Skriva av sig

Kommer säkert sluta med att jag raderar.
Men ändå skönt att skriva av sig i stunden.

Det har inte gått bra, alls :( :( men jag har valt att vara ärlig och berättat åt kollegan jag jobbar närmast, samt 4 vänner.
Dock inte om alla återfall, dom har varit många.

På tisdag ska jag på studiebesök på öppenvården, kolla hur dom jobbar, vad det kostar osv.
De har iallafall 12 stegs programmet.

Ska sammanställa en liten lista med frågor jag har tänker jag :)

Funderar även på om jag kanske har nån diagnos? Väldigt mycket på bipolär stämmer in.

Känner inte direkt att jag mår dåligt, jag är extremt stressad över att vovven börjar bli gammal bara 💔
Annars dricker jag för att jag just älskar ruset.

Pladder pladder.
 

Kommer säkert sluta med att jag raderar.
Men ändå skönt att skriva av sig i stunden.

Det har inte gått bra, alls :( :( men jag har valt att vara ärlig och berättat åt kollegan jag jobbar närmast, samt 4 vänner.
Dock inte om alla återfall, dom har varit många.

På tisdag ska jag på studiebesök på öppenvården, kolla hur dom jobbar, vad det kostar osv.
De har iallafall 12 stegs programmet.

Ska sammanställa en liten lista med frågor jag har tänker jag :)

Funderar även på om jag kanske har nån diagnos? Väldigt mycket på bipolär stämmer in.

Känner inte direkt att jag mår dåligt, jag är extremt stressad över att vovven börjar bli gammal bara 💔
Annars dricker jag för att jag just älskar ruset.

Pladder pladder.
Det måste ju inte vara så att det finns en diagnos i grunden, men jag tror absolut att det finns en orsak till att du fått alkoholproblem, och jag tror att du behöver komma underfund med vad det är och behandla det också för att komma ur det hela ordentligt. Det krävs oftast professionell hjälp för att ta sig an det.
Du kanske självmedicinerar med alkohol utan att du är medveten om det?
Jättebra att du bokat studiebesök!
Jag tycker absolut inte att du är en dålig människa och jag skulle aldrig se ned på någon med alkoholproblem (eller ”alkis”). Ingen har valt själv att bli en ”alkis”.
 
Den frågan är nog kanske inte viktig om du vill komma åt en förändring. Den första frågan kanske är: när väljer jag att dricka, fast jag egentligen inte vill? Och varför. Knäcker du den nöten tror jag du kommer tillfrisknande närmare.

Jag kan varmt rekommendera tolvstegsprogrammet, som du vet. Jag har också en bekant som över en natt bestämde sig för att det fick vara slut med drickandet. Han fick sin slutenbehandling (en månad) betald av arbetsgivaren.
 
Det måste ju inte vara så att det finns en diagnos i grunden, men jag tror absolut att det finns en orsak till att du fått alkoholproblem, och jag tror att du behöver komma underfund med vad det är och behandla det också för att komma ur det hela ordentligt. Det krävs oftast professionell hjälp för att ta sig an det.
Du kanske självmedicinerar med alkohol utan att du är medveten om det?
Jättebra att du bokat studiebesök!
Jag tycker absolut inte att du är en dålig människa och jag skulle aldrig se ned på någon med alkoholproblem (eller ”alkis”). Ingen har valt själv att bli en ”alkis”.

Ja, jag tänker att det måste finnas nån grundorsak och har funderat mycket över det. Mamma har ju nämnt att jag inte kan göra något med måtta, vilket stämmer.

Den frågan är nog kanske inte viktig om du vill komma åt en förändring. Den första frågan kanske är: när väljer jag att dricka, fast jag egentligen inte vill? Och varför. Knäcker du den nöten tror jag du kommer tillfrisknande närmare.

Jag kan varmt rekommendera tolvstegsprogrammet, som du vet. Jag har också en bekant som över en natt bestämde sig för att det fick vara slut med drickandet. Han fick sin slutenbehandling (en månad) betald av arbetsgivaren.

Jag väljer att dricka när jag är sugen.

Exempelvis så hade jag en jättefin kväll med bästis igår, vi åt middag och såg film.
Hon åkte vid 21, då började jag dricka 🙃 (hade även druckit dagen innan så hade hemma)

Känner mig väldigt anti att berätta åt min arbetsgivare (men måste nog?)
Sköter mitt jobb till 100% och företaget jag är uthyrd till är supernöjda.
 
Ja, jag tänker att det måste finnas nån grundorsak och har funderat mycket över det. Mamma har ju nämnt att jag inte kan göra något med måtta, vilket stämmer.



Jag väljer att dricka när jag är sugen.

Exempelvis så hade jag en jättefin kväll med bästis igår, vi åt middag och såg film.
Hon åkte vid 21, då började jag dricka 🙃 (hade även druckit dagen innan så hade hemma)

Känner mig väldigt anti att berätta åt min arbetsgivare (men måste nog?)
Sköter mitt jobb till 100% och företaget jag är uthyrd till är supernöjda.

Nej, det behöver du inte göra (berätta för arbetsgivaren), samtidigt är just transparens en del av behandlingen. Och jag tror också det är viktigt för samhällsklimatet i stort att våga ta i frågor om beroende som sjukdom. Inte stigmatiserande utan något vi kan diskutera och få hjälp med. Det är väl inget konstigt i att arbetsgivaren stöttar och uppmuntrar en rökavvänjning t ex? Också ett beroende.
 
Nej, det behöver du inte göra (berätta för arbetsgivaren), samtidigt är just transparens en del av behandlingen. Och jag tror också det är viktigt för samhällsklimatet i stort att våga ta i frågor om beroende som sjukdom. Inte stigmatiserande utan något vi kan diskutera och få hjälp med. Det är väl inget konstigt i att arbetsgivaren stöttar och uppmuntrar en rökavvänjning t ex? Också ett beroende.

Mycket beror på vad det kostar osv, och jag tänker att AG kan bekosta en del isåfall.
Jag har iallafall en arbetsledare jag känner att jag kan anförtro mig åt...
 
Pepp lilla vän.❤️

Arbetshälsovård! Jag hoppas att de är skyldiga att fixa hjälp åt dig. Det kan kännas skönt att sätta ansvaret i någon annans händer.

Skäms inte.

Jag tror de är skyldiga, men har ingen aning... kan jag få reda på det utan att fråga?

*Jag blev pruttfull en kväll, förra veckan?
En onsdag eftersom torsdag var röd dag.

Jag har en benägenhet att ringa folk när jag blir full, och ja, jag hade ringt min arbetsledare.
Tror förhoppningen var att hon skulle svara, att jag skulle fråga om just detta.
 
Jag avskyr den jag blivit. Varför blev jag alkis??!
Du blev alkoholist för att du dricker.
Om du slutar att dricka så går det över.
Litet förenklat då.
Har du provat AA?

Men rent krasst så är det enda som du behöver göra att sluta dricka.
24 timmar framåt.
 
Ni som följer dejtingtråden, vet att jag träffat militären.

Känner mig inte socialt bekväm nykter kring honom och nu för nån vecka har jag ju visst ringt honom.

Vi har setts, vi har legat, jag minns ingenting.
(Han skrev sen att vi inte ska ses mer för jag "är inte bra nog åt honom")
 
Du blev alkoholist för att du dricker.
Om du slutar att dricka så går det över.
Litet förenklat då.
Har du provat AA?

Men rent krasst så är det enda som du behöver göra att sluta dricka.
24 timmar framåt.

Provat AA.
Har fobi för folk i grupp och kommer aldrig prata inför folk.
Men gillade att höra folks historier...

Lätt att säga. Jag var nykter 150 dagar.
 
Provat AA.
Har fobi för folk i grupp och kommer aldrig prata inför folk.
Men gillade att höra folks historier...

Lätt att säga. Jag var nykter 150 dagar.
Ja det är så som 12-stegsmetoden jobbar.
Man kör 24 timmar i taget.
Längre tid blir ett för stort beslut.

Jag har gått familjedelen av den där behandlingen.
På den första av Pappas alla behandlingar.
Det var minst 3 men några var nog hemliga också.
 
Jag hoppas det ska gå bra för dig, och jag tycker du är väldigt modig och stark, som vågar berätta så här. Hoppas verkligen att du klarar av att låta bli att dricka :heart


Jag uppfattar dig som en väldigt ödmjuk person. Som kämpar. Fortsätt kämpa !
 
Ja, jag tänker att det måste finnas nån grundorsak och har funderat mycket över det. Mamma har ju nämnt att jag inte kan göra något med måtta, vilket stämmer.
Nej faktiskt inte.
Det är en kemisk sjukdom som du inte kan rå för.
Men du kan behandla den och behandlingen är livslång.

Det första och största och svåraste steget är att erkänna och acceptera att du inte har kontroll på ditt intag av alkohol.
Du har redan kommit en mycket lång väg till att bli nykter. Nykter är den enda behandling som fungerar.
Så jag hejar på dig som det alkoholistbarn jag är.
Det är tydligen oerhört skönt att bli fri från drickandet.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 812
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 164
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp