på riktigt.
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Ang. vad som helst eller hästen? Inte för att vara dramatisk, men jag tror inte jag kan rada upp positiva saker på rak arm, men de inträffar säkert, men jag lägger nog inte märke till dem.

Nä just det man ser det inte,men om man tvingas tänka efter så finns säkert nåt positivt och man börjar använda positiv-ögonen.

För övrigt säger jag byt ridskola.
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Du kan inte hitta någon trygg medryttarhäst eller annan häst över huvud taget och söka dig till en privat tränare? Sådär ska man inte behöva ha det på ridskolan! Diskutera möjligheterna med din mamma. Hon verkar försöka stötta dig så gott det går.
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Devlis KL

Ang min mamma så gör hon väl vad hon tror är bäst, men oftast blir det så att om något går fel öht så är det mitt fel. Om det beror på attt hon är osäker pga okunskap själv vet jag inte, kanske.

Nu har det kommit på tal att hon återigen vill separera från sin sambo. Denna gången på allvar. Och jag kan inte låta bli att vara egoistisk, för där ryker min ekonomiska chans till att någonsin kunna ha häst. Jag skäms för att tänka så, men det är vad som drivit mig och hästintresset betyder oerhört mycket för mig.

Nu pressar mamma mest på att jag ska ringa min pappa, och diskutera över huruvida jag vill bo där varannan helg pga alkoholproblem. Jag har alltid varit rädd för honom, och lär alltid vara. Han har sas mycket våldsamma tendenser, men missförstå inte, han är jättesnäll och gör mycket för mig.

Det känns som att allting går emot nu. Jag vill börja ta min medicin igen, vilket mamma totaltsågar. ( Haft ett uppehåll på ca 2 månader )

Åhh.. :(
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Men åh! Jag hoppas allt går bra för dig, jag håller alla tummar jag kan för dig. Hade du bott i Skåne kunde du ju sovit hos oss någon gång om det var jobbigt, har varit i en liknande sits och har haft många elever i liknande sits som jag 'adopterat'.
Men jag håller på dig och hoppas det blir bra! :)

*angelwings som alltid vill hjälpa till så att alla mår bra*
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

har din mamma några medicinska kunskaper? Har du fått medicin för ångest/depression och slutat? Ska hon bestämma om du ska ta din medicin eller inte?
Låter inte bra det där....
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Jag har inga konkreta råd men vill bara säga att jag blir väldigt upprörd och ledsen när jag läser din tråd, ingen ska behöva ha det sådär!
Håller med om mycket som Cryptorchid skrev, olyckor händer alla.
Jag hoppas det finns något sätt för dig att kunna ta dig ur detta och kunna fortsätta med hästarna och kunna känna dig välkommen i stallet!
Skickar styrkekramar!
 
Sv: Skriva av sig tråd ang. skada

Tydligen irriterar sig även vuxna på mitt utseende, särskilt min piercing. ( Läppen. ) Och det had ekommit på tal på ett möte om det var tillåtet att se ut så på tävling. Hur personen uttryckte det vill jag inte gå in på, men det var absolut negativt

Att diskriminera någon pga utseende är inte bara förkastligt men också olagligt.
Är det en privatägd ridskola eller med bidrag från kommunen?

Det finns så många trevliga hästägare i sundsvallstrakten, jag skulle leta efter en privat sköthäst istället. De pengar du lägger på ridskolan kan du lägga på bussbiljetter till den hästen istället.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 982
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp